pleiadene Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Jeg jobber i scooter magasinet,og tar mange bilder av atv og scootere som vi tester,kamraene vi bruker er eos 350 d,med 18-55,og canon 60 d med 35-105 problemet er at veldig mange av action bildene blir veldig mørke,og uskarpe ,prøvde mange forskjellige innstilinger,har dere noe tips til å få lyse og skarpe action bilder?nå nermer vinteren seg , og da blir det mange action bilder med snø bakgrunn,hva bør jeg gjøre der?hvilke innstillinger,man har jo ikke så god tid til masse innstillinger når man skyter action bilder!vil også ha tips til en god tele linse til 350d,bør være ca opp til 300-350mm som ikke er veldig dyr! Kan gjerne motta tips til min e-post;[email protected] Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Bruk lyssterke objektiver og god belysning. Hvis du bruker et 50 mm f/1,4 objektiv isteden for 18-55 objektivet så trenger du bare 1/16 av lyset. Ta alltid bildene i RAW format, bruk en eller flere eksterne blitz og eller lyskastere. Planlegg alt på forhånt sånn at du vet hvilke instillinger og hvilke objektiver du skal bruke. Hvordan definerer du veldig dyr? 3000 eller 60 000? Lenke til kommentar
brainware Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Klipper litt fra min post om eksponering / mørke bilder: "Et motiv med en person i et snølandskap vil eksempelvis stilles inn til sentermåling (dersom personen står i sentrum) ellers vil motivet lett bli undereksponert i alt lyset. Har man kun gjennomsnittsmåling eller flerpunktsmåling må man overeksponere i ett eller flere steg, da gjelder det å ha erfaring og/eller prøve flere alternativer. Det er i ekstremsituasjoner det skal være nødvendig med over eller undereksponering +/- steg, ellers skal det være fanget opp av kameraets ingeniører. Har man stilt inn til såkalt "spotmåling" skal man også kunne låse instillingen for den delen av motivet man ønsker lyset målt for, for deretter å komponere bildet. Muligheten for slike instillinger varierer sterkt fra kamera til kamera. unqote" Action fotografering gjøres best med lyssterke objektiv eks 70-200mm f2.8 på et lukkertids prioritert program. (Sport programm). For å komme inn på motivet og skille det ut fra bakgrunnen brukes teleobjektiv. For at motivet skal bli skarpt må lukkertiden være kort siden motivet er i bevegelse. Det betyr at blenderåpningen blir større (lavt tall). Lysmålerens virkemåte er avgjørende for om du må overeksponere bildet siden det tas i snølandskap. Vanligvis må det overeksponeres i pluss steg siden snølandskap avgir veldig mye lys. Motivet som blir undereksponert rettes opp med å overeksponere bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå