Christian86 Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 hei, kjapt tolkningsspørsmål: jeg mister ikke min rett til å heve et kjøp dersom jeg mangler orginalemballasjen? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 I hvilken sammenheng? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 (endret) mobil telefon er et føre var spørsmål har tilbud på en p910i telefon, men personen har kastet emballasjen. Vet om butikker som krangler om det, og vil helst ungå det. Endret 27. september 2005 av Christian86 Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Du kjøper "brukt" av en privatperson, og lurer på om du har hevingsrett? Er det ikke et slags ledd du gjør der, som hindrer deg i hevingsrettigheter annet enn garantimessige vilkår? Uansett om du fortsatt har en hevingsrett i utangspunktet, er avgjørelsen basert på en skjønnsmessig vurdering. Medfører det butikken unødvendige kostnader/ulemper å få inn en mobiltelefon uten original emballasje? Personlig syns jeg "synd" på butikken, men det er selvsagt helt avhengig av hva hevingsspørsmålet kommer av. Jeg syns det blir feil om du skal heve noe du har kjøpt gjennom en privatperson fordi det f.eks ikke svarte til dine forventninger. Da gidder jeg ikke spekulere mer i dette Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 Du kjøper "brukt" av en privatperson, og lurer på om du har hevingsrett? Er det ikke et slags ledd du gjør der, som hindrer deg i hevingsrettigheter annet enn garantimessige vilkår? Kan fint ta springende regress mot tidligere del i handelskjeden. Så det er ikke noe problem Jeg syns det blir feil om du skal heve noe du har kjøpt gjennom en privatperson fordi det f.eks ikke svarte til dine forventninger. Håper ikke du er av oppfatningen at jeg kun hever fordi ting ikke svarer til forventeningene mine. Da må jeg være virkelig rik som kan slippe unna med alle mine reklamasjoner (tenker på bestikelser...kanke tenke en annen måte å få garantifeil uten å ha en faktisk feil!) hever jeg er det fordi det er noe feil på varen. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Nei, jeg vet som sagt virkelig ikke hva saken dreier seg om. Men er det f.eks en defekt vare, og du kommer der uten emballasje, skulle det ikke være noe i veien for at du får hevet kjøpet. Butikken får vel i så fall igjen erstatning fra produsenten. Men de utallige som skal ha tilbake pengene fordi de ikke likte fargen, syns det var for dyrt, har hørt at et annet merke er bedre, og da kommer med en brukt vare uten emballasje, de syns jeg ikke skal få hevet samme hva. Totalt sett har vel du mer greie på alle rettigheter enn de fleste her, og du er vel også i god stand til å kunne vise til dine krav i en vanskelig situasjon. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Er det ikke slik at heving av kjøp er aktuelt etter at butikken har hatt to forsøk på å fikse feilen? Et relevant spørsmål blir jo da om telefonen har vært inne til reperasjon tidligere. Er det med andre ord en mandagsvare du er i ferd med å kjøpe? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Er det snakk om rutur på angrefrist - så må emballasjen være komplett og uskadet. ("Varen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde" inkluderer også emballasje.) Lenke til kommentar
Dragutin Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Sorry mac, du har ingen angrerett hvis du kjøper varen over disk. Denne hevingen av kjøpet du prater om, er det vesentlige feil på telefonen? Har verkstedet fått 3 forsøk på å reparere telefonen? Hvis ikke er det opp til forhandleren å ta tilbake telefonen, det er helt på goodwill, og lite sannsynelig hvis de ikke driver med bruktsalg. Om du mangler embalasjen er sjansen for at du får byttet telefonen nesten lik null, og hvis du faktisk får gjort det så ikke forvent full pris tilbake. Jeg snakker av erfaring med 9mnd ansettelse i en telefonbutikk. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Dropp nå å synse på hva trådstarter har gjort og ikke gjort, han ba om svar på et tolkningsspørsmål. Grunnen til at han er ute og spør om noe slikt FØR han i det hele tatt har kjøpt telefonen og FØR det i det hele tatt har oppstått feil er at trådstarter opplever unormalt svært mange feil på telefonene han kjøper, og dermed vil være på den sikre siden og sikre seg minst mulig trøbbel om/når denne telefonen vil få feil. Lenke til kommentar
