aldrimerforum Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Har en swiftech Mcx462 kjøler, med Papst vifte, 58m³/time, 26 dB(A) Romtemp er rundt 25 grader.. Likevel er cpu tempen på 56 grader idle!!!§! stemmer dette?? Har bestilt meg Papst vifte, 79m³/time, 37 dB(A) nå.. Lenke til kommentar
WinZ Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Quote: Den 2002-08-16 16:45, HoVeSkOt skrev:Har en swiftech Mcx462 kjøler, med Papst vifte, 58m³/time, 26 dB(A) Romtemp er rundt 25 grader..Likevel er cpu tempen på 56 grader idle!!!§!stemmer dette??Har bestilt meg Papst vifte, 79m³/time, 37 dB(A) nå.. Har du smørt på riktig mengde kjølepasta da ? eller har du brukt kjølepasta i det hele tatt ? Et annet problem kan være at det er alt for varmt inne i kabinette at du kanskje burde skaffe deg noen kabinettvifter. Siste problemet kan være at du ikke har montert vifta/kjøleribba di skikkelig. ? Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Kraftigere vifte er ihvertfall i løsningen. Du kommer til å angre nå du hører hvor mye den vifta bråker. Sjekk heller ut om alt er installert riktig, at kabinettet også er kjølig, og at kjølepasta er gjort riktig. Til slutt kan du laste ned motherboard monitor og sjekke hva Vcore virkelig er, og sjekke det mot hva som står i BIOS. Den skal være 1,75V. Hvis du ikke overklokker, kan du sikkert stille denne ned til 1,65V. Den blir et par grader kjøligere av det, og du kan ikke sakde noen ting. Lenke til kommentar
Kina bill Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Har selv A7V333 kortet. Dette hovedkortet viser generelt høye cpu temperaturer av grunner det er skrevet en del om her på forumet tidligere. 56 grader er ikke så galt. Litt over halvparten av det cpu'en skal tåle. Om full load nærmer seg 70 grader er heller ikke det mye for en XP prosessor. Om jeg var deg ville jeg ikke gjøre noe som helst for å få temperaturen ned, av den enkle grunn at det ikke har noe for seg (så lenge du ikke skal overklokke). For å si det på en annen måte. Kjangsen for at du skal ødelegge cpu ved å ta av og på vifta er sikkert 1000 ganger større en at den skal dø på seg ved tempen du har oppgitt. Avbestill den nye vifta og installer den nyeste (1011) biosen. Den viser nemmelig temperaturen 5 grader mindre en tidligere bioser gjorde. Den senker egentlig ikke temperaturen 5 grader, men bekymra mail til Asus har den nå redusert betraktelig. Har du satt opp diskene i raid eller vil ha full DMA support (også på raid portene), anbefaler jeg deg å bruke Lumberjacker biosen. Da oppgraderer Promis kontrolleren fra 'light' til 'full' (TX 2000). http://www.lumberjacker.de/Downloads/downloads.html Rettelse, med å ta av vifta mente jeg sef kjøleren. Om du har tenkt å legge på ny kjølepasta osv. Rune. [ Denne Melding var redigert av: Kina bill på 2002-08-16 18:45 ] Lenke til kommentar
Colin Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Er enig. 56c på en 1900+ på A7V333 er ikke noe å bekymre seg over, spesielt i denne sommervarmen. Noen tips: - bios 1011 viser lavere temperaturer. BRUK AFLASH og ikke live update - kabinettvifter men viktigst - er maskina stabil......glem det.....no problemo Pål Lenke til kommentar
RaZoR_ Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Hei! Jeg synes 56C høres mye ut, men ikke noe fare-truende! Selv har jeg 1800+ cpuer, og de ligger på 40C idle, og 44-45C full load! Det er med noice-control silverado kjølere. Men, som andre har sagt, virker maskinen, og dne er stabil, er det ikke noe problem! Magnus Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 16. august 2002 Forfatter Del Skrevet 16. august 2002 Quote: Den 2002-08-16 19:04, Colin skrev:- er maskina stabil......glem det.....no problemo faktisk, så klikker maskina totalt i Warcraft 3 når tempen nermer seg 60 grader... Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Har A7V333 og XP1900+ selv. Når min nærmer seg 60 grader begynner min også å bli ustabil. Altså Windows kræsjer ikke, men Prime95 kommer med 'Fatal error' og RTCW spillet kræsjer. Og jeg har den 37dB Papst vifta og en Alpha PAL8045 heatsink. I dag faktisk så bytta jeg ribba ut med en ThermalRight AX-7 ribbe jeg hadde liggende. Temperaturene er nesten det samme med den som Alpha'n. Lenke til kommentar
