Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan Telenor nekte?

Anbefalte innlegg

Kan man be Telenor om å legge til en ekstra kobberledning i en telefonsentral, hvis man betaler for det selv? Det virker jo som det har gått sport i det for Telenor å si at det ikke er kapasitet ledig i sentralen, for å hindre at konkurrenter som tilbyr ADSL får innpass. Er det ikke i prinsippet bare til å bestille et ekstra telefonnummer (eller to hvis man har ISDN) og så avbestille det igjen etterpå? For da vet man jo at de ikke mangler ledige kobberledninger...?

Hilsen en som etter mange forsøk begynner å bli mektig lei Telenor Business Solutions

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor plikter å levere deg standard analog telefon. Dette er en del av konsesjonen. Når du har fått dette kan du gi beskjed til nextgentel om at du ønsker å overføre denne tlf linjen til adsl. De ordner da resten. Du må sende dem en fullmakt på fax/brev slik at de kan ordne dette med telenor. Når adsl er innstallert kan du igjen kreve å få tlf av telenor, og de plikter å skaffe deg dette. Jeg kjenner en som har gjort dette i Bergen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-16 15:33, lavizh skrev:

Lettere sagt enn gjort, men hvis etterspørselen er stor nok, vil den selvfølgelig bli bygd ut, hvis det fortsatt er kapasitet nok i sentralen.

Du kan evn. sende en privat melding til meg så kan vi ta dette via mail stedet.

Med Vennlig Hilsen

Frode Røhne,

Telenor Networks.

Hei Frode, jeg trenger et bra tips fra deg, du som er i telenor å greier.

Jeg tilhører langenes sentral i søgne kommune. på den sentralen skal det bygges ut med adsl iflg. online.no

Problemet er at det bare står at det skal komme i august en gang. Men nå er det august å ingenting skjer.

Spørsmålet blir da som følger: hvordan er mulig å få noe info? har prøvd å ringe de "vanlige nummerne" men det er ingen som vet noe.

Det må da være noen montører/(kontor?) el. lign. i søgne eller i Kristiansand som driver med dette.

Lenke til kommentar

ehhh.. hva er det du skal med 2 linjer inn da?? du mener kobber??

i huset som jeg bor i nå (bygd i -68) så er det gode gamle 50 volt anlegget som ligger her og det er 4 ledere 2 trenger du til et telefon nr. så jeg kan ha 2 nr. til meg om jeg det gidder..

jeg har ikke vært borti noen nyere anlegg, men regner med at de har bedre dekning tenker på at du kan få mere enn 2 nr. på en isdn sak. og adsl er pppoe.. altså du trenger ikke en ny linje for det..

men du vet om prisen for å legge inn et nytt nr?? og dersom det ikke har vært telefon der før så blir det mye dyrere.

bare ikke helt skjønner det.. men det er vel noe lurt med det?? :smile:

Lenke til kommentar

jeg kune ikke få sdsl eller sdsl for jeg bor 3550m fra sentralen(naboen min kune få) og jeg vile ha linje så hørte jeg at sdsl gikk opp til 7000m så da var det bare ring og bestile , så fikk jeg mail: det er ikke nok ledige koper par. (sdsl krever egent til linja si, adsl deler med gammel linje).

Så jeg rinte til telenor og sa jeg vil ha extsra linje: pris 15000kr sa ho. da sa jeg NEI.

jeg fikk høre at valig tlf linje kosta 750kr hvor du enn bor i lande :=) så jeg bestile og di måtte grave ca 1Km.

så di blei forsinka med 3mnd så jeg ringte til suport og spørte om jeg kune få i gjen di 750kr for di var forsinka.

det var greit jeg fikk di 750k til bake :smile: alså fikk cober par gratis :=)

Erik ranvik

http://www.ranvik.net

Lenke til kommentar

Virker som om det er litt forskjellige meninger om hva som er gjeldene på xDSL i denne tråden. Jeg har prøvd å sette meg litt inn i dette, men mye av systemene er "hemmelig". ISP'ene går ikke akkurat ut med mest informasjon når det gjelder hva systemer de kjører på etter kabelen går ut av huset ditt/fra og i sentralen.

For det første, er telenor pliktet til å levere analog/isdn telefon hjem til deg, samme hvor du bor.

ADSL har en begrensning på avstand fra sentral, om du kan få det eller ikke (tror det er rundt 2-3 km).

xDSL krever kun vanlig kobberpar, men det kan hende kablingen som ligger til deg er for gammel, slik at de trenger nytt. Det kan hende hvis du har analog telefon, telenor kjører linjen din i gjennom en splitter for å få nok linjer til der du bor (de legger to linjer på forskjellige frekvensområder videre inn til sentralen, dette gjøres i feks i mellom to naboer). Da vil du få beskjed om at det ikke er kobber fram til deg. ISDN vil ha problemer på dette systemet, så siden de er pliktet til å levere ISDN frem til deg vil du få nytt kobberpar hvor det er mulig å kjøre xDSL

Kravet fra sentralen er at det må ligge en internettlinje frem til sentralen hvor konverteringen til xDSL skjer. Derfor er utbyggingshastigheten ganske treg. Det er en drøss med sentraler rundt om kring, og alle disse skal ha "brebånd" (10mbit +++) for at alle skal kunne få xDSL.

Vet ikke om jeg er helt på jordet, men håper jeg i det minste har rett i en del av resoneringen min her og at den er til noe hjelp.

Lenke til kommentar

jeg for min del skjøner ikke plukket altå jeg trudde at det bare var sentralen som trenge å få installert no nye greier så var alt greit jeg så begyner folk å snakke om ekstra kober å om det er ledig kober å greier hva er det fornoe?.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...