Gå til innhold

2.0a @ 2.66??

fAight

Anbefalte innlegg

Quote:

hei,

har p4 2.0a GHz, asus p4s533, vanlig standard pc2700 (333MHz) 256 DDR.

skal overklokke, men er veldig blank når det gjelder minne ratio ved OC. Ved 2 GHz står minne frekvensen på Auto, regner da med at det er 1:1, og og cpu: 100/33. Så prøvde jeg å oc til 133/33, siden jeg har sett at mange for pc'en sin til å være stabil på 2,6GHz. Men da lurer jeg på hva minne ratio'en skal være på. Jeg prøvde som sagt 133/33, men minne frekvensen fortsatt på Auto, ved oppstart ble skjermen bare svart!

noen som vil gi meg en kort innføring i hvordan man bruker minne-ratio'en? Hvordan regner man frem til hvilke forhold man skal ha i forholdt til cpu-frekvensen (100/33, 101/34...osv.)

på forhånd takk!

poster den opp her, siden jeg ikke har fått noe respons på overklokking-siden.

blir veldig lykkelig for svar:)

takk takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg klokker prosessoren min opp til 1700@2000 mhz, går ramfrekvensen opp med 60 mhz. Når har jeg rdram, så det er sikkert anderledes med ddr. Innstillingen du snakker om er mest sannsynlig til å stille på den frekvensen rammen får før klokking av fsb. Still den på det laveste når du klokker, og sett den eventuelt opp senere. Aner ikke hvordan auto fungerer.

Du kan ikke kjøre på så høy frekvens uten å modde prosessoren din, og ihvertfall ikke uten å øke vcore. (dvs. cpu voltage core) Prøv deg med lavere verdier først, deretter kan du øke og øke oppover. Det var derfor skjermen din ble blank.

Lenke til kommentar

Her er noen eksemplet på hvordan du stiller inn minnehastigheten på Asus P4S533 hovedkortet:

- Dersom du har 133MHz FSB og ønsker DDR400 hastighet på minnet, må du sette "CPU/Memory frequencyration" på 4:6. Slik du ser på Dette bildet

Fordi: 133MHz * 6 / 4 = 200MHz (som altså er DDR400)

- Dersom du har 100MHz FSB og ønsker DDR400 hastighet på minnet, må du sette "CPU/Memory frequencyration" på 3:6. Slik du ser på Dette bildet

Fordi: 100MHz * 6/3 = 200MHz (som altså er DDR400)

- Dersom du har 133MHz FSB og ønsker DDR333 hastighet på minnet, må du sette "CPU/Memory frequencyration" på 4:5.

Fordi: 133MHz * 5 / 4 = 166MHz (som altså er DDR333)

- Dersom du har 100MHz FSB og ønsker DDR333 hastighet på minnet, må du sette "CPU/Memory frequencyration" på 3:5.

Fordi: 100MHz * 5 / 3 = 166MHz (som altså er DDR333)

Nå har du sikkert forstått framgangsmåten, det skal nå være lett å regne seg fram til minnehastighetene du oppnår når FSB'en er utenom "standard"-hastighetene 100 og 133MHz. Det er forresten ikke sikkert at din 2.0GHz prosessor klarer å kjøre på 133MHz FSB, som da vil si 2.66GHz på prosessor. Grensen for overklokking kan variere en del fra prosessor til prosessor.

For å klare å kjøre på DDR400 hastighet må du være heldig med minnebrikken (dersom det er en PC2700 minnebrikke), men du må mest sannsynlig øke minnespenningen.

For å øke spenningen på minnet, må du flytte en jumper på hovedkortet. Ved å flytte denne jumperen, får du til sammen 3 valg. 2.5V (default), 2.7V og 2.9V. Du kan se jumperen på dette bildet. Det er den blå jumperen som du ser rett til høyre for diskettstasjon porten. Slik jumperen står på bildet, gir den 2.5V til minnet.

OBS! Ved å øke spenningen på minnet er det gode muligheter for å presse minnet en god del lengre enn ved standardspenning. Men det resulterer også i mer varmeutvikling på minnet, noe som ofte er en begrensende faktor samtidig som det ikke er heldig med tanke på levetiden. Ved å montere varmespredere på minnemodulene vil temperaturen reduseres noe, samtidig som at det faktisk er mulig å nå enda lengre.

Jeg håper dette var til hjelp. Post gjerne resultatene i denne tråden.

Lenke til kommentar

klarte dessverre ikke å klokke 2.0@2,66:( Sikkert pga av for dårlig minne (standard pc2700), men jeg prøvde fsb 120/40 (2.4 GHz), minne ratio: "auto". da funket alt bra. cpu temp'en var på 37C. Men er fsb 120/40 "bra" for pc'en. Jeg mener pci og agp blir jo da oxo overklokket, får komponentene, som er koblet til disse, mindre levetid, f.eks grafikk-kortet mitt! så lurte jeg på om det er lurere å sette minne ratio til 3:4 istedet for auto?

er det andre som har [email protected] og som har erfaringer å dele med meg? hovedkortet mitt er asus p4s533, og standarr pc2700 256 ddr (333MHz)

takk

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke så mye peiling på P4-systemer, men siden jeg kjeder meg, så kan jeg prøve å hjelpe.

Her er hva jeg mener du bør gjøre;

Sett;

- fsb til 133

- minneratio på 4:5

Dersom du har 133MHz FSB og ønsker DDR333 hastighet på minnet, må du sette "CPU/Memory frequencyration" på 4:5.

Fordi: 133MHz * 5 / 4 = 166MHz (som altså er DDR333)

- vcore 1.600V (eller mer?)

Skulle ikke dette i teorien funke, Byggeren eller andre som har gjort det samme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...