Gå til innhold

Apple cinema display,erfaringer?

Bjarne Banan

Anbefalte innlegg

Hei

er det noen som har noe erfaring med å spille på 23 eller 30" Apple Cinema Display

er lei av 19 " ,ønsker større skjerm for gaming og arbeid med digitale foto,er først og fremst intersert i noen som har prøvde denne på spill selv og kan gi et fornuftig svar,ikke noe tanta til kameraten min kjenner en som etc,etc

Takk for svar

Bjarne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Jeg har vært så heldig at jeg har fått benyttet 23tommeren til Apple på jobb og den er fantastisk, men dyr. Jeg testet litt spill på den og en del film, men det var ikke antydning til merkbar etterslep. Kontrastene er fremragende og fargegengivelsen er fin når du bare får finjustert litt. Jeg er ikke sikker på hvem som leverer selve panelet, men hvis du finner ut dette skal du ikke se bort fra at du finner tilnærmet samme skjermen til en billigere penge men under et annet navn. (Det er selvsagt andre forskjeller da) Jeg mener at Dell sin widescreen har maken panel som Apple sin 20 widescreen, men Dell har ingen 23" dessverre.

Lenke til kommentar

Hei

Takk for svar,var i byen i dag og så på 30"apple,snakket endelig med en som hadde peiling,denne skjermen kan du ikke fylle opp i høyeste oppløsning med dagens skjermkort (nvidia 7800gtx)dvs at du vil få store kanter rundt spille ruta.

Når det gjelder 23" er det mulig,det er samme skjermen som benyttes av flere produsenter,blant annet HP,det som ikke taler for kjøp av apple fra mitt synspunkt er at den kun har en funksjons knapp (brightness) tilgjengelig,alt annet må gjøres via software.

Det står nå mellom Sony,HP,eller 24 "Dell.

Sony Sentre på karl johans gt hadde selvfølgelig ikke noe inne så det var ikke mulighet for testing.

Jeg ønsker å kjøpe en STOR skjerm for spill og foto,og jeg ønsker å fylle hele ruta,lurer på om det er noe mulighet med HDTV med DVI inngang,noen som har prøvd dette?

Bjarne

Lenke til kommentar
Jeg ønsker å kjøpe en STOR skjerm for spill og foto,og jeg ønsker å fylle hele ruta,lurer på om det er noe mulighet med HDTV med DVI inngang,noen som har prøvd dette?

Bjarne

Det er ikke noe problem å vise et HD-signal over DVI. Det som kan bli et problem er at skjermene ikke støtter HDCP. Altså kan du ikke se kopibeskyttede HD-filmer (morgendagens HD-DVD/BluRay) med DVI.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg er primært ute etter en PC skjerm,HDTV vil jeg kjøpe utenom og det blir en 42-50" litt avhengi av tilgang på plass.

Har vært litt rundt for å lukte på HDTV ,av alle de store kjedene er det bare Lefdal i Oslo hvor jeg har snakket med en som har peiling.Tenk på alle de som ble "lurt"tyil å kjøpe skjermer siste år ,de skulle være HD ready men bare bløff.

For øverig er det ikke tuner tilgjengelig enda,dvs canal digital som er første kanal i Norge med HDTV har ikke godkjent noen tunere for hd sendinger enda,de jobber med 2 stk en Grundig og en Force mod ,avgjørelse faller i midten av oktober.

ellers takk for svar

Bjarne

Lenke til kommentar
Hei

Takk for svar,var i byen i dag og så på 30"apple,snakket endelig med en som hadde peiling,denne skjermen kan du ikke fylle opp i høyeste oppløsning med dagens skjermkort (nvidia 7800gtx)dvs at du vil få store kanter rundt spille ruta.

Når det gjelder 23" er det mulig,det er samme skjermen som benyttes av flere produsenter,blant annet HP,det som ikke taler for kjøp av apple fra mitt synspunkt er at den kun har en funksjons knapp (brightness) tilgjengelig,alt annet må gjøres via software.

Det står nå mellom Sony,HP,eller 24 "Dell.

Sony Sentre på karl johans gt hadde selvfølgelig ikke noe inne så det var ikke mulighet for testing.

Bjarne

Det der er feil!

7800GTX takler helt klart oppløsningen på denne skjermen.

Om spillet støtter oppløsningen til 30 tommeren så skal det ikke være noe problem.. 7800GTX er helt klart godt nok til å dra krevende spill med middels innstillinger på i 2560 x 1600.

Men bare for å ha det klart. Jeg anbefaler deg ikke å bruke 27.000 kr. på PC-monitor :p Kjøp 23 eller 24"

**Edit: Mulig jeg overdrev litt med relativt høye innstillinger.. fjerna det.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Nå tror jeg du overvurderer GTX. Å gå over 3 megapiksler blir klart i tyngste laget for en del krevende spill. Og en kjøper selvfølgelig ikke så dyr skjerm og skjermkort for å spille med middels innstillinger.

