Gå til innhold

Min rett til å heve bortfaller ikke uten emball.?

Anbefalte innlegg

En eventuell reklamasjon vil nok kun være mulig hvis du klare å påvise en klar produksjonsfeil (f.eks løse loddepunkter, eller kritiske BGA-feil).

Når det faktisk slik at det er forhandler som har bevisbyrden mot forbruker og ikke omvendt.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Så i dette tilfellet hvor det gjelder en telefon, så vil reklamasjonen gå via ericsson customer care, dette vil du få hjelp til av forhandleren. Videre reklamasjon er det bare å ta gjennom fobrukerrådet.

Det er også feil, det er kunde som velger hvem han vil reklamere ovenfor. Reklamerer han overfor selger så har ikke selger lov til å sende kunde videre til produsent. Det er selger som skal da ta imot reklamasjonen og behandle den. Nesktes dette av selger så kan forbruker få et umiddelbar hevingsrett fordi selger ikke er i stand eller ikke villig til å rette opp mangelen.

Hørt om prinsippet ytelse mot ytelse? Og at man skal holde avtaler? En avtale mellom kunde og selger er vedlig grovt: Kunde skal ha en gjenstand som fungerer og selger skal ha sine penger. Hvis kjøper får et produkt med feil, så er dette avtalebrudd som gir kjøper rettslige krav mot selger. Og vica versa.

Dermed vil forhandleren kreve at telefonen er i samme stand som den var når den første kjøperen mottok den. Den normale praksisen på dette pleier å være at du kan heve kjøpet innen den første uken etter kjøpet. Men det skal merkes at det kreves at det ikke skal være en skramme på telefonen.

Det er også feil. Ved kjøp over disk så er det ingen hevingsrett så lenge det ikke er en slik feil at det vil gi hevingsrett eller at produktet har hatt 3 av de samme symptomene av mangler.

Til sist vil jeg påpeke at emballasje ikke er en del av produktet, det å innskrenke en kundes hevingsrett etter loven med grunnlag i at emballasjen ikke er med vil aldri følge fram. Det sier seg selv at man ikke skal spare på papp, jeg kaster alt slikt med en gang. Hadde nok ikke sett ut hvis jeg ikke hadde gjort det.

Håper ikke du tar imot reklamasjoner, hvis du gjør det så blir nok bedriften din fort slaktet i rettsapparatet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik jeg forstår deg så mener du at jeg ikke kan reklamere ovenfor selger.

Du reklamere såklart ovenfor selgeren som tar det videre til ECC, eller du kan ta det direkte.

Du ender uansett opp på samme stedet.

- det er ikke butikken du reklamerer på, det er produktet, men reklamasjonen går via forhandleren.

Hvis du får hevet kjøpet ditt uten at det er mangler/feil på produktet er dette på ren goodwill fra forhandleren, fordi du har ingen rett til å heve et kjøp over disk uten at produktet har en mangel/feil som forhandler/verksted ikke klarer å utrette etter 2 forsøk.

Ingen forventer at kundene skal bygge et lager til embalasjen sin, men å beholde embalasjen en kort stund dreper ikke.

Håper ikke du tar imot reklamasjoner, hvis du gjør det så blir nok bedriften din fort slaktet i rettsapparatet.

Jeg har tatt imot mange reklamasjoner, og det er ingen problem. Hvis du vil reklamere så har du en grunn til det. Er det da noe problem å reklamere? Nei.

Du tror ærlig talt ikke at hvis jeg hadde vært din forhandler ville jeg nektet deg å reklamere på produktet ditt?

-----

Forstå meg feil hvis du vil, men jeg sier ikke at det du ikke kan heve kjøpet ditt.

Jeg poengterer bare at du kan ikke uten videre gå til selgeren å heve kjøpet ditt uten at noen av partene har klart å påvise mangler eller feil på produktet.

Endret av Dragutin
Lenke til kommentar
Forstå meg feil hvis du vil, men jeg sier ikke at det du ikke kan heve kjøpet ditt.

Jeg poengterer bare at du kan ikke uten videre gå til selgeren å heve kjøpet ditt uten at noen av partene har klart å påvise mangler eller feil på produktet.

Det er ingen som har sagt noe annet. Men for en forhandler å forlange at orginalemballasjen skal være med for å kunne reklamere er mildt sagt på trynet. Og dersom det er et krav du pleier å stille, så kommer arbeidsgiveren din til å tape brutalt i FTU.