Dragutin Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Godt sagt, men alikevel så må telefonen gjennom den vanlige syklusen av reparasjoner (med mindre feilen ikke kan repareres) før han får en ny telefon på garantien. Men han må være klar over at verkstedene ofte sender tilbake en swap telefon (det hender de sender ny telefon i salgspakning også), og han må fortsatt ha embalasjen intakt. I dette tilfellet har han ikke krav på pengene tilbake, men en ny telefon. Derifra er det opp til butikken om de vil gi deg pengene tilbake (kjøpe telefonen). Lenke til kommentar
pr-koht Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Svaret på trådstarters spørsmål er helt klart: nei! Emballasjen er ikke vesentlig ved reklamasjon / heving av kjøp, men alt tilbehør kan kreves at medfølger i tilfelle heving. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Godt sagt, men alikevel så må telefonen gjennom den vanlige syklusen av reparasjoner (med mindre feilen ikke kan repareres) før han får en ny telefon på garantien. Men han må være klar over at verkstedene ofte sender tilbake en swap telefon (det hender de sender ny telefon i salgspakning også), og han må fortsatt ha embalasjen intakt. I dette tilfellet har han ikke krav på pengene tilbake, men en ny telefon. Derifra er det opp til butikken om de vil gi deg pengene tilbake (kjøpe telefonen). Hvis det gjelder angrerett etter forbrukerkjøpsloven (ogkjøpsloven for den saks skyld) kan ikke kjøper kreve embalasje ved heving. Når det gjelder angrerett så er spørsmålet litt annerledes med tanke på § 12, som jeg sa til deg. Embalasje tjener hovedsaklig to formål: 1. Transportbeskyttelse. 2. Reklameplakat for bedriften. Når det gjelder heving vil jeg ikke gå nærmere inn på det, men vil bare si at loven er litt mer nyansert enn det Dragutin skriver. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Hvorfor i all verden blander folk inn angrerett? Nei, trådstarter har ikke noen angrerett på kjøp av telefon fra privatperson. Så bare dropp den biten. Svaret til trådstarter er enkelt. Nei, orginalemballasje har ikke noe å si i et hevingsspørsmål. Det de kan kreve er kvittering på kjøpet fra forhandler. Så pass på at du får med kvitteringen han du kjøper av fikk når han kjøpte telefonen. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Hvorfor i all verden blander folk inn angrerett? Nei, trådstarter har ikke noen angrerett på kjøp av telefon fra privatperson. Så bare dropp den biten. Svaret til trådstarter er enkelt. Nei, orginalemballasje har ikke noe å si i et hevingsspørsmål. Det de kan kreve er kvittering på kjøpet fra forhandler. Så pass på at du får med kvitteringen han du kjøper av fikk når han kjøpte telefonen. Kan hende han får den han kjøpte telefonen av å angre. Men det var noe vi tok på msn, derfor jeg skrev det. Er fullt klar over hvor og hva som gjelder for angrerett. Sånn håper det er avklart, beklager at jeg var upresis ovenfor. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 (endret) Godt sagt, men alikevel så må telefonen gjennom den vanlige syklusen av reparasjoner (med mindre feilen ikke kan repareres) før han får en ny telefon på garantien. Kan du forklare meg hvorfor det du sier der er riktig? Å godta at man "får ny på garantien" ville vært fullstendig idiotisk av en kunde, da reklamasjonsretten gir deg vesentlig mer. Om varen har hatt samme feil 2 ganger og vært inne til reparasjon for dette, eller fått ny vare, og samme feil igjen har oppstått kan kunde HEVE KJØPET. Noe som er en vesentlig fordel framfor kun å få ny telefon etter x antall reparasjoner . EDIT: Det du i bunn og grunn beskriver i ditt innlegg er hva produsentene med sin garanti gjør. Disse garantiene kan du se bort ifra, konsentrer deg om reklamasjonretten - denne er klart best for kunden Endret 27. september 2005 av Alastor Lenke til kommentar
Dragutin Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Et par lover som en liten pekepinne.: § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. § 51. Tap av krav på heving og omlevering Forbrukeren kan heve kjøpet eller kreve omlevering bare dersom tingen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den. Forbrukeren taper likevel ikke retten til å heve eller kreve omlevering dersom a) årsaken til at det er umulig å tilbakelevere tingen i vesentlig samme stand og mengde, er tingens egen beskaffenhet eller annet forhold som ikke beror på forbrukeren b) tingen helt eller delvis er gått til grunne eller forringet som følge av en handling som trengs for å undersøke om tingen har en mangel, eller c) tingen helt eller delvis er forbrukt eller forandret av forbrukeren under forutsatt bruk før han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den