Nei, klart best å holde seg til 1920*1200 i spill, og heller skru på litt AA når en har kraft til overs.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Mulig jeg overdrev litt. Men jeg kan spille i 2 megapixler med mitt Radeon X800GT 256MB med høye innstillinger smertefritt.. Så da tror jeg faktisk ikke 7800GTX (som er et mer enn dobbelt så bra kort) skal kunne få nevneverdige problemer i 4 megapixler, som 2560x1600 omtrent er.

Men jeg har ikke prøvd det selv, så jeg skal ikke si noe sikkert. endret litt på forrige innlegg.

Lenke til kommentar

Hei Igjen

Greit for meg å få noe input,som dere kansje skjønner hadde det optimale vært Apple 30" på full skjerm med høyeste oppløsning,spørsmålet er da: hva med 2x7800GTX i SLI oppsett

Er litt forvirret angående skjermkort også ,har lest en plass at dual dvi utgang på kortet ikke bra nok men at kortet må være et spesielt kort med noe som heter DDL.?På Apple store har de et Nvidia skjermkort som anbefales :6800 ultra DDL dette koster ca 5000 kr.

Bjarne

Lenke til kommentar
Hei Igjen

Greit for meg å få noe input,som dere kansje skjønner hadde det optimale vært Apple 30" på full skjerm med høyeste oppløsning,spørsmålet er da: hva med 2x7800GTX i SLI oppsett

Er litt forvirret angående skjermkort også ,har lest en plass at dual dvi utgang på kortet ikke bra nok men at kortet må være et spesielt kort med noe som heter DDL.?På Apple store har de et Nvidia skjermkort som anbefales :6800 ultra DDL dette koster ca 5000 kr.

Bjarne

Hei,

Jeg har en 20" Cinema display og er strålende fornøyd. Selv om responstiden bare er 25 ns har jeg aldri opplevd noe merkbart etterslep e.l. Ellers vil jeg påstå at rent design-messig er det vel ingen skjermer som kan måle seg(?)

Jeg har tidligere lest på apple.com at det kun er 20" og 23" som er pc-kompatible. Da jeg sjekket nå står det imidlertid:

"A DVI connection removes the barrier to using an Apple display with your PC. If your graphics card supports DVI with DDC technology for widescreen viewing, you should be able to connect your PC to any Cinema Display." (min uthevelse)

Når det gjelder DLL, forstår jeg det sånn at du bare trenger det for å kjøre to 30" på samme skjerm-kort.

"Even better, the NVIDIA GeForce 6800 GT DDL features Dual Dual-link (DDL) capability, so you can drive two 30-inch displays from a single card "

Endret av CMED#
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
Jeg har en 20" Cinema display og er strålende fornøyd. Selv om responstiden bare er 25 ns har jeg aldri opplevd noe merkbart etterslep e.l.

Det er samme panelet i Dell sin 20" og de oppgir responstiden til å være 16ms... Så ekstra kred til Apple for å være ærlige. Uansett er etterslep et ikkeeksisterende problem på alt av nyere flatskjermer.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har bestemt meg for 24" Dell,sjekket prisen idag,hva skjer her,den varierer på samme måte som bensinprisen,2dager siden 9600 igår 11000 på dell.no?

Regner med at denne skal være bra for mitt bruk,har fått ok test også,men greit å høre om andres erfaringer.

Bjarne

Lenke til kommentar
7800GTX støtter ikke oppløsninger høyere enn 2048 x 1536 i 85 Hz

Mener bestemt at 7800GTX har en stk. Dual Link DVI, og en stk. single link DVI (nevnt i nesten alle reviews jeg har lest). Dvs. at 7800GTX kan drive en 30" apple skjerm. Hvor bra det går unna i spill er vel en annen sak, men 7800GTX er helt enormt mye bedre enn noe annet kort på markedet i dag i så høye oppløsninger (gjerne over dobbelt så raskt som 6800Ultra i SLI).

Hei

Jeg har bestemt meg for 24" Dell,sjekket prisen idag,hva skjer her,den varierer på samme måte som bensinprisen,2dager siden 9600 igår 11000 på dell.no?

Regner med at denne skal være bra for mitt bruk,har fått ok test også,men greit å høre om andres erfaringer.

Bjarne

Du kan også se på HP L2335 og HP f2304 (begge 23" skjermer med oppløsning 1920x1200). De fleste som har Dell 24" er fornøyd med den, og de fleste som har en av HP sine skjermer (som meg:)) er fornøyd. Ville bare nevne at det er flere alternativer du kan se på.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...