Gå til innhold

Veien til egen hjemmeside


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her. Tenker å lage meg en egen nettside, men vet lite om dette så slenger ut noen spm. jeg håper å få svar på.

 

- For å skaffe seg en side trenger man et domene, men trenger man også et netthotell?

 

- Hvilkene programmer egner seg best til å lage en nettside?

 

- F.eks menyer osv. hvordan lager man dette slik at det ser litt proft. ut? Photoshop? ev. hvordan overfører man det til det programmet man bruker til nettstedet?

 

- Noen flere tips.

 

Prøv å ikke gjør det for innviklet :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du laster ned prøve versionen av "Dreamweaver" så vil du rask finne ut at dette kan være verktøyet for deg.

 

(ps. Det har innebygdt FTP som du kan bruke for å overføre siden til domene ditt)

 

Man bruker gjerne photoshop til å lage design..det finnes også andre programmer..f.eks Illustrator, paint osv..

 

Ja du trenger et netthotell for å gjøre plass for dine filer, og du vil da få en IP addresse. (Det ip addresse skal være ditt domene)

Det finner du ut når du kjøper domene.!!

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
- For å skaffe seg en side trenger man et domene, men trenger man også et netthotell?

Domenet er kun et navn, en snarvei for at brukerne enklere skal komme seg inn på siden din. Webhotellet er hvor du lagrer selve siden. Du kan f.eks kjøpe domene og bruke et gratis webhotell som du kobler opp mot domenet, eller du kan få begge delene hos f.eks domeneshop.no

 

- Hvilkene programmer egner seg best til å lage en nettside?

En nettside er bygd opp av html koder (og evt. css, php osv.). Du kan skrive dette i f.eks notisblokk om du vil lære deg kodene. Men mange bruker et program som Dreamweaver som gjør dette for deg - det vil si du trenger ikke kode noe, du velger bare hva som skal være linker, tekststørrelser, tabeller osv. - koden blir generert i bakgrunnen.

 

- F.eks menyer osv. hvordan lager man dette slik at det ser litt proft. ut? Photoshop? ev. hvordan overfører man det til det programmet man bruker til nettstedet?

Photoshop ja. Det jeg, og sikkert flere andre, bruker å gjøre er å først lage et dokument i photoshop (800x600 etc.) hvor du først lager siden. Etterpå kan du dele den opp i bilder som du lagrer som f.eks .jpg eller .gif og setter inn på siden (veldig enkelt i f.eks dreamweaver). Du kan også få til en del tøffe menyer ved å bruke CSS (søk litt på google f.eks, mye bra om CSS..)

 

- Noen flere tips.

Ikke gi opp! Om det ikke blir bra nok, prøv på nytt! Og ta deg god tid, la deg inspirere av andre websider (men ikke kopier), bilder, ting rundt deg, humør osv.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Det finnes også andre, rimeligere (også gratis) programmer for produksjon av grafikk, f.eks. Macromedia Fireworks, Freehand (vektor) og gratisprogrammet som originalt ble laget for Linux: GIMP. Disse er gode alternativer til Photoshop, i hvertfall for en nybegynner for web. Og hvis du uansett har planer om å skaffe deg Dreamwaver, kan det være like greit å kjøpe hele Studio 8, muligens uten flash. Da får du med Dreamweaver, Fireworks og Freehand :)

Lenke til kommentar

Den gjør jo det da?

For ordens skyld, det er i utgangspunket ikke HTML-kodene som bestemmer utseendet på en nettside. Det HTML-kodene faktisk gjør er å definere struktur i en hjemmeside. Hvis vi tar HTML-koden H1 som et eksempel, så definerer den en overskrift av den største klassen, men H1 forteller egentlig lite om hvor stor H1 egentlig blir hos de ulike brukerne.

 

Det er brukerens nettleser (for eksempel Internet Explorer) som avgjør utseendet. Nettleseren tolker HTML-kodene, og utseendet på nettsiden bestemmes av innstillinger i brukerens datamaskin og hva slags skjerm brukeren har og andre faktorer.

 

Nettopp derfor bør man bruke et såkalt stilsett i tillegg til HTML-kodeene, for å definere utseendet for en nettside. Mer om stilsett i en annen seksjon i denne guiden.

 

Hvis dette var vanskelig å forstå, trenger du ikke å bry deg i denne omgangen. En slik forståelse er ikke avgjørende for å kunne lage en hjemmeside, men stilsett (CSS) bør brukes til å definere utseende.

Neste seksjon: CSS...

 

Men én ting jeg så i farta var at de anbefalte <b>, noe som er "feil". <strong> bør brukes istedetfor.

Endret av Decline
Lenke til kommentar

takker folkens, men en ting jeg fortsatt ikke skjønner er hva og hvordan dere tegner det designet i Photoshop og overfører det til html siden.

 

Knapper osv. hvordan lager dere designet på de?

 

Sliter litt med å finne ut av hvordan jeg skal bruke Dreamwaver, noen tips?

Lenke til kommentar

Har droppa Dreamweaver og går heller over til å lære meg html og css. Hvordan starter jeg ? med html i notisblokk? sliter litt med å skjønne css, selv om jeg har lest noe om det. Bør jeg starte med Photoshop og ta det derfra? hvordan starter jeg er det store problemet. Hvordan lager jeg design i photoshop, si gjerne noe på en enkel og forstårlig måte for oss som er nye. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hm, jaja, ingen fasitt svar på det her, men greit:

 

Gå htmldog.com, og les igjennom HTML og CSS basic, og lag en side helt uten bilder (Sånn ca. ikke stress med Photoshop). Er det noe, spørs oss osv :)

 

Så, kan du lage et utkast i Photoshop, og du prøver å lage en side ut av det. Husk, ikke gå for mye opp for hvert trinn, men jobb deg gradvis ettherhvert! Men det viktigste, selv omd u ikke er fornøyd, gjennomfør prosjektet! Det brenner jeg meg for fote på, så dermed har jeg sagt, at hver gang jeg starter på en side, og ikke gjør den ferdig, skal jeg gi 500kr til FrP, noe som ikke er aktuelt. Dermed gjør jeg dem ferdige!

 

Det var litt raskt, men du skjønenr hvor jeg vil hen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...