_BOFH_ Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Trenger desperat litt hjelp! Har problemer med ytelse på ATA raid-kontrollere. Kjøpte først en Promise SuperTrak SX6000 6-kanals kontroller. Den funket for det første ikke med AGP kort med nvidia chip på, og for det andre fikk jeg dårlig performance (skal kjøre raid5 - fikk 17MB/s skriv og 23 MB/sek les) Byttet deretter denne kontrolleren med en 3ware 7450 4 port kontroller. Da funket AGP kortet, men performancen var fortsatt ikke imponerende: 17MB/s skriv og 33MB/sek les (writeback cache enabled) Komponenter: hovedkort: ASUS A7V333-r (har disablet onboard raid-kontrolleren) cpu: XP2000+ ram: 2x512MB PC2700 (Apacer) disker: 5x WD1200JB (120GB 8MB cache) (1 systemdisk - 4stk i raid5) nic: Intel Pro100+/S skjermkort: ASUS 8170 (MX440) Nok kjøling og strøm. Tror kanskje at det må være diskene som funker dårlig i raid, men synes dette høres rart ut... Dette tror jeg fordi systemdisken skriver med 48MB/sek og leser med 45MB/sek (100MB fil på nyformatert partisjon), så det er ikke PCI bussen. Har også forsøkt å sette alle 4 diskene i raid0, da får jeg fortsatt 17MB/sek skriv, mens les hopper til forholdsvis hyggelige 67MB/sek. Det er bare det at raid0 ikke er aktuelt for meg. 3ware sine benchmarker med Seagate 5400rpm 160GB disker er 65.5 MB/sek write og 105MB/sek read - dett e er riktignok på 64bit PCI bus (33MHz), men dette burda da ikke ha _så_ mye å si. 32bit bussen min skal jo teoretisk sett greie 133MB/sek... Har nyeste firmware/drivere (ver 7.5) og har prøvd ulike typer cluster size i NTFS. Kjører både w2k server og .net server standard rc1 - samme resultat i begge to. Redigert pga skriveleif [ Denne Melding var redigert av: _BOFH_ på 2002-08-16 18:10 ] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Quote: 3ware sine benchmarker med Seagate 5400rpm 160GB disker er 65.5 MB/sek write og 105MB/sek read - dette er riktignok på 64bit PCI bus (33MHz), men dette burda da ikke ha _så_ mye å si. 32bit bussen min skal jo teoretisk sett greie 133MB/sek... Finfin filserver det der :smile: Du mener sikkert maxtor 160GB siden Seagate ikke har mer enn 80GB ute på markedet for øyeblikket. Det må være kjipt at ytelsen er dårlig når den skal være så mye bedre. Jeg tipper det er noe inkompatibilitet ute og går. Sjekk hjemmesidene til produsentene av RAID-kortet og HD'ene. Det er kanskje en FAQ, eller annen info om den kombinasjonen der. Kontakt de på support. Jeg tror de har god/rask support på så bra raid-kort. Lenke til kommentar
andreas76 Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Jeg har noe av det samme problemet, dårlig ytelse på RAID kortet mitt. Men det er onboard på ASUS A7V333 HK. Tror mitt problem er at Promise driveren er i "Lite" versjon. Har lyst til å oppgradere til fullversjon, men er ikke sikker på hvordan jeg gjør dette. Det er vel ikke bare å installere en ny driver sånn uten videre, eller? Ser for meg flashing av Raid kort sin BIOS og greier, av en eller annen grunn. Tror det var noen som skrev noe om det her på forumet for lenge siden. Noen som har en ide om hvordan jeg skal oppgradere Promise "lite" driverne. Lenke til kommentar
zandzpider Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 jeg hadde blitt riimelig irritert hvis jeg hadde en sånn pc også funka det ikke så bra. ehe. jaja lykke til Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 RAIDen min fyrer som bare det! Dobbelt så raskt omtrent (det mener jeg **** meg ). Det kan ha med stripe size og gjøre også... Jeg kjører 2M SS, som funker veldig bra med WDC 80GB SE. Husk og ikke ha mer enn EN HDD på hver IDE-kabel, hvis du da skal ha noe ut av RAID :wink:. Lenke til kommentar
andreas76 Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Jeg er ikke helt inne på settinger på RAID, satt RAID stripe size til Desktop, husker ikke helt hva størrelse det var i farten... Har selvfølgelig en HD pr kabel. Men det var bare tre instillinger på stripe størrelse på RAID controlleren, og jeg tenkte på å oppdatere BIOSen på et vis slik at jeg kunne sette stripe størrelse fritt. Lurte også på om det var noen annen hardware som hadde noe å si på stripe størrelse, f.eks RAM? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå