supernapa Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Nå trenger jeg råd og hjelp IGJEN! Skal skrive et program hvor jeg skal skrive inn et heltall - så skal programmet regne ut alle tall fra 1 til det tallet jeg har skrevet inn.. F.eks hvis jeg skriver inn 5 - så skal den utregnede summen være 5+4+3+2+1 = 16 Noe sier meg at dette egentlig er veldig enkelt men jeg sliter med å finne tråden. Selve programoppbygginga går lett - men det er den formelen for å enkelt regne ut alle tall mellom 1 og det tallet jeg skal skrive inn. Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 du kan feks lage ei for-løkke som går fra 1 til tallet ditt og legge sammen alle verdiene i tellevariablen. eller du kan lage en rekursiv løkke som går n ganger Lenke til kommentar
supernapa Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 du kan feks lage ei for-løkke som går fra 1 til tallet ditt og legge sammen alle verdiene i tellevariablen. eller du kan lage en rekursiv løkke som går n ganger ja noe sånn har jeg kommet fram til også - men det er utforminga jeg ikke får til . får bare feil når jeg prøver å kompilere Lenke til kommentar
norwegian_viking Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 int tall = 5; int sum = 0; while (tall > 0) { sum += tall; tall--; } Har ikke testa den, men tror det skal funke Lenke til kommentar
Legion Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 formelen er: n*(n+1) / 2, n= 6 => 6*(6+1) / 2 = 6*7 /2 = 42/2 = 21 Lenke til kommentar
supernapa Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 formelen er: n*(n+1) / 2, n= 6 => 6*(6+1) / 2 = 6*7 /2 = 42/2 = 21 Men hvordan skal jeg få den inn i programmet mitt? import javax.swing.JOptionPane; // Hjelpeprogram for innlesing og utskrift public class gauss { public static void main( String[] args) { //------------------------------------------------------------------- //--- Variabeldeklarasjon --- //------------------------------------------------------------------- String inputTall1; // første teksttall som leses inn int Tall1; inputTall1 = JOptionPane.showInputDialog("tast inn et tall?"); Tall1 = Integer.parseInt( inputTall1 ); try { Tall1 = Integer.parseInt( inputTall1 ); } catch( NumberFormatException e ) { JOptionPane.showMessageDialog( null, "Du skrev ikke inn et tall" ); System.exit( 0 ); } System.exit(0); }//end metode main( ) }//end klasse gauss en eller annen plass der må jeg ha inn den formelen Lenke til kommentar
norwegian_viking Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 try { Tall1 = Integer.parseInt( inputTall1 ); int sum = Tall1 * (Tall1 + 1) / 2 ; JOptionPane.showMessageDialog(null, Integer.toString(sum)); } Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 supernapa, går du it1103 programmering grunnkurs på NTNU? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) import javax.swing.JOptionPane; public class noe{ public static void main( String[] args){ int Tall1; try { Tall1 = Integer.parseInt( JOptionPane.showInputDialog("tast inn et tall?") ); JOptionPane.showMessageDialog( null, "Summen av alle tallene opp til " + Tall1 + " er: " + (Tall1*(Tall1+1)/2)); } catch( NumberFormatException e ) { JOptionPane.showMessageDialog( null, "Du skrev ikke inn et tall" ); System.exit( 0 ); } System.exit(0); } } EDIT: Ser nå at denne tråden er litt gammel. Endret 19. oktober 2005 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå