Gå til innhold

Bohemer og Hippier?

chris

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du fått norsk oppgave nå eller? =)

Vil kanskje si det er en del likheter ja. Både hippiene og bohemene var meget frislupne i forhold til sex, alkohol, dop osv. Men jeg vil påstå bohemene hadde mer mening bak sine sprell. Joda, hippiene hadde jo peace-merker osv. - men de organiserte seg aldri skikkelig mot noe, de bare lå og pula og røyka hasj. Bohemene (og særlig Hans Jæger) hadde et tett forhold til anarkistisk ideologi, samt naturalismen, og hadde dermed mer politikk og mening bak det. Bohemene var derimot ikke så mange i antall, så det ble ikke akkurat store bevegelsen, men de fyrte av mange og gode kraftsalver uansett. Og ja, bohemene var jo egenlig mer intellektuelt rettet, og skrev litteratur osv.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe norsk oppgave nei, går ikke på skole. Er street Smart jeg.

No job no future. Er bare en interesse og spennede. (Historie altså)

Jeg mener de var begge engasjert i politikk. "Bohemene" var jo veldig radikale og var veldig for å stoppe Høyrefolk (Embetsmennene) fra å styre landet. De støttet opp om Johan Sverdrup og venstre. Noe som ikke bare gjalt i Norge og Oslo, med også Europa klart hovedsaklig i Frankrike.

Mens "hippiene" var imot krig og USAs innvasjon av Vietnam.

Også dette med at både "Bohemer" og "Hippiene" var opptatt av fri seksualitet, som du også sier.

Lenke til kommentar

Tja hippiene gikk og demonstrerte mot krig ja. Krig generelt. Make love not war osv. Men det var ikke noe organisasjon i det. Som på samme tiden, eller noen år senere, i Norge - da sufferne og AKPerne 'gjorde opprør', og...ja, hadde en ideologi bak handlingene sine rett og slett. Som bohemene jo også hadde.

Lenke til kommentar
Tja hippiene gikk og demonstrerte mot krig ja. Krig generelt. Make love not war osv. Men det var ikke noe organisasjon i det. Som på samme tiden, eller noen år senere, i Norge - da sufferne og AKPerne 'gjorde opprør', og...ja, hadde en ideologi bak handlingene sine rett og slett. Som bohemene jo også hadde.

HÆHÆ!

AKPerne kan kanskje sammenlignes med bohemene. Særlig ang. knullings. Husker ei historie om ei som var på SUF(ml)s sommerleir og som i ettertid har uttalt at det var som å være midt oppe i ei episode av Hotel Cæsar. Alle pulte rundt på alle :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...