_crs_ Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Det jeg skal ha, er filer som kan brennes på en cd som kan spilles i en hvilken som helst vanlig cd-spiller.(det er noe jeg skal gjøre for noen i familen dette, gamle lydbånd som skal over til cd.) Jeg har spilt dem inn som mp3 filer, og det blir altså litt for mye for en cd. Det er det med å krympe kvaliteten litt jeg tenkte kunne være det beste, siden det ikke er så viktig kvalitet på dette her. Det er bare om å gjøre hvordan jeg kan gjøre akkurat det (altså krympe bitraten litt) Hvis du skal lage en CD som skal spilles av i hvilken som helst CD-spiller, må den følge Red Book standarden, som bruker 44Khz/16bit/stereo lydkvalitet. Dette gir 74 minutter eller 80 minutter med audio på respektive plater, og det er ikke mulig å få mer lyd inn på en CD om du skal følge vanlig audio CD standard. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Det hjelper ikke å resample MP3-fila, da audioCD har fast bitrate, og dermed har en fast kapasitet. Det finnes 900MB plater tror jeg, men det er nok maks. Mengden lyd du får på en plate når du skal brenne en audioCD er avhengig av tid, ikke størrelse på filen. -KJ Lenke til kommentar
punar Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Det er to ting som ikke kommer klart frem her. 1 - Hva slags fil er det du egentlig har 2 - Hva er det egentlig du ønsker å brenne 1: Hvor langt opptak (i minutter) er det du egenetlig skal brenne? - For hvis det er en 950 MB mp3-fil du snakker om (som faktisk er det du har beskrevet hvis man leser alle postene dine) så er dette et opptak på omtrent 15 timer. - Er det en 95 MB mp3-fil så er det et opptak på 60-90 minutter avhengig av kvaliteten - Er det en 95 MB Wav-fil så er det ca 10-15 minutter opptak 2: - Ønsker du å brenne en Audio-CD som kan spilles i alle mulige CD-spillere (som er det du har beskrevet) så må du brenne en vanlig Audio-CD. Da kan lydopptaket være maks 74 minutter. Uansett hva du trikser og mikser så er det maks 74 minutter lyd du får lov til å brenne på en helt vanlig audio-CD. - Ønsker du å brenne en cd som kan spilles i Mp3-spillere og pc'er så skal du brenne den som en data-cd. Da er det maks 700-800 MB det er plass til (altså går det ikke på minutter her). Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Riktig. Hvis du har en 44kHz/16bit/stereo/PCM wav-fil på 950 MB er den på ca. 94 minutter og må splittes i to hvis du skal brenne den som musikk-cd. Det finnes flere programmer som kan gjøre dette for deg. Et gratis alternativ er Audacity som du finner på Sourceforge: http://audacity.sourceforge.net/ Exact Audio Copy kan både rippe, splitte og brenne: http://www.exactaudiocopy.de/ Mange brennerprogrammer kan også gjøre jobben - f.eks. Nero. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Bare en helt vill ide her; hva med å rett og slett gjøre det enkelt og bruke 2 CD'er.. Koster deg vel i verste fall en femmer ekstra pr. kopi du skal brenne og du sparer deg for mye ekstra jobb. Du får uansett aldri mer enn xx minutter lyd inn på en standard audio-cd. Endret 29. september 2005 av Shimano Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 - Er det en 95 MB mp3-fil så er det et opptak på 60-90 minutter avhengig av kvaliteten Det er nok dette som stemmer. Det er 96 min langt opptak totalt (4 mp3 filer) Så da var det 95 Mb likevel da, og det er spilletiden som overskrides når det blir lagt inn i brenneprogrammet (som er Nero). Vel da er vel saken avklart, jeg er nødt til å bruke 2 cder? Har ikke noe å si for prisen, blir bare litt uhendig og dumt når det er så lite det står om Lenke til kommentar
toretors Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Hvis du klarer å redigere bort et kvarter med opptak vil du kunne få det på en cd. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Det er nok dette som stemmer. Det er 96 min langt opptak totalt (4 mp3 filer) Du kan se om du får tak i 90+ minutters CD-R plater, noen av disse skal klare å få plass til alt på en plate! Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Du kan prøve AudioDB Power Amp og prøve å sette ned kvaliteten (Om du vil beholde filene som MP3)Men jeg anbefaler att du gjør dem om til .WAV for da vil de ta mindre plass.. Mvh. SacrefiZer Hvor har du det ifra at .wav tar mindre plass enn MP3, med mindre jeg leser feil i ditt innlegg ? Det er jo soleklart at en MP3 fil tar mindre plass. Konventer ett 3minuters CD-audio opptak til .wav og ett til MP3 format. Frankie Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Hvis du har kvalitets CD'r og en god brenner så kan du jo prøve å "overburn" eller hva det heter på faguttrykket? Kan jo skvise inn 80min tror jeg. Frankie Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 Har nå brent dem på 2 cder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå