TBPhoto Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Jeg har en annen tråd, hvor dette spørsmålet er med, men det spørs om det har blitt begravd i resten... så jeg spør om kun denne ene tingen her; På mitt Ixus 30, så er bildeformatet 4:3, som vil gi 10x13 papirkopier. Hvis jeg vil beskjære bildene så de kan fås i 10x15 papirkopier; hvor mange pixler i bredde/høyde må jeg da beskjære de til? Og vil det fortsatt være igjen nok oppløsning til å få bra 10x15 kopier? (Ixus 30 er ett 3,2MP kamera, som gir 2048x1536 pixler) Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 2048x1365 gir vel 10x15 bilder? Om det blir bra nok oppløsning får du forskjellige svar på avhengig av hvem du spør. Du er nok i grenseland av akseptabel kvalitet. Prøv! Kan ellers anbefale jpegcrop som er et glimrende lite program for enkelt å beskjære bilder til rett størrelse. Lenke til kommentar
her Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Hei, Ved å beskjære bildet til 2048x1365 så gir dette 10x15cm ved fremkalling. Og kvalitetsmessig så vil det definitivt være godt nok til fremkalling i 10x15 cm så lenge bildet ellers har riktig kvalitet mtp fokus, eksponering osv. Det beskårne bildet vil fremdeles ha en oppløsning på ca 2,8 MP, og da er det andre ting enn oppløsning som er avgjørende for om bildet blir bra ved 10x15 fremkalling Her Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 28. september 2005 Forfatter Del Skrevet 28. september 2005 Takk for svar. Er det beste å croppe der det er mulig da? Jeg har ACDSee 5.0, hvor jeg kan resize bildene til 2048x1365 - men vil bildet bli forvrengt eller "ødelagt" på noen annen måte ved å gjøre det? Hvis du ikke slår på "preserve aspect ratio", resizer den til 2048x1365. Det er vel ikke alle bildene jeg skal ha ut på papir som kanskje lar seg croppe til 2048x1365 - er da resize i ACDSee en nødløsning? Lenke til kommentar
bthoem Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 cPicture er et freeware program som inneholder alle de tapsfrie JPEG-mulighetene, inkludert tapsfri beskjæring. Anbefales: http://www.cpicture.de/en/ Det finnes også programmer som gir deg muligheten til å posisjonere 4:3-bildet manuelt på 3:2 papir, uten å beskjære først. QImage er et slikt program: http://www.ddisoftware.com/qimage/ Riktignok ikke gratis, men du får gjort en del i prøveutgaven. Lykke til Bjørn Tore Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Picasa funker fint til å croppe bilder til riktig størrelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå