Gå til innhold

Kjølepasta på CPU. Tror den bør skiftes ut, tips?

LG_91

Anbefalte innlegg

Hei, da jeg måtte sende inn hovedkortet til psdata for å bytte den defekte chipsettkjøleren; da måtte jo logisk nokk prosessoren bort fra hket. Men saken er att nå blir cpu'n hele 5 grader varmere enn før. Det er en AMD 3500+.

Jeg tror det er fordi jeg ikke skiftet ut den gamle kjølepastaen etterpå. Det er jo smurt på pasta når cpu'en kommer i posten, men jeg la cpu,en tilbake i esken for å bevare pastaen, men jeg tror den er litt inntørket. Eller hva tror dere?

Kan dere eventuellt annbefale meg en bra pasta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løp på nærmeste bensinstasjon og kjøp kondensfjerner med mest mulig Isopropanol, eller om flaska kanskje heter Isopropanol. Selv bruker jeg bomullspads (sånn ALLE damer har) og/eller Q-tips for å renske vekk gammel kjølepasta med Isopropanol.

Så lager du deg en liten fingerhanske med plastfolie eller en plastikkpose. Drypp en bitteliten dråpe Arctic Silver 5 på CPU-kjernen, og gni det ut med din plastikkbelagte finger. Så setter du kjøleribben rett oppå CPU, og vrir den ørlitte grann til siden, og så tilbake igjen.

Dette er en grov oppsummering av Arctic Silvers bruksanvisning på deres hjemmeside.

Lenke til kommentar
Løp på nærmeste bensinstasjon og kjøp kondensfjerner med mest mulig Isopropanol, eller om flaska kanskje heter Isopropanol. Selv bruker jeg bomullspads (sånn ALLE damer har) og/eller Q-tips for å renske vekk gammel kjølepasta med Isopropanol.

Så lager du deg en liten fingerhanske med plastfolie eller en plastikkpose. Drypp en bitteliten dråpe Arctic Silver 5 på CPU-kjernen, og gni det ut med din plastikkbelagte finger. Så setter du kjøleribben rett oppå CPU, og vrir den ørlitte grann til siden, og så tilbake igjen.

Dette er en grov oppsummering av Arctic Silvers bruksanvisning på deres hjemmeside.

brukte barber blad jeg, for da får man er stbilt lag ut over hele CPUen

Lenke til kommentar

Ja, strengt tatt om man skal følge instruksen skal AS5 ikke smøres utover i det hele tatt. Man skal ha en dråpe tilsvarende ca et ukokt riskorn på P4, og ca en og en kvart riskornstørrelse på A64.

Slik at resultatet blir at pasta etter sammenpressing dekker godt og vel hele området som kjernen dekker under heatspreader, men ikke så stort som hele HS.

Dette er i følge Artic Silver det deres tester har vist at gir best resultat, fordi det er viktigere og ha skikkelig overføring i kjernens område, enn å riskere luftlommer med pasta på hele cpu. Cpu uten hs, altså gamle typer, mobile, eller for de som har fjernet hs smøres det utover kjærnen som tidligere forklart i tråden.

Se bilder under av mengde, samt før og etter bilder.

Lenke til kommentar
dr_bull Skrevet 03/10/2005 : 09:40

Gjør det noe om man bare tar "dass" papir og tørker av pastaen? Det ble helt reint hos meg. 

He he, gjør det noe om jeg lakkerer bilen min med rulle, den blir jo helt rød...

Nei altså det spørs jo hvor nøye du er, det er jo ikke slik at det ene blir perfekt og det andre helt ubrukelig. Om du bare tørker av med dasspapir blir det ikke kjemisk rent.

Men det aller viktigste er at du passer på at det ikke blir liggende små lo rester av papiret. Og om du skal bytte fra en type pasta til en annen, vil jeg også mene det er viktigere og gjøre kjemisk rent, enn om du skal bytte med tilsvarende.

Så altså, om du ikke er så nøye på det kan du helt sikkert bare tørke vekk det gamle, skal du ha mest mulig ut av pastaens egenskaper, og best mulige varmeoverføring renser du også med isopropanol el.lign.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...