mangelen som er årsak til avvisningen. Forbrukeren taper heller ikke retten til å heve kjøpet eller kreve omlevering dersom han eller hun ved tilbakeleveringen erstatter den verdireduksjonen tingen har hatt. § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. § 51. Tap av krav på heving og omlevering Forbrukeren kan heve kjøpet eller kreve omlevering bare dersom tingen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den. Forbrukeren taper likevel ikke retten til å heve eller kreve omlevering dersom a) årsaken til at det er umulig å tilbakelevere tingen i vesentlig samme stand og mengde, er tingens egen beskaffenhet eller annet forhold som ikke beror på forbrukeren b) tingen helt eller delvis er gått til grunne eller forringet som følge av en handling som trengs for å undersøke om tingen har en mangel, eller c) tingen helt eller delvis er forbrukt eller forandret av forbrukeren under forutsatt bruk før han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den mangelen som er årsak til avvisningen. En eventuell reklamasjon vil nok kun være mulig hvis du klare å påvise en klar produksjonsfeil (f.eks løse loddepunkter, eller kritiske BGA-feil). Her har vi vår lille venn: Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Så i dette tilfellet hvor det gjelder en telefon, så vil reklamasjonen gå via ericsson customer care, dette vil du få hjelp til av forhandleren. Videre reklamasjon er det bare å ta gjennom fobrukerrådet. OG, som du sier så kjøper du din telefon brukt. Da må du merke deg dette "Forbrukeren kan heve kjøpet eller kreve omlevering bare dersom tingen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den." Dermed vil forhandleren kreve at telefonen er i samme stand som den var når den første kjøperen mottok den. Den normale praksisen på dette pleier å være at du kan heve kjøpet innen den første uken etter kjøpet. Men det skal merkes at det kreves at det ikke skal være en skramme på telefonen. Forutenom din muligheter til å heve kjøpet uten vesentlige mangler er små, så har du garantien i orden. Såfremt du ikke knuser displayet (velkjent på P910), knuser telefonen eller utsetter den for fukt, så har du ikke meget å bekymre deg for. Hvis du opplever en feil som verkstedet ikke klarer å utrette, så kan du reklamere og til slutt heve kjøpet. Dette var kanskje litt utenfor det du spurte om, men heller for mye enn for lite. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. september 2005 Forfatter Del Skrevet 28. september 2005 utrolig hva trådene mine greier å få frem Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Så i dette tilfellet hvor det gjelder en telefon, så vil reklamasjonen gå via ericsson customer care, dette vil du få hjelp til av forhandleren. Videre reklamasjon er det bare å ta gjennom fobrukerrådet. Slik jeg forstår deg så mener du at jeg ikke kan reklamere ovenfor selger. Det er en veldig forståelig feil. Jeg brukte selv tid på å finne den § som gjaldt for dette. Så du kan lese kjøpsloven §§84 og 85. Jeg kan ta springende regress mot hvem som helst som har solgt denne telefonen (ca) Dermed vil forhandleren kreve at telefonen er i samme stand som den var når den første kjøperen mottok den. Den normale praksisen på dette pleier å være at du kan heve kjøpet innen den første uken etter kjøpet. Men det skal merkes at det kreves at det ikke skal være en skramme på telefonen. Er du morsom nå? Jeg kan da vitterlig ikke ha en begrensing i hevingsretten på 1 uke. Det er doa tiden til SEM det. Og siste spørsmål til deg; forventer butikken du jobber i at kunden bygger lager for å ta vare på emballasjen? Hvis ja; betaler dere kostanden? hvis nei: hvorfor fremstår det slik av innleggene dine? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 OG, som du sier så kjøper du din telefon brukt. Da må du merke deg dette "Forbrukeren kan heve kjøpet eller kreve omlevering bare dersom tingen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den." Jeg håper virkelig ikke at det er du tar deg av reklamasjoner der du jobber. Arbeidsgiveren din vil i såfall slaktes fullstendig om saker tas videre til FTU av kundene deres. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 For reklamasjon, dvs. om mobilen sluttet å fungere f.eks. uten at du hadde mishandlet den, så er selvfølgelig embalasje helt irellevant. Det er forsovidt logisk at man ikke kan forvente at folk skal ha embalasjen til alt de kjøper liggende i åresvis etter kjøpet, i tilfelle noe skulle gi grun til reklamasjon. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå