netphreak Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Skal sette sammen en gateway (les: linux PC), og vil ha denne så strømbesparende som mulig. Og så lurer jeg på: Bruker et vifteløst VIA Mini-ITX hovedkort mindre strøm enn et gammelt PII (evt. PIII) med passiv kjøling? I såfall, er dette ene og alene på grunn av at selve Pentium prosessoren bruker mer strøm en VIA prosessoren? Krever brikkesettet mye? (!) Vil mengden RAM man slenger på bety mye? Trekker DDR(2)-DIMM mer enn EDO/SD-RAM. For å spørre i en setning - hva på et hovedkort trekker strøm av betydning? Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 Ja, da ser jeg at dette emnet ble flyttet til "Hovedkort". (?) Skulle vel droppet den overskriften da, dette har jo ikke så mye med hovedkort å gjøre egentlig... Mere med alle tingene som er på et hovedkort, som CPU, RAM, HDD - så jeg trodde dette havnet under "Annet om hardware". Ja ja. Beklager. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 dette har jo ikke så mye med hovedkort å gjøre egentlig... Mere med alle tingene som er på et hovedkort, som CPU, RAM, HDD Da kan man eventuelt se systemet under ett, hvor stor PSU er nødvendig. Hvis Silverstone SST-LC09B er et typisk mini-ITX kabinett, så må man trolig tilbake til PII, kanskje Pentium486 for å kjøre et komplett system med 60-80watt. Derfor tipper jeg at mini-ITX blir vinneren. Lenke til kommentar
Hotlink Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Som en generell regel vil jeg anta at det ikke er hovedkortets formfaktor som er avgjørende for effektforbruket, men valg av CPU og interface som støttes,f. eks. hvor kraftkrevende display CPU (GPU) er. Utifra mine kjennskaper er i dag AMD Geode GX533 den CPU'en som bruker minst effekt (1,1 watt). Så kommer andre interfacer i tillegg. Mitt råd utifra dette er altså å velge et kort med CPU som bruker minst mulig effek (uavhengig av formfaktor som ATX-ITX) og deretter velge et kort med minst mulig I/O. Sansynligvis vil du finne et kort du kan "sykle igang" med egnet dynamo Jeg så et slikt kort hos en eller annen norsk leverandør for en tid tilbake, og om jeg finner tilbake skal jeg legge igjen en melding i denne tråden. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 Jeg så et slikt kort hos en eller annen norsk leverandør for en tid tilbake, og om jeg finner tilbake skal jeg legge igjen en melding i denne tråden. Det hadde jeg satt veldig stor pris på... Det er ikke helt lett å finne ut av dette her, merkelig at ikke strømforbruk blir spesifisert på hovedkortene? Ellers så er jeg klar over at det kan høres sært ut å lete etter kortet som trekker minst strøm - men alt har sin grunn Noe i nærheten av "sykle i gang" ja... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå