Gå til innhold

Hva er best?

Pepsi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-08-16 14:53, Pepsi skrev:

Hvilket operativsystem er best??

OS X 10.2 eller Win XP....

Vet ikke helt om jeg skal gå for en bærbar Toshiba eller en ibook.

Jepp FARLIG! Blir nok en ny flame det her :smile:

Selv er jeg som de fleste kanskje har skjønt veldig glad i OSX. Har INGEN erfaring med XP, utover en rask titt i en butikk.

Stikker allikevel ut nakken og foreslår OSX. Hovedsakelig fordi:

OSX er et UNIX-basert dønn stabilt OS. OS'et er svært nytt og drasser derfor ikke med seg en masse unyttig teknologi som gjør det bakover kompatibelt med eldre versjoner.

OSX er veldig elegant i bruk. Konsentrer deg om HJEM-mappen og APPLIKASJONS-mappen. Glem harddisker.

Eksempel: Ingen shared-files å bry seg med, .dll osv.

Et program representeres ved ETT ikon, ikke hundrevis av filer i diverse registre. Flytt ikonet rundt (til en CD, annen partisjon etc.) og alt funker like bra. Slett ikonet og programmet er avinstallert.

Veldig elegant multitasking/threading. Installer programmer mens du fortsetter og surfe/ høre på musikk etc...

Vakkert. Og nei, hvis du mener XP er like pent å se på tror jeg faktisk ikke du kan ha sett OSX i aksjon! :wink:

På C|Net har de to OS'ene følgende kritikk fra brukerne:

Windows XP Service Pack 1: 78% Thumbs up 22% Thumbs down

OSX v.10.1: 94% TU 6% TD (OSX v 10.2 kommer om en uke og skal iflg. rapportene være en god del vassere!)

Lenke til kommentar

Faren er selvfølgelig enorm for at denne tråden blir bombadert med svar, så la meg bare si dette:

Sannsynligvis finnes det ikke noe enkelt svar på spørsmålet ditt. For det første er det svært få (meg selv innkludert) som klarer å forholde seg 100% objektiv.

For det andre er det svært få her inne som har dyptgående kjennskap til begge OS'er.

God helg, lykke til og håper du velger iBook'en :wink:

Lenke til kommentar

Hmm, det har visst ikke blitt så stor respons på denne tråden. Jaja, da får jeg dele noe av min uendelige visdom :smile:. Før jeg begynner, må jeg bare si at jeg aldri en gang har sett en Mac, og derfor ikke kan si så mye om OSX. Faktisk tror jeg at jeg nøyer meg med å motsi NickFalk på noen punkter. Ta det med ro, jeg har tenkt å holde "krangelen" på et sivilisert nivå. :smile:

Alle sitater er fra NickFalk's første post i denne tråden (id:4).

Quote:

Stikker allikevel ut nakken og foreslår OSX. Hovedsakelig fordi:

OSX er et UNIX-basert dønn stabilt OS. OS'et er svært nytt og drasser derfor ikke med seg en masse unyttig teknologi som gjør det bakover kompatibelt med eldre versjoner.

WinXP har faktisk vært dønn stabilt på min nyeste (stasjonære) pc. Jeg har ennå ikke (på ca. 3 uker), opplevd en BSOD, eller at maskinen krasjer på annet vis. Jeg kjenner imidlertid flere som absolutt ikke har opplevd sitt bekjentsakp med WinXP på samme måte som meg. Derimot er vel de fleste bærbare mer stabile enn stasjonære pc'er, fordi maskin-konfigurasjonen er mer gjennomprøvd sammen med OS'et, i forhold til en vanlig "hjemmelaget" stasjonær pc. (Jeg har aldri hatt en bærbar pc, så correct me if I'm wrong.) En viktig grunn til at OSX er såpass stabilt, er vel også at det ikke trenger å kjøre på så utrolig mange ulike maskin-konfigurasjoner.

Hmm, det ble visst ikke så mye "motsigelse". Får håpe det blir mer av dette etter hvert... :smile:

Quote:

OSX er veldig elegant i bruk. Konsentrer deg om HJEM-mappen og APPLIKASJONS-mappen. Glem harddisker.

Eksempel: Ingen shared-files å bry seg med, .dll osv.

Et program representeres ved ETT ikon, ikke hundrevis av filer i diverse registre. Flytt ikonet rundt (til en CD, annen partisjon etc.) og alt funker like bra. Slett ikonet og programmet er avinstallert.

Høres skummelt ut. Windows er allerede altfor brukervennlig! Hehe, neida :smile:. Men en vanlig Windows-bruker har vel tross alt ikke akkurat store problemer med f.eks. innstallasjon/avinstallasjon av programmer.

Quote:

Veldig elegant multitasking/threading. Installer programmer mens du fortsetter og surfe/ høre på musikk etc...

Har ikke multi-threading vært med siden Win95, da? Når det gjelder den siste setningen; dette kan man da også med WinXP. (Det er bare det at mange innstallasjons-programmer foretrekker å ta opp hele skjermen din. :smile:)

Quote:

Vakkert. Og nei, hvis du mener XP er like pent å se på tror jeg faktisk ikke du kan ha sett OSX i aksjon!

Og hvis du mener at ikke XP kan være like pent å se på som OSX, tror jeg ikke du har sett annet enn standard-themes'ene. :smile:

Helt til slutt; hvis jeg skulle kjøpt en laptop, tror jeg faktisk at jeg muligens hadde kjøpt en Mac. Det hadde vært spennende å prøvd noe annet enn en pc, for én gangs skyld, og det at MS Office finnes til OSX (det gjør det, ikke sant?), hadde nok vært tungen på vektskålen for meg. Alt skrytet om OSX er nok også en grunn til at jeg er blitt litt interessert. :smile:

Hmm, dette ble visst ikke rare krangelen, akkurat...

Edit: skirveleif

[ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-08-19 00:46 ]

Lenke til kommentar

Ah, endelig noe å svare på :razz:

Quote:

Den 2002-08-19 00:43, THX 1138 skrev:

En viktig grunn til at OSX er såpass stabilt, er vel også at det ikke trenger å kjøre på så utrolig mange ulike maskin-konfigurasjoner.

Selvfølgelig kan dette være noe av grunnen samtidig som UNIX-kjernen er et stort pluss. For brukeren er systemet i hvert fall stabilt. HVORFOR betyr vel ingenting) :smile:

Quote:

Hmm, det ble visst ikke så mye "motsigelse". Får håpe det blir mer av dette etter hvert... :smile:

:grin: :grin: :grin:

Quote:

Men en vanlig Windows-bruker har vel tross alt ikke akkurat store problemer med f.eks. innstallasjon/avinstallasjon av programmer.

Nei, de FLESTE windows-brukere er sikkert fornøyd. Men, det er jo frustrerende når man blir spurt om man skal slette en "shared"-fil fordi maskinen "tror" den ikke brukes av andre programmer(?) :wink:

Quote:

Har ikke multi-threading vært med siden Win95, da?

Vel, hvis win95 skal være eksempelet så er det vel egentlig ikke verdt å diskutere hvilket OS som gjør dette best... :wink:

Quote:

Når det gjelder den siste setningen; dette kan man da også med WinXP. (Det er bare det at mange innstallasjons-programmer foretrekker å ta opp hele skjermen din. :smile:)

OK, gir meg. Kjenner ikke XP. I tidilgere win-versjoner ble jeg alltid spurt om å lukke alle aktive programmer. Forstår at XP ER ett stort skritt videre. :smile:

Quote:

Og hvis du mener at ikke XP kan være like pent å se på som OSX, tror jeg ikke du har sett annet enn standard-themes'ene. :smile:

Ah, min gode mann! Joda STILLBILDER i de to OS'ene kan nok se like bra ut, men det er først når du får se hvordan ting BEVEGER seg i OSX du forstår hva jeg mener. :grin:

Quote:

Hmm, dette ble visst ikke rare krangelen, akkurat...

Nei! :grin:

Lenke til kommentar

Jeg har litt dårlig tid nå, men synes likevel jeg må komme med et veldig kjapt innlegg. :smile:

Quote:

Den 2002-08-19 07:58, NickFalk skrev:

Ah, min gode mann! Joda STILLBILDER i de to OS'ene kan nok se like bra ut, men det er først når du får se hvordan ting BEVEGER seg i OSX du forstår hva jeg mener.
:grin:

Veeeel, på en ok pc er vel alle bevegelser flytende. Du husker sikkert at når man flyttet på vinduer i Win95 flyttet du først en stiplete firkant, og først da du slapp museknappen fulgte vinuet med. "Show window contents while dragging" har imidlertid vært en mulighet siden Win98, og er standard i XP.

Hvordan vil du forresten beskrive bevegelsene i OSX? Det er klart jeg blir nyskjerrig når det høres ut som du syns det er helt fantastisk, selv om jeg har en mistanke om at du ikke vet hvordan bevegelser i XP ser ut :smile:. (Bl.a. fader menyer inn på en stilig måte.)

Jeg prøvde forresten OSXP i dag. Dette så jo greit nok ut (skal se ut som OSX), men det er ikke det aller peneste jeg har sett :grin:. Får du forresten flere themes til OSX?

Har ikke tid til å krangle noe mer for øyeblikket, men jeg har tenkt å komme sterkt tilbake senere. Bare så det er sagt. :smile:

Og helt til slutt: Får du ClearType i OSX? (Tror nok ikke det, nei :lol:.)

[ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-08-19 13:14 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-19 13:12, THX 1138 skrev:

Veeeel, på en ok pc er vel alle bevegelser flytende. Du husker sikkert at når man flyttet på vinduer i Win95 flyttet du først en stiplete firkant, og først da du slapp museknappen fulgte vinuet med.

Ja, ja jeg har brukbart med Windowserfaring av alle versjoner untatt XP & Me...

Quote:

Hvordan vil du forresten beskrive bevegelsene i OSX? Det er klart jeg blir nyskjerrig når det høres ut som du syns det er