Gå til innhold

Hvordan komprimere mp3 filer?

Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er der noe program eller noe som man kan komprimere mp3 filer med?

Det er noen snakkeopptak jeg skulle hatt på en cd, og så blir det litt for mye til å få det innpå (95MB) .

Noen forslag hvordan jeg får det innpå 1 cd?

Brenn selve MP3-fila i stedet for å brenne plata som Audio-CD, evt. del den i to hvis du absolutt må ha den som Audio-CD.

Lenke til kommentar
Du kan kanskje resample de med lavere bitrate. Er ingen ekspert på dette, men det vil jo fungere å gjøre de om de til WAV og så kode disse på nytt.

Jeg lurer også på hvorfor du ikke får 95MB inn på en CD. Kanskje du har valgt Audio-CD i brenneprogrammet?

Det skal jeg prøve :thumbup: (må ha vært 950 MB selvsagt)

Lenke til kommentar

Ta filen og hiv den inn i brennefunksjonen til Windows Media Player, evnt bare dra den over til cd brenner stasjonen, og se om de automatisk klarer det.

Hvis ikke må du krympe kvaliteten/bitraten på den.

I Winap bla kan du si at en fil som spilles av skal lagres som wav på maskinen din.

Lenke til kommentar
... og når den blir omgjort til mp3 på nytt blir den akkurat samme størrelse som den opprinnelig var ...

Og da har du rippet den til MP3 med samme bitrate som den orginale MP3 fila di.

Du må da rippe den i en dårligere kvalitet, enten til .mp3 eller til f.eks .wma eller .ogg

dersom du ikke ha MP3.

Men kanskje det er bedre plasser å stille dette spørsmålet, enn under "Lagringsmedier" ?

PS,

du kan selvfølgelig brenne filen på 950MB ut på en DVD istedenfor CD :)

Endret av BearCat
Lenke til kommentar
Om jeg bruker dvd, hva skal den da brennes som slik at den kan spilles på vanlig cd spiller? "Dvd rom" eller?

Det går ikke an... Leserhodet på en CD-rom klarer ikke å lese en DVD-plate... Det visste du vel? :ermm:

Er der noe program eller noe som man kan komprimere mp3 filer med?

Det er noen snakkeopptak jeg skulle hatt på en cd, og så blir det litt for mye til å få det innpå (95MB) .

Noen forslag hvordan jeg får det innpå 1 cd?

Kjøp en 800 mb cd plate... Det går ikke an å brenne en musikk-dvd for å avspille på vanlig cd-rom...

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

En DVD plate kan ikke leses av en "vanlig CD spiller.

Enten kan du lage en data-CD som du legger mp3-filene rett inn på.

Disse blir da lagret som mp3 og man trenger en mp3-spiller for å spille av lyden.

Alternativt, kan du lage en data-DVD som du legger mp3-filene rett inn på.

Disse blir da lagret som mp3 og man trenger en PC med DVDROM og MP3 avspillingsprogram for å spille av lyden.

Eller man kan lage en audio-CD og legge inn mp3-lyden der.

Musikken blir da lagret som rådata slik en CD du har kjøpt i butikken blir lagret,

og du kan spille av lyden på en hvilken som helst CD-spiller.

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Og da har du rippet den til MP3 med samme bitrate som den orginale MP3 fila di.

Du må da rippe den i en dårligere kvalitet, enten til .mp3 eller til f.eks .wma eller .ogg

dersom du ikke ha MP3.

Det jeg skal ha, er filer som kan brennes på en cd som kan spilles i en hvilken som helst vanlig cd-spiller.

(det er noe jeg skal gjøre for noen i familen dette, gamle lydbånd som skal over til cd.)

Jeg har spilt dem inn som mp3 filer, og det blir altså litt for mye for en cd.

Det er det med å krympe kvaliteten litt jeg tenkte kunne være det beste, siden det ikke er så viktig kvalitet på dette her.

Det er bare om å gjøre hvordan jeg kan gjøre akkurat det (altså krympe bitraten litt)

------

"Kjøp en 800 mb cd plate.."

Ja går 950 Mb innpå en 800 mb plate da mener du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...