Gå til innhold

EF 24-105 f4L IS USM Vs EF 24-70 f2,8L USM

Anbefalte innlegg

I forbindelse med en overgang fra Canon EOS 20D til EOS 5D med fullformat sitter jeg og lurer på om jeg skal skifte ut mn eksisterende EF 24-70 f2,8 L USM med den nye EF 24-105 f4 L IS USM siden jeg frykter 70mm kan bli litt "kort" på fullformat, ulempen med byttet er jo ett blendersteg mindre, mens fordelene er lengre tele og IS.

Jeg er veldig fornøyd med skarpheten på EF 24-70, men tar sjelden bilder med større blender enn f4 uansett, er det noen sm har testet den nye EF 24-105 eller aller helst sammenlignet den med EF 24-70 f2,8?

Blir søkeren merkbart mørkere, eller kompanseres dette av fullformatets større og lysere?? søker?

Er EF 24-105 skarp på nivå med EF 24-70?

Takker for linker til tester etc også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde å søke på EF 24-105 og EF 24-70 men ingen av dem returnerte svar, ser nå at om jeg søker på Canon EF og blar meg gjennom postene til side 4 så finner jeg den du refererte til, ikke alltid så lett å finne rett søkerparametere, og da like greit å poste selv, men uansett, takk for link.

Lenke til kommentar

Det var jo ikke akkurat at den lenken bidro noe voldsomt til å kaste lys over trådstarters problem heller..

Jeg ville holdt på 24-70en til jeg fikk et skikkelig inntrykk av hvordan denne yter på 5D, med tanke på i hvilken grad brennvidden er tilstrekkelig lang og ikke minst med tanke på å få erfaringer hvordan det yter på vidvinkel. 24-105 skal i følge MTF-grafene canon har publisert være noe bedre vid åpen på vidvinkelsiden, men relativt marginalt. Andre faktorer kan så vel spille inn, på de få eksemplene jeg har sett så langt virker det som om 24-105 er litt utsatt for fortegning på vidvinkelsiden.

Lenke til kommentar
Det var jo ikke akkurat at den lenken bidro noe voldsomt til å kaste lys over trådstarters problem heller..

Tja, trådstarter spurte om:

...er det noen sm har testet den nye EF 24-105....?

...Er EF 24-105 skarp på nivå med EF 24-70?

Mener nå han fikk svar på dette ;) , men det må jo trådstarter vurdere.

Legger til noen flere linker som omhandler den nye EF 24-105:

http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...duct=295&cat=27

http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-...RCO&unified_p=1

http://www.photo.net/equipment/canon/24-105/

Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt rundt ser det ut til at 24-1005 får bra kritikker, tipper det er stor sjans for at den kommer i hus etter at 5D er i boks, skal teste med 24-70 først for å se hvor stort behovet er, tipper 70-200 vil bli anvendelig på portretter igjen også med FF og at 85mm min blir nydelig på portretter også inne nå som det ikke er noen crop-faktor å forholde seg til

Lenke til kommentar
Jeg er veldig fornøyd med skarpheten på EF 24-70, men tar sjelden bilder med større blender enn f4 uansett, er  det noen sm har testet den nye EF 24-105 eller aller helst sammenlignet den med EF 24-70 f2,8?

Aperture på 24-70 vil jo gi deg muligheter for hurtigere lukkertider under dårlige lysforhold i forholde til 24-105. Selv om man sjelden benytter seg av akkurat 2,8 vil denne egenskapen følge hele blenderrekken.

ISén på 24-105 vil kompensere for dette når det gjelder kamerabevegelser, men vil ikke hjelpe mye på motiv i bevegelse.

Jeg har selv, etter mye tenking, bestemt meg for 24-105mm og kan registrer at dersom posten gjør jobben sin, har jeg kloa i det i neste uke. Gleder meg som en unge.

Meeen hadde jeg sittet på et sylskarpt eksemplar av 24-70, er jeg slett ikke sikker på om jeg ville byttet til 24-105 selv om den har aldri så mye IS.

Lenke til kommentar

Hvor har du bestilt fra?

Skal ta meg en rolig testperiode med 24-70 men mistenker at jeg vil føle den som noe "kort" særlig i portrett sammenheng ute, men på den annen side blir jo 70-200 f2,8L mye "kortere" og mer anvendelig slik sett da... vi får se

Lenke til kommentar

Du kan bare glede deg egentlig. Bruker periodevis 17-40en min på et filmhus, og brått er det objektivet verd hver eneste av de sure kronene det kostet, fra å være et litt kort normalobjektiv med dårlige muligheter for å isolere motivet fra bakgrunnen blir det moro, moro, moro :)

Kantskarphet... vel.. men sånn ståa er akkurat nå er det vel faktisk den skarpeste måten å komme seg til 17 mm uten å gi slipp på AF og lysmåling uten å stoppe ned Det gjelder å bare ikke kikke på kantene på 100 % i PS for mye :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...