Colin Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Ok.....ustabilitet er et problem. Da kan den være for varm. Det er ikke det samme som at det er årsaken! Jeg har selv Asus A7V333 med en 1900+, og den ligger på max 48c nå, selv i sommervarmen. Min kjøleløsning: * Chieftec midi kabinett * Vifte både foran og bak, stillegående...foran suger luft inn, bak blåser ut igjen. * Thermalright AX7 kjøleribbe med Papst 26dB 80x80mm vifte * Enermax psu med to vifter * Arctic Silver 3 Pål Lenke til kommentar
Kina bill Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Quote: Den 2002-08-16 19:41, Betroz skrev:Har A7V333 og XP1900+ selv. Når min nærmer seg 60 grader begynner min også å bli ustabil. Altså Windows kræsjer ikke, men Prime95 kommer med 'Fatal error' og RTCW spillet kræsjer. Da er det noe galt med cpu'en, den skal ikke bli ustabil ved de temperaturene der. Garantisak! Rune. Lenke til kommentar
Colin Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Enig. Den skal tåle 60c. Pål Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Jøss trodde det bare var en vill ide jeg hadde oppe i hodet mitt, men at kanskje jeg har en dårlig CPU av gammel stepping som egentlig er samme stepping som XP1500+. Men XP2400+ og 2600+ kommer om ett par uker, og jeg skal sikkert ha en av de :smile: Eller skal jeg gå for Intel...hmmm ,) Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Har selv 58 grader idle på min TB 1,4ghz. Max load så kommer den opp i 62-63. Kansje litt mye men. Var høyere før jeg satte ned volten. Volten er nå på 1.68v mot 1.75 standard Lenke til kommentar
jevel Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Bare en vill idè her; Har noen av dere SB Live! eller Audigy? Prøv å ta ut denne og kjør uten.... Jeg har hatt massive problemer med Creative lydkort og dette hovedkortet... Uten lydkortet kjører både TB og XP CPUer på 65C lett... -KJ Lenke til kommentar
gordy Skrevet 18. august 2002 Del Skrevet 18. august 2002 Åssen fixer man slik at man kan bruke raid som 'system' disk ..altså .. man booter på raid array 1 ? Har satt det opp slik at den skal boote på cd rom først (installere win2kpro). Men når win2kpro kommer til det punktet at den skal faktisk velge hvilken partisjon der den skal installeres så sier den at det finnes ingen partisjoner eller hardisker.Har nye bios installert . + oppgradert fra lite til TX2000 det som skal raides er : 2 stk 80 gig disker Hver disk har kabel fra raid ide 1 og raid ide 2 for optimal ytelse ? =) ... midt på natta : etter mye ******* fram og tilbake så fikk jeg det ENDELIG TIL !!!! =)))) [ Denne Melding var redigert av: gordy på 2002-08-19 01:58 ] Lenke til kommentar
Mc_Twist Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Litt rart det der med temp. Har selv et Asus A7V333 hovedkort CPU XP 2000+ den ligger nå på 61 grader, der den pleier å ligge, null problem!! Når jeg spiller wc3 kryper den opp mot 70 grader, egentlig aldri over, men akkurat i underkant. Det er klart jeg blir litt bekymra hvis den går veldig langt over 70 grader, men det har ikke skjedd. Maskina er dønn stabil, kjører Windows xp har ikke hatt en eneste feilmeding eller kræsj. Eneste jeg merker er at den kan bli lit treig og "seig" når tempen er såpass høy. Jeg har ingen kabinett vifter enda, men har tenkt å gå i annskafelse av et par stykk. Min mening om saken: Du trenger ikke være så bekymra for hvor mange grader CPU din er, så lenge den er stabil. Iallefall ikke hvis tempen er under 70 grader. Den skal jo tåle tempraturer opp til 90 grader!!. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå