sofokles Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 (endret) Disken med media, musikk, bilder, dokumenter, fotoalbum etc, 80 GB totalt av familiens diverse forsvant fra windows etter jag installerte suse pro 9.3 XP sier at disken ikke er formatert og spør om jeg vil formatere den. Jeg ser disk med innhold fra linux, og dataene er ok. Oppsettet er hd1 xp + win programmer 30 GB fat32 hd2 Suse swap + Suse 80 GB reiser hd3 problembarnet : 125 GB var ntfs og de resterende 125 er ledig (hadde tenkt å partisjonere til noe suse og linux kan dele, men det tør jeg ikke før problemet er løst) Årsaken er vel at jeg under linuxinstallasjonsprogrammet valgte hd3 som plassering for bootloader. (den virker heller ikke, jeg må starte linux fra cd) Nuvel, hva er den mest elegante løsningen på dette ? I linux er jeg helt noob, så jeg føler meg på gyngende grunn i forhold til partisjoner, partisjonstabeller, mbr, grub etc. Jeg har lastet ned og kjørt ptedit.exe og kikket på partisjonstabbellen for disken og den ser ikke riktig ut, uten at jeg helt kan si hvordan den burde ha sett ut. Forslag ? Endret 27. september 2005 av sofokles Lenke til kommentar
whoi Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Siden du får tilgang til filene fra linux kan du kopiere filene over til en annen partisjon, eller en annen pc eller lignende. Når det er gjort kan du formatere partisjonen på nytt fra windows så den blir fornøyd, og kopiere filene tilbake igjen. Det er en mulighet ihvertfall. Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 28. september 2005 Forfatter Del Skrevet 28. september 2005 Siden du får tilgang til filene fra linux kan du kopiere filene over til en annen partisjon, eller en annen pc eller lignende. Når det er gjort kan du formatere partisjonen på nytt fra windows så den blir fornøyd, og kopiere filene tilbake igjen. Det er en mulighet ihvertfall. Takk for tipset - jeg holder på med akkurat det. det blir ikke plass til alt, men sånn er det, av og til blir du nødt til å ta den ryddinga du har utsatt i evigheter, som f.eks når det ikke er plass til flere hybelkaniner under senga. Jeg kan tenke meg det mest elegante ville være å redigere partisjonstabellene og mbr e.l. og vips like magic, voila, der var'n, men det er kanskje ikke så lett. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Jeg kan tenke meg det mest elegante ville være å redigere partisjonstabellene og mbr e.l. og vips like magic, voila, der var'n, men det er kanskje ikke så lett. Jeg har brukt sånne programmer selv for å gjennopprette en korrupt partisjonstabell. Resultatet var at jeg fikk tilgang til de, men jeg kunne ikke bruke de fra windows. Så jeg havna litt i den situasjonen du er nå. Det kan hende du hadde fått ordna alt, eller du kunne havna værre i det enn utgangspunktet. Det aller tryggeste er det du gjør nå, så er du sikker på at du får tak i det du trenger, og at partisjonen er i god form etterpå. Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Det som sansynligvis har skjedd er at SUSE forandret partisjons-id på det du kaller hd3 fra 7 (dvs NTFS) til 83 (dvs linux) pga at du valgte den som boot-partisjon. BIG MISTAKE!! Du kan sansynligvis forandre den tilbake til NTFS med feks fdisk eller et eller 3.parts partisjonerings program å få tilgang til dataene dine fra windows Jeg kan ikke gi deg nærmere råd fordi informasjonen du gir i innlegget ditt er tvetydig. Er det feks snakk om ulike fysiske hardisker eller partisjoner på en og samme disk? Men det funker iallefall. Som et eksperiment prøvde jeg det akkurat ut på min egen boks som er dualboot linux og windows XP. Jeg forandret partisjons-id fra 7 til 83. Resultatet ble at windows ikke booter. Jeg forandret det tilbake til 7 og windows booter igjen Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 28. september 2005 Forfatter Del Skrevet 28. september 2005 Det som sansynligvis har skjedd er at SUSE forandret partisjons-id på det du kaller hd3 fra 7 (dvs NTFS) til 83 (dvs linux) pga at du valgte den som boot-partisjon. BIG MISTAKE!! Du kan sansynligvis forandre den tilbake til NTFS med feks fdisk eller et eller 3.parts partisjonerings program å få tilgang til dataene dine fra windows Jeg kan ikke gi deg nærmere råd fordi informasjonen du gir i innlegget ditt er tvetydig. Er det feks snakk om ulike fysiske hardisker eller partisjoner på en og samme disk? Men det funker iallefall. Som et eksperiment prøvde jeg det akkurat ut på min egen boks som er dualboot linux og windows XP. Jeg forandret partisjons-id fra 7 til 83. Resultatet ble at windows ikke booter. Jeg forandret det tilbake til 7 og windows booter igjen hd i denne sammenheng er fysisk disk , jeg har 3 kaviartuber. Det var omtrent som skjedde, bortsett fra at jeg trodde jeg valgte den fysiske disken linux skulle inn på. Det viste seg litt senere i installasjonsprosessen, men før "bekreft partisjonering", at diskene forandret navn, dvs byttet stasjonsnummerering, underveis. Jeg avbrøt og begynte på nytt, men skaden var tydeligvis skjedd. hd3s partisjonstabell viser 3 partisjoner , med partisjons id 07, 82 og 83. I linux vises dette som ett volum med ntfs , i windows som ett uformatert volum. Jeg har forsøkt å endre til ID 07 på alle tre, men det endrer ingenting. Er snart ferdig med sikkerhetskopiering og opprydding så da skal jeg prøve å endre spor og sylinder informasjonen, evt slette de to 82 + 83 og sette enden av 07 partisjonen til der 83 er satt nå. For det er vel ingen fare for at disken blir ubrukelig av at jeg leker meg litt ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå