Gå til innhold

Hjelp til god lysstærk telelinse til 350d og blitz

Anbefalte innlegg

Hallo!jeg vil ha tips/hjelp til valg av telelinse til eos 350d!den må være lyssterk,ta skarpe action bilder av sne scootere og atv!

vil ha ca 55-300 eller 70-300 noe sånn.bor i finnmark,så objektivet må være lyssterk.skal ta bilder av scooter i fart,i litt dårlig lys.

Trenger også tips til en grei blits for å ta bilder av scootere og atver( stillebilder)

ca pris 1000-8000,- for linsa tenker vi og bruke

sigma ,tamron og canon.trenger hjelp snart og eventuelt direkte til min epost:[email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på om du tar hensyn til cropfaktoren når det gjelder brennvidden og at du skal bruke den på EOS350D som har en "cropfactor" på 1.6 dvs du kan gange brennvidden med 1.6 for å se hva tilsvarende billedutsnitt blir på det kameraet. Altså vil en 70-200mm 35mm 1:1 format være tilsvarende ca. 112-320 mm brennvidde hvis det var en 1.6:1 billedbrikke.

Derfor vil også 70-200mm objektiver kunne brukes til sport/action med det kameraet. Sigma's lyssterke alternativ er nesten halve prisen av Canon's derfor anbefaler jeg den.

Sigma 70-200 f2.8 Canon's originale 70-200 f2.8 finnes også med billedstabilisator, så hvis pengene ikke er problemet vil jeg anbefale den.

Hvis en går videre til det brennvidde området du ønsket deg, så er det ikke så lett å finne original zoomoptikk engang med så høy lysstyrke. Sigma har laget en zoom basert på sin 300mm/f2.8 fastoptikk hvor prisen ikke er så uhyggelig, nemlig 120-300mm f2.8. Dette ville jeg valgt foran Canon 70-200mm IS f2.8 som faktisk er litt dyrere. Sigma 120-300 f2.8

Som en ser er dette en dyr objektivklasse, så kanskje en kan klare seg med Sigma 70-200mm f2.8 pga cropfaktoren på EOS 350D favoriserer teleområdet.

Det er blitt litt rot med linkene bruk menyene til venstre under speilrefleksobjektiv - Canon - zoom tele. Beklager.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Argumentene for sigma sin blits er egentlig svært mange; den er sterkere, den har flere funksjoner (ikke minst kan den kjøres som trådløs master på et oppsett med både Canon og Sigma-blitser) OG den er billigere.

Mange argumenterer mot Sigmablitsen pga. risiko for fremtidig inkompatibilitet, men det bør pekes ut at på blitsfronten har også canonfolket fått oppleve at blitsene deres har blitt redusert til manuellblitser (hele EZ-serien for noen år tilbake).

Byggekvalitet skal også være en greie som Sigmablitsen er litt dårlig på, dette veit jeg ikke noe om fordi jeg har ikke kjøpt en av disse enda, så det kan godt være. Byggekvaliteten på 420EXen min er helt ålreit, men hvis ikke denne bedres noe særlig på 430EX så er ikke det er noe å rope opp om det heller.

Lenke til kommentar

Om du skal ha tele og fart så tror jeg nesten det er best å unngå zoom objektiver. Hva med 85mm 1.8 + 200mm 2.8 .. begge objektivene er sylskarpe.

Eventuellt Canon EF 135mm f/2L USM som et mellomalternativ.

Ellers som nevnt får sigma'en sin 70-200 2.8 mye skryt, alternativ i samme prisområde (i norge) er Canon sin f4 L (noe skarpere men tregere).

Lenke til kommentar

Jeg mener at et lyssterke tele-zoomobjektiv er uunnværlig under sport / action- fotografering på grunn av komposisjon/motivisolasjon.

Hvis en har flere kameraer kunne en bruke faste brennvidder, men selv 2 kamera ville være i minste laget, hvis en ikke vet nøyaktig hvordan man skal ta alle bildene på forhånd.

Lenke til kommentar

Samtlige fotografer og fotolaber jeg har pratet med sier det samme, har du Canon-kamera, kjøp Canon-utstyr // Sigma mot Sigma // Nikon til Nikon osv... Dette for å slippe å knote med kompatibilitetsproblemer, samt originalblitzene generelt er bedre enn andre blitzer. Sigma 500 DG Super er en blitz jeg ikke likte... 420EX er mye bedre etter min mening og jeg har en 430 i bestilling.

Når det gjelder teleobjektiver, er Canons 70-200L F/2.8 mye bedre enn Sigmas tilsvarende. Det er mye kjappere og en byggekvalitet som ikke kan sammenlignes. Prisen er dermed deretter. Jeg vurderer selv ett 70-200L F/4 pga økonomi :/

Lenke til kommentar
Dette for å slippe å knote med kompatibilitetsproblemer, samt originalblitzene generelt er bedre enn andre blitzer. Sigma 500 DG Super er en blitz jeg ikke likte... 420EX er mye bedre etter min mening og jeg har en 430 i bestilling.

Jeg skulle ønske at du/dere som argumenterer så heftig i mot å kjøpe denne blitsen kan komme med en faktisk grunn eller to til at den ikke er bra nok, du refererer til kompatibilitetsproblemer (som alle som hadde TTL-blitser fra Canon også opplevde ved overgangen til digitalt), og du hevder at de er generelt bedre, og at du ikke likte sigma sin blits fordi 420EX er mye bedre. Sånn som det ser ut akkurat nå er det ikke så veldig mye større sannsynlighet for komatibilitetsproblemer med en sigma-blits enn med en canon-blits, da begge har e-ttl2. Jeg vet at det har vært en del problemer med optikk, men det er ikke uten videre sammenlignbart allikevel, da datastrømmen til og fra objektivet er en hel del mer kompleks enn datastrømmen til blitsen (er det noe data som går tilbake fra blitsen i det hele tatt? tror ikke det, men er sannerlig ikke sikker)

Hva er det som er bedre med 420EX? Den har færre funksjoner, det er helt sikkert; den mangler mulighete til å kjøres manuell, den mangler muligheten til funksjonsoverkjøring direkte fra blitsen, den mangler stroboskopfunksjon, den tilter ikke nedover, den er noe svakere, har dårlig vidvinkeldekning, den kan ikke kjøres som trådløs master og byggekvaliteten er ikke så mye å skrive hjem om; den %¤ batteridøra for eksempel.

Siden du åpenbart har brukt begge blitser, vær grei og informer meg slik at jeg slipper å gå på et bomkjøp når lønninga kommer den 12, eller for å si det på en annen måte; nå har du en gyllen anledning til å snakke meg inn i å bruke 1200 kroner mer på å supplere 420en min med en 550EX i stedet for en Sigma DG 500 super... :)

Edit: srkiveleif

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...