Gå til innhold

Skjermtrøbbel


Gjest mafister

Anbefalte innlegg

Gjest mafister

Hei jeg har en bærbar IBM Think Pad 600 og nå er skjermen blitt rar. Den fungerer jo, men er mye lilla og grønn og det er litt vanskelig å se bilder og film.

 

Noen med erfaring???? Takknemlig for svar :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

virker rart ja. kom dette plutselig? er det jevnt fordelt utover skjermen. jeg mener, hvordan ser skjermen ut hvis du ikke bruker noe bakgrunnsbilde, eller hvis du ser på et helt hvitt bilde i et billedprogram? forandrer det seg om du beveger skjermen raskt frem og tilbake, eller om du rister litt på maskinen? hvordan er det med lysstyrken? (noe som har begrenset levetid i slike skjermer er jo lysskilden - backlight, et slags lysrør- bak selve LCD'en). har du anledning til å koble til en ekstern skjerm for å få testet skjermkortet? har du forsøkt å installerere nye skjermdrivere?

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Hei og takk for svaret

Ja det kom egentlig plutselig. Maskinen min er fra 98 og har egentlig vært helt ok den. Bygd den ut har jeg også

 

Det du ser det best på er den øverste blå streken over internettbildet her (det står Hardware.no - Norgest dataguide etc)... dne er blåsort i venstre hjørne, blir så lysere blå og helt mot lysgrønn på høyre siden.

Når jeg ser på videoer eller bilder blir ofte ansiktene gulrosa eller det som er sort syns å være blålilla.

 

Hender at skjermen blir svart eller blunker noen ganger også ja, men det går vekk når jeg trykker den hardt ned (i stående stilling vel og merke) men altså presser den nedover.

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Hei, nei den har ikke vært utsatt for støt eller noen ting. Den står pent og pyntelig her på bordet og blir flytta lite på.

 

Det kom og gikk litt først og så etter at min samboer skrudde av pcn for natta så var den slik når vi skrudde den på neste gang.

 

Hører at det koster flesk å bare sende den inn for konstatering og feilsøk..... sukk!

Lenke til kommentar

bytte LCD er vanligvis ekstremt dyrt. liten vits på gammel maskin.

om det er noe med inverter og tilkoblingsledninger, så er det jo en helt annen prisklasse på delene, men det blir sikkert ikke noen helt billig reparasjon likevel. det fremgår tydelig at det er noen form for kontaktproblem (evt. i tillegg til det andre). kontaktproblem som oppstår i selve tilkoblingen til LCD panelet har jeg hørt er umulig å få fikset.

svikter skjermen på eldre maskin er det nok mange som bare vil gi den opp.

som sagt, TP 600 har sikkert skjermutgang, så du kan prove den eller bruke den med ekstern skjerm..

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Hei og takk for svarene dere,

jeg har forsøkt reklamasjon - gikk ikke :sad:

 

men jeg har utgang til ekstern skjerm (samboer har prøvd på jobben) slik at jeg kommer til å skaffe meg en skjerm og koble på.

jeg får vel bare leve med "problemet" inntil jeg får råd til en ny ... bærbar, ofcourse :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...