Gå til innhold

Fastslå min ISP basert på IP

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til å forstå hvordan ulike nettsider kan finne ut hvilken ISP jeg har basert på min IP?

Tenker da på slik det er hos ITavisen.no når man tar speedometeret:

"Du ser ut til å ha bredbånd via ADSL fra NextGenTel. (ut fra din IP-adresse XX.XXX.XXX.XX)."

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvordan kan jeg få oversikt over hvilke IP'er som benyttes, primært fra skandinaviske ISP?

Finns det en side som har den informasjonen tilgjengelig?

Det er jo begrenset hvor mange Isp'er det finnes i Norge. Min ISP ble ikke indentifisert før det hadde gått mange måneder etter oppstart. Så regner med at dette er noe som samles inn ettehvert. Tror ikke ipen i seg selv avslører noe om dette.

Lenke til kommentar

Det finnes mange interessante verktøy på dnsstuff.com. Det som er relevant her er vel Reverse DNS Lookup, hvor du oppgir IP-adressen din, og får ut informasjon om DNSer som peker til din IP.

Du kan også kjøre et oppslag i RIPE (Réseaux IP Européens), som er de som styrer tildeling av IP-adresser i Europa. Du kan gjøre det fra samme side, via verktøyet IPWHOIS Lookup.

Speedometer-programvare pleier å lagre hvilke IP-adresserom som er tildelt visse ISPer, slik at de slipper å kjøre et oppslag hver gang. Sannsynligvis oppgir Nextgentel og andre ISPer det når du ringer til dem, men du kan også søke direkte i RIPE for å finne denne informasjonen. Her finner du mesteparten du trenger å vite om Nextgentels IP-adresser; link

Selvsagt, hvordan du kjører spørringer mot RIPE i PHP har eg liten idè om.

Redigert; la til litt info

Lenke til kommentar
Det finnes mange interessante verktøy på dnsstuff.com. Det som er relevant her er vel Reverse DNS Lookup, hvor du oppgir IP-adressen din, og får ut informasjon om DNSer som peker til din IP.

Du kan også kjøre et oppslag i RIPE (Réseaux IP Européens), som er de som styrer tildeling av IP-adresser i Europa. Du kan gjøre det fra samme side, via verktøyet IPWHOIS Lookup.

Fungerte ikke på min ip.

Lenke til kommentar

takker for alle tips så langt.

Har sett igjennom manualen på php.net for å finne en funksjon som kan gjenkjenne deler av en streng som feks:

Finne verdien nextgentel i strengen XX.XXX.XX.XX.nextgentel.com for så å utføre en str_replace på hele strengen.

Enten så bruker jeg ikke rett funksjon, eller så er den feil skrevet.

Har prøvde meg med funksjonen explode; delt strengen med '.' for så printe. Det fungerer ihvertfall for de som har NGT, men jeg vet ikke om det fungere for andre ISP'er.

Noen ideer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...