Gå til innhold

Minibank: Ikke kontakt med bank

Anbefalte innlegg

Her om dagen var jeg og en veninne ute på tur i byen. Vi skulle prøve å lade opp et Telenor kontant kort via banken siden alle butikkene og kioskene var stengt. Vi gikk i en SpareBank1 Nord-Norge minibank og prøvde å lade opp. Da fikk hun beskjed om: Får ikke kontakt med bank, tjenesten kan ikke utføres. "Ikke kontakt med bank" tenkte jeg, da får hun heller ikke ut noe penger. Hun har et Visa Electron kort. Til min store forskrekkelse så jeg at hun hadde valg for uttak fra 200 kr og opp til 3000. Gikk på "Velg andre beløp og tjenester" og fant at disp. i kort var 9900 kr (veldig vanlig). Disp i kort betyr altså hvor mye du kan ta ut, om du altså HAR så mye på konto. Vi sjekket saldo. Den var beklageligvis 60 øre så det ble ikke noe kontantkort oppfylling likevel, men for morroskyld prøvde vi å ta ut penger for å se om man kunne overtrekke et Electron kort i minibanken. Det gikk helt fint å ta ut 3000 kr (siden hun liksom får lønn om noen få dager likevel). Til min store forskrekkelse oppdaterte saldoen hennes seg idag, og fikk bokført det såkalte "testuttaket sitt" og ny disponibel var 0.00 kroner. Saldo var også 0.00 og IKKE minus vedkommende sum.

Har minibanken gjort en grov feil her? Jeg synes å ha hørt at et electronkort ikke under NOEN omstendigheter skal kunne overtrekkes da status må være såkalt "Online". Betalingsterminalen må ha direkte kontakt med banken for å få BEKREFTET at forespurte sum faktisk finnes disponibel. Minibanken har antakeligvis ikke gjort dette og bare betalt ut.

Noen som har vært borti samme situasjon?

Uheldige meg har kun to vanlige visa kort som vil oppdateres og gå i minus om sånt skjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, at beløpet er "på vei inn". Skjønner ikke helt hvordan det fungerer men det er vel at banken har mottat en bekreftelse på at så så mye vil bli betalt på konto den og den dato av selve BBT. (Er litt usikker)

Men både disp og saldo var 0,60 kroner etter uttaket. Jeg tror dette er en datafeil banken må lide for. Ellers blir det vel trukket fra konto men det er rart om det skulle bli gjort det når den oppdaterte seg idag (bankoppdatering kl 17 tror jeg, går flere ganger om dagen). Etter oppdatering var status:

Disponibel: 0.00

Saldo: 0.00

Men på min kontofon eller netbank får jeg alltid beløp oppgitt på denne form om jeg skulle hatt minus 200.

Disponibelt beløp: 0.00

Bokført saldo: -200.00

Derfor tror jeg saldoen hennes i realiteten også er 0 og bare 0.

Endret av unge johansen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, her kommer en litt oppdatert status. Her om dagen oppdaterte banksystemet kontoen hennes i deres favør ;)

Merkelig nok gikk det an å overtrekke Visa Electron kortet men kontoen gikk i minus. Merkelig nok i 0 først for SÅ og gå over i negativ saldo.

Endret av unge johansen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...