Gå til innhold

Ny kraftig HTPC, trenger tips til div. valg.


Anbefalte innlegg

Har bestillt en ny Pioneer 50" Plasmaskjerm (PDP-506XDE) og trenger en HTPC. :)

 

Har dette:

Dign H5 kabinett

SilenX 320w 14 dBA iXtrema Micro-ATX PSU

Windows Media Center 2005

NEC Dual DVD-brenner

Hauppage PVR500 MCE TV-kort (Dual TV-tuner)

Logitech DeNovo Tastatur

Logitech Harmony 885 fjernkontroll

 

Vurderer dette

Nytt hovedkort

Intel Pentium 3.4Ghz CPU, eventuelt AMD 3500+ CPU

1024mb Ram DDR PC3200

 

Trenger også et veldig bra skjermkort, med vektlegging på følgende:

 

1. Bildekvalitet (farger, skarphet osv)

2. Støynivå (lavt støy evn mulighet for annen vifte)

3. Bra til avspilling av DVD og HD-matriale

4. Rask til nye spill

 

Likeså med lydkort:

 

1. Lydkvalitet på film/musikk

2. Minimum Dolby 5.1

3. Component og/eller optisk

4. Bra på spill

 

harddisk

 

1. 400gb SATA

2. Stillegående

 

Noen som kan hjelpe meg med valg? Pris er nesten uvesentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Geforce kortene har klarere avspilling av film enn Radeon. Er usikker på de siste modellene, medn FX57/5900 etc. var klart bedre enn radeon 6800 etc.

 

Så, Nvidia har bedre bildekvalitet ann ATI. Dette er i følge Bilde-guru MikeParker i

wisdom-technologies.com . Sjekk og på avsforum.com, her er det mykje diskusjon på området, og Mike Parker er aktiv der.

Endret av crusade
Lenke til kommentar
crusade Skrevet 10/10/2005 : 12:17

  Geforce kortene har klarere avspilling av film enn Radeon. Er usikker på de siste modellene, medn FX57/5900 etc. var klart bedre enn radeon 6800 etc.

 

Ja etter hva jeg har sett er det 6xxx serien til Nvidia som skal ha dette forspranget i følge "ekspertene". Selv har jeg brukt begge deler ATI X600/ Nvidia 6600GT uten at jeg egentlig har reagert på forskjellen. Men mulig jeg hadde sett det hvis de sto ved siden av hverandre...

Jeg bruker det mot monitor, TV og 1024x768 Projektor. På tv'n er det som foringer kvaliteten helt klart overføringen, og ikke selve kortet. Men på den tv'n du snakker om er det vel VGA eller DVI inn?

 

Når det gjelder dette at den skal være "rask" med nyeste spill, samtidig som den skal være stille, er jo det nærmest uforenelig med mindre du skal ha vannkjøl.

Man må jo opp i 6800GT før det blir noe fart på nye spill, og da produseres det en hel del varme.

Når det gjelder prosessor er det også etter mitt syn et valg mellom pest eller kolera. Jeg må si at egenskapene til P4, med sin HT passer meg veldig bra, jeg både tar opp, ser noe annet som er tatt opp, og surfer uten at den sliter det minste (P4 @3,6Ghz) Den fantastiske multitask egenskaper er noe jeg personlig mener er nyttig i en HTPC. (Jeg vet ikke hva "ekspertene" sier om dette?)

 

Jeg tror rett og slett det funksjonsmessig beste valget er P4. Men, det er et men, det er ikke til og stikke under en stol at den produserer MYE varme. Hadde Boxed kjøler en stund, og det ble helt håpløst mye leven når jeg begynte og kjøre på med mye oppgaver...

Nå har jeg vann, og det hele er en drøm...

Så om du skal ha luftkjøling, vil jeg mene at A64 er et bedre valg, kjøligere, langt lavere strømforbruk, og den er jo også noe raskere i spill da.

 

En annen ting som kanskje kan bli et tema, er at jeg mistenker at den 320W psu'en du har kan begynne og nærme seg grensen om du skal ha P4 3,4Ghz++ og et 6800GT eller bedre, Tv kort, flere disker osv. Men har er det kanskje ikke så mye og velge i om den skal inn i et spesielt kabinett?. Nå har jeg ikke sett hvordan den psu'n faktisk leverer sine 320W, så det er mulig jeg tar feil, men god og kraftig psu er et must for god stabil drift, så forviss deg om at den takler det i alle fall om du går for kraftig skjermkort og P4 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...