Gå til innhold

Varmere med XP-120

cagloe

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en AMD 4400+ X2 prosessor som jeg nylig byttet fra stock-kjøleren til en Thermalright XP-120. Hovedmålet var å få et stillere system, og det har jeg forsåvidt oppnådd. Allikevel så stusser jeg litt over at temperaturen faktisk ligger litt høyere med XP-120 enn med stockkjøleren (3-5 grader, muligens mindre ved load). Er dette noe som er vanlig eller er det grunn til å tro at jeg har gjort noe feil?

Noe jeg er litt usikker på er om rensingen av overflaten på CPUen er god nok. Jeg brukte kondensfjerner (som inneholder 2-Propanol 60%-100% - er dette OK?) og Q-tips, men det ble fortsatt igjen en slags grå film som gjorde at overflaten så litt matt ut, men denne var så tynn at den ikke lot seg fjerne.. skrapte i vei til det ikke festet seg noe på q-tipsen. Da var det allikevel synlig et slags mønster etter hvor jeg hadde skrapt.. normalt?

Jeg vet det kan ta en stund for AS5-en virker skikkelig, men hvor mye forskjell blir det i praksis av dette?

Takk for innspill fra de som har litt mer erfaring rundt dette :)

C

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har også problemer med min XP-120 kjøler, har en PAPST 38db vifte på den (2000rpm). Tempen min er 41 grader idle, syns dette er fryktlig rart ettersom jeg har prøvd å ta på ny kjølepasta flere ganger...

Husk att for mye kjølepasta også kan gi negative resultater

Lenke til kommentar

Det kan virke som det funker litt bedre her nå. Jeg gjorde noen tester for å se hvordan den fungerte uten bruk av vifta og fikk opp temperaturen i prosessoren litt. Kan ha fikset AS5en litt... ligger i hvertfall på 30 eller litt mindre på idle nå, så da får jeg vel være fornøyd. Men tror faktisk det lå enda litt lavere med stockkjøleren. Til vanlig surfing/desktop-bruk så kan vifta stå stille i lange perioder uten at det blir varmt med XP-120, så man slipper unna med mye mindre støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...