Gå til innhold

Bør man lage en partisjon til os?

Ska_tho

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil jo anbefale at du deler disken opp i f.eks 2, hvor du legger inn alt av OS & applikasjoner på første partisjon og lagrer alt av data på andre partisjon.

Dette gjør det mye enklere med tanke på å eventuellt re-installere ved en senere anledning.

-z00l-

Lenke til kommentar
Dette gjør det mye enklere med tanke på å eventuellt re-installere ved en senere anledning.

-z00l-

eneste grunn? jeg har bare en stor c partisjon og er kjempefornøyd med det. alt blir installert default og pcen føles fortsatt ny selv om jeg har dytta inn 100gb i programfiles...

men hva med ytelsen? "program files på d:" og windows på c:?

eller er det helt greit å bare dytte alt inn på c?

hva med eventuell defragmentering (andre enn windows sin?)

Lenke til kommentar

Jeg personlig ville delt opp disken alá dette:

C: - 30 GB - OS & Alle applikasjoner etc

D: - 220 GB - Lagring av data, installere spill etc

Generellt skulle en liten windows feil oppstå hvor du trenger å gjøre en re-install, så slipper du å tenke på at du mister data.

Det å fylle C: disken med 200 GB vil jo heller ikke øke hastigheten på windowsen akkurat.

Hvis du velger å kjøre hele disken i en stor partisjon kommer du før eller siden til å angre på at du ikke delte den opp.

PS: Det forslaget med å kjøre OS-disken på bare 10GB ville jeg ikke hørt på.

Det kommer selvsagt an på hva du pleier å ha installert på maskinen din, men hvis du slenger inn Office pakken samt endel andre store programmer, minker diskplassen fort. Ikke glem at du i tillegg kjører Paging fila som default på C: disken.

-z00l-

Lenke til kommentar

Selv synes jeg det blir fort rot når man innstallerer alt på default og putter musikk i "My Music" mappe osv.

Den største fordelen med å lage en os-partisjon er at os'et da ligger seperat fra viktig filer som f.eks bilder, filmer.

Hvis man da vil reinnstallere os'et fordi os'et ikke vil starte eller man rett og slett vil rydde opp i os'et (windows samler opp mye søppel etterhvert) så trenger man kun å formatere partisjonen som os'et ligger på og reinnstallerer (en såkalt Clean-install)

Lenke til kommentar

Generellt skulle en liten windows feil oppstå hvor du trenger å gjøre en re-install, så slipper du å tenke på at du mister data.

Det å fylle C: disken med 200 GB vil jo heller ikke øke hastigheten på windowsen akkurat.

Hvis du velger å kjøre hele disken i en stor partisjon kommer du før eller siden til å angre på at du ikke delte den opp.

Det kommer selvsagt an på hva du pleier å ha installert på maskinen din, men hvis du slenger inn Office pakken samt endel andre store programmer, minker diskplassen fort. Ikke glem at du i tillegg kjører Paging fila som default på C: disken.

-z00l-

10gb holder til selve oset og pagefila, programmer/spill/ og fanteri må ikke innstalleres default på c:\

Lenke til kommentar

-z00l-

Jeg sa for eks 10 gb.

Lenke til kommentar

Hovedfordelen med å ha en egen "liten" partisjon til operativsystemet er at den vil bli liggende ytterst på diskene, som er den raskeste delen av disken. Det er STOR forskjell på hastigheten til en disk fra ytterst til innerst (begynnelse/slutt).

Ved installering på 1 stor partisjon vil riktignok OS bli liggende først, men over tid når disken fylles opp med andre ting vil OS bli fragmentert over hele disken, og installering av nye ting kan havne langt bak, med dårligere ytelse som resultat.

Men noe mer partisjonering enn det synes ikke jeg man bør gjøre. Å dele opp store rene lagringsdisker i mindre partisjoner bare fordi det går an, gjør ikke jeg iallefall... ;)

Lenke til kommentar

-z00l-

aboslutt ikke enig i noe av det du sier :p

hvis jeg noen gang kommer til å reinstallere vil jeg uansett ikke ha med de gamle programmfilene over.. spill og slikt.. alt legges inn på nytt.. savegames og shit klarer jeg å redde uansett om windows har laget "en liten feil" er det helt krise funker linux til å redde data. går disken fysisk i stykker er det over og ut uansett..

jeg kjører en partisjon. det eneste jeg syntes er kiipt er at den ikke er større :/ har måtte begynne å slette spill før jeg legger inn nye.. men det er jo ikke bare negativt. får rydda opp også da. c: er 80 gb.. passer meg kjempegodt.

pagefila er jo også veldig lett å fjerne hvis man trenger en gb ekstra på c..

Lenke til kommentar
Hovedfordelen med å ha en egen "liten" partisjon til operativsystemet er at den vil bli liggende ytterst på diskene, som er den raskeste delen av disken. Det er STOR forskjell på hastigheten til en disk fra ytterst til innerst (begynnelse/slutt).

