Gå til innhold

FINNE støy

Anbefalte innlegg

Jeg har et AOpen HQ-08 (Eller var det HX?) kabinett og et VIA hovedkort med Athlon 600MHz og 3 harddisker av sånn passelig ny årgang. Nå har det seg sånn at jeg synes maskinen bråker veldig, og akkurat nå virker det enklere å spørre her enn å skru opp maskinen, så det jeg lurer på er: HVA bør jeg prøve først for å dempe maskinen? Er ikke sikker på om det er strømforsyninga eller prosessorvifta (husker ikke hvilken, bare at det var den billigste jeg fant :razz:) som bråker mest nemlig... Og vil støydempingsmatter kunne hjelpe meg noe særlig eller er det noe som heller kan vente til ETTER at man har funnet seg stille vifter?

Og hvis jeg vil dempe strømforsyning, bør jeg satse på noisekiller eller eventuelt skifte ut vifta med en annen type?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2001-11-29 09:59, fuzzy76 skrev:

Jeg har et AOpen HQ-08 (Eller var det HX?) kabinett og et VIA hovedkort med Athlon 600MHz og 3 harddisker av sånn passelig ny årgang. Nå har det seg sånn at jeg synes maskinen bråker veldig, og akkurat nå virker det enklere å spørre her enn å skru opp maskinen, så det jeg lurer på er: HVA bør jeg prøve først for å dempe maskinen? Er ikke sikker på om det er strømforsyninga eller prosessorvifta (husker ikke hvilken, bare at det var den billigste jeg fant :razz:) som bråker mest nemlig... Og vil støydempingsmatter kunne hjelpe meg noe særlig eller er det noe som heller kan vente til ETTER at man har funnet seg stille vifter?

Jeg tror at det er strømforsyninga som bråker mest, men en vet jo aldri, da...

Jeg tror jeg ville satset på å gjort noe med viftene først, og evt. prøvd støydempingsmatter siden, evt. alt på en gang, men det kommer jo an på hva det er som støyer.

Uansett så må du vel skru opp maskina en gang om du har tenkt å støydempe den. Det kan da ikke være så vanskelig å skru opp de skruene :smile:

Quote:

Og hvis jeg vil dempe strømforsyning, bør jeg satse på noisekiller eller eventuelt skifte ut vifta med en annen type?

Begge deler har vel sånn omtrent samme effekt.

NoiseKiller : Støy ned, kjøleeffekt ned

Annen vifte : Støy ned, kjøleeffekt kanskje ikke så mye ned.

Lenke til kommentar

eyhh kjakan, jeg sier bare en ting, Koolance! les mere om det på http://www.koolance.com .. Jeg bestillte det idag fra OiK (som er de eneste som selger det i Norge right?) 3300 kr er billig syntes jeg? det blei i alle fall dyrere å kjøpe det fra JME Data i sverige fordi dem skulle ha 600 spenn i porto i tillegg til prisen på 2900 kr... også kommer toll oppå det hele.. dessuten er det greit å ha garantien i norge..

Lenke til kommentar

Start med bare å holde øret helt inntil de forskjellige viftene, det pleier å holde.

Så ville jeg fjerna strømmen til harddisker. Disse er IMO kilden til støy oftere enn folk er klar over.

Så ville jeg koble ut strømmen på CPU vifta ikke lenge, men nok til at du hører om det er den eller ikke(eventuelt kan du bare stoppe vifta noen sekund med fingeren). Er du pingle starter du maskina uten CPU, men med HSFen på(skulle da funke det?)

Når du har gjort alt dette så er det bare skjermkortet og PSUen igjen og da finner du enkelt ut hva som bråker.

Selv pleier jeg alltid å stå i bios og så dra ut stømmen litt chipsetvifte, skjermkortvifte så harddisken og til slutt CPU vifte.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

personlig bruker jeg bare å kjøre en finger og til nød også ei tå inn i alle vifter bortsett fra en, da hører jeg hvor mye den siste støyer. vanskelig stunt dersom man er stiv og har minitower som står på bordet da :smile:

strømforsyningsvifta kan være verre å kjøre kroppsdeler inn i, personlig har jeg heldigvis en ultra stille "silent systems q-tech ultra quiet 300w"

god jul :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-16 23:04, spn skrev:

personlig bruker jeg bare å kjøre en finger og til nød også ei tå inn i alle vifter bortsett fra en, da hører jeg hvor mye den siste støyer. vanskelig stunt dersom man er stiv og har minitower som står på bordet da :smile:

IKKE put fingerene inn i viftene!!!!!

Et par måneder siden, accidently kom borti bladene. Resultatet var at jeg mistet 1/4 negl! Det er en GOD grunn til at man har en viftegrill, særlig på viftene med 5000+ rpm. Hvis man på død og liv skal stoppe viftene mens det går strøm, trykk heller ned på midten der kulelagret ligger.

IKKE PUT FINGRENE INN I VIFTENE!!!

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat foret hele innsiden av kabinettet mitt med bil støydempingsmatter fra Torshov Bilrek. Matter med en slags skumgummi og sølvfolie på innsiden. Det senket støynivået betraktelig. Kan anbefales på det sterkeste. Husk å kjøp en ordentlig kniv :wink:

Jeg foret begge sideveggene, hele topp og bunnplatene plus en plate som dekker alle åpne drivebays foran og der jeg fikk plass bak, rundt poweret. Kassa mi veier 22KG nå :grin:

Jeg har et Chieftec fulltower med tre insugsvifter foran og to bak i tillegg til poweret. CPU, chipset og grafikkortvifte med et par disker som surrer. Nok støykilder.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-29 21:01, pærs0n skrev:

eyhh kjakan, jeg sier bare en ting, Koolance! les mere om det på
.. Jeg bestillte det idag fra OiK (som er de eneste som selger det i Norge right?) 3300 kr er billig syntes jeg? det blei i alle fall dyrere å kjøpe det fra JME Data i sverige fordi dem skulle ha 600 spenn i porto i tillegg til prisen på 2900 kr... også kommer toll oppå det hele.. dessuten er det greit å ha garantien i norge..

Så akkurat at microplex skal begynne å ta inn koolance. Prisen ligger i følge nettsida demmes på 2766kr. Er sortert under innkommende.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I min maskin er det prosessorvifta som bråker desidert mest. Den hadde også litt vibrasjoner. Derfor skar jeg ut en 5mm bred strimle asfaltplate og la rundt ytterkanten på vifta. Dette fjernet nesten alle vibrasjonene, og dempet kansje litt av den vanlige støyen. Ellers har jeg brukt en hel asfaltplate på å dempe alle større flater i kabinettet, og skal kjøpe en til. Tror asfalt på festene til harddisken kan gjøre en del. Har også kjøpt BilTema 10mm skumplast-matter med alu-folie, og montert noe. Merker god forskjell. Men det blir vel aldri godt nok før det kun er skjermen som viser at den står på.

(har kansje litt fritidsproblemer... :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har slitt litt med Silveradoen min, men nå har alt funket bra i en ukes tid. Siden den har støyet ganske mye på 12v (direkte koblet til hk), bestemte jeg meg for å prøve å sette på de ekstra motstandskablene. Jeg har koblet til 8v mostanden, men nå forteller BIOS meg at CPU Fan isn't running, shutdown now Y/N. Og så slår maskinen seg av. Jeg har hørt noe om at Silveradoen opererer på så lav rpm at BIOS ikke skjønner at den er i gang, men jeg er ikke sikker. Noen som vet hva rpm på Silverado er ved henholdsvis 6v, 8v, 10v og 12v? Noen som vet hva jeg skal gjøre for å få BIOS til å skjønne at vifta *er* igang, eventuelt noe annet som gjør at maskinen ikke piper som en gal når jeg slår den på.

Jeg har et MSI K7T266 Pro2 hovekort og en AthlonXP 1600+ prosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...