Edit: Forøvrig kan ikke selger nekte å ta imot en reklamasjon på et produkt han har solgt. Det er det samme hvor saken ender opp, og det er det samme om kunden kunne tatt det direkte med produsent. Som selger plikter du å behandle reklamasjoner og ta den mot produsenten på vegne av kunden.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Jeg har nå heller aldri sagt at selgeren i hvilket som helst tilfelle ville nektet å ta imot en reklamasjon.

Jeg har heller faktisk ikke sagt at selgeren krever embalasjen for å reklamere, men hvis selgeren derimot på goodwill tar imot en eventuell heving av kjøpet, så setter han vilkårene.

Endret av Dragutin
Lenke til kommentar
En eventuell reklamasjon vil nok kun være mulig hvis du klare å påvise en klar produksjonsfeil (f.eks løse loddepunkter, eller kritiske BGA-feil).

Loven sier at de første 6 månedene etter kjøp må SELGER bevise at feilen er brukerens, og ikke en produksjonsfeil som kan reklameres på, etter 6 måneder må han SANNSYNLIGGJØRE. Kunden skal ikke være den som har bevisbyrden noe sted.

Her har vi vår lille venn:

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Merk ordlyden "kan". Dette betyr at kunde KAN velge å gjøre dette, men han kan også velge å ignorere produsent totalt og kun snakke med butikken. Det er butikkens ansvar å behandle reklamasjonen, og det er butikkens (og IKKE produsentens) ansvar å etterleve forbrukerkjøpsloven, da dette er en lov som gjelder for kjøp mellom SELGER og KUNDE.

OG, som du sier så kjøper du din telefon brukt. Da må du merke deg dette "Forbrukeren kan heve kjøpet eller kreve omlevering bare dersom tingen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den."

Dermed vil forhandleren kreve at telefonen er i samme stand som den var når den første kjøperen mottok den. Den normale praksisen på dette pleier å være at du kan heve kjøpet innen den første uken etter kjøpet. Men det skal merkes at det kreves at det ikke skal være en skramme på telefonen.

Dette skjønner jeg ikke helt. Heving av kjøp foretas jo dersom det er oppstått et vesentlig kontraktsbrudd, altså gjentatte reparassjoner, produktet fungerer ikke uansett om det repareres eller ikke osv. Hevingen som du snakker om her, tenker du på DOA-telefoner eller rett og slett bare på angrerett (som man ikke har på salg over disk)? Ingen av delene har noe med hevingen som det står skrevet om i forbrukerkjøpsloven.

Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å heve kjøpet dersom samme vesentlige feil på produktet har oppstått for 3. gang, eller butikk ikke har klart å fikse en vesentlig feil på 2 avhjelpsforsøk (avhjelp = reparasjon ELLER bytte i ny vare).

EDIT: Ser at du hele tiden har snakket om "heving" som i at "kunde gidder ikke ha telefonen sin og vil bare ha penger igjen". Dette er jo selvfølgelig som du sier goodwill fra butikk å gjøre dette. Jeg hadde aldri gjort det.

Men, som jeg har sagt før i tråden, trådstarter er kjent for å være ekstremt uheldig med sine produkter, og opprettet denne tråden for å være sikker på at om han skulle komme så langt gjennom reklamasjoner osv at heving blir aktuellt, så vil ikke manglende emballasje være noe hinder for å foreta heving.

DET var det tråden handla om ;).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Dette skjønner jeg ikke helt. Heving av kjøp foretas jo dersom det er oppstått et vesentlig kontraktsbrudd, altså gjentatte reparassjoner, produktet fungerer ikke uansett om det repareres eller ikke osv. Hevingen som du snakker om her, tenker du på DOA-telefoner eller rett og slett bare på angrerett (som man ikke har på salg over disk)? Ingen av delene har noe med hevingen som det står skrevet om i forbrukerkjøpsloven.

Det jeg mente ved en eventuell heving av kjøpet var ren goodwill fra selgerens side, det var dårlig presisert. Kunne formulert på en annen måte.

Videre refererer jeg til mine siste innlegg.

Men jeg tror han har fått svaret på hva han virkelig spurte etter, resten av tråden består for det meste av deltakere som i utgangspunktet sier det samme men ikke helt klarer å forstå hverandre.

Som en liten påhenger er det utrolig hva folk reklamerer på, har hatt saker hvor brukeren synes svartasten var for lett å trykke inn. Utrolig nok ga NCC etter på dette, ettersom verkstedet ikke klarte å gjøre knappen "tyngre" å trykke på.

Har også reklamert på en gammel 6310i som var nesten 4 år gammel, fikk en ny 6230i som erstatning :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...