Ved installering på 1 stor partisjon vil riktignok OS bli liggende først, men over tid når disken fylles opp med andre ting vil OS bli fragmentert over hele disken, og installering av nye ting kan havne langt bak, med dårligere ytelse som resultat.

Det var det jeg tenkte meg. Men en løsning på det for å slippe å gå tom for plass er jo å defragmenter. Perfect Disk legger de mest aksesserte filene først på disken. Bedre enn det kan det vel ikke bli?

Å dele opp store rene lagringsdisker i mindre partisjoner bare fordi det går an, gjør ikke jeg iallefall... ;)

Kunne ikke ha sagt det bedre selv :thumbup:

Lenke til kommentar

C: - 30  GB  - OS & Alle applikasjoner etc

-z00l-

aboslutt ikke enig i noe av det du sier :p

hvis jeg noen gang kommer til å reinstallere vil jeg uansett ikke ha med de gamle programmfilene over.. spill og slikt.. alt legges inn på nytt.. savegames og shit klarer jeg å redde uansett om windows har laget "en liten feil" er det helt krise funker linux til å redde data. går disken fysisk i stykker er det over og ut uansett..

jeg kjører en partisjon. det eneste jeg syntes er kiipt er at den ikke er større :/ har måtte begynne å slette spill før jeg legger inn nye.. men det er jo ikke bare negativt. får rydda opp også da. c: er 80 gb.. passer meg kjempegodt.

pagefila er jo også veldig lett å fjerne hvis man trenger en gb ekstra på c..

Er ikke enig med deg :p

men å skille viktige filer (og da mener jeg ikke savegames fra et spill som ikke er åpnet på et halvt år, men familiebilder eller prosjektarbeid fra os'et

Selvfølgelig finnes et måter å redde data fra en litt halvkinky harddisk, men for meg personlig blir det bare masse ekstra knot i forhold til å organisere harddisken på forhånd og være føre var.

Er snakk om å bruke 5 sekunder ekstra under innstallering av os'et.

Men nok gnoming,

tilbake til kontorarbeid på Skjold.

Endret av texaco
Lenke til kommentar
Er ikke enig med deg :p

men å skille viktige filer (og da mener jeg ikke savegames fra et spill som ikke er åpnet på et halvt år, men familiebilder eller prosjektarbeid fra os'et

Selvfølgelig finnes et måter å redde data fra en litt halvkinky harddisk, men for meg personlig blir det bare masse ekstra knot i forhold til å organisere harddisken på forhånd og være føre var.

Er snakk om å bruke 5 sekunder ekstra under innstallering av os'et.

Men nok gnoming,

tilbake til kontorarbeid på Skjold.

Hehe :p altså. Jeg bruker hvertfall ikke my documents... HVERTFALL IKKE når den ligger default på c: bilder, dokumenter, og alt burde helst ligge på et raid1. så du aldri mister noe noe av det... selv ikke ved en fysisk krasj.. men uansett. my documents er long gone på denne maskina. her heter den D: ....

til trådstarter: du er sikkert ganske ny på dette. igjennom årene vil du selv finne ut hvordan DU vil ha det. men jeg vil anbefale deg og hvertfall ha minimum 30 gb på C: gjerne mer. kanskje 50? da får du plass til det meste. du går hvertfall aldri tom for plass hvis du legger spilla dine på en annen partisjon. og for guds skyld. ikke lag no E: F: osv... alt annet som ikke går til C: partisjonen går til D:

Endret av shawshank
Lenke til kommentar

Jeg har i senere tid valgt og ikke dele diskene, men har en disk som rent lager, bilder filmer osv, og den andre disken Windows og programmer, spill osv.

Kan ikke si jeg har merket noe forskjell i praksis uansett hvordan jeg har delt opp, og syns det blir mer knot enn nyttig å ha Windows på en helt egen partisjon.

Hvis jeg da har prøvd å bare reinnstallere Windows har mange av programmene likevel ikke fungert uten at også de innstalleres på nytt (formodentlig pga at enkelte ting som drivere uansett legges sammen med Windows.) Så det og legge spill og programmer på egen disk ser jeg ikke helt nytten av.

Hvis Windows av en eller annen grunn går i stykker bruker jeg "reparer Windows" funksjonen, som fungerer utmerket uten at man trenger og innstallere noe på nytt. Det er sikkert litt avhengig av hvordan man bruker maskinene sin, hvor mye rot man lar det bli osv, men har som nevnt ikke klart og MERKE noe som helst forskjell her i alle fall. Bruker Raptorer som system/spill/programmer og andre disker som lager.

I teorien er det vel liten tvil om at det lønner seg og både dele og legge pagefil på egen partisjon osv, i praksis kan det diskuteres hvor nyttig det er.

Lenke til kommentar

Kjører fint med 5gb på c:. My documents er flytta til f: for lettere lagring i feks word.

c: OS

d: filmer

e: spill og dritt

f: musikk, mine dokumenter og alt annet

h: serier

Synes ikke man trenger 30gb til OS og apps. 5 gb har holdt lenge for meg, men så bruker ikke jeg stort andre apps enn småprogrammer og office og photoshop. Swapfila ligger på en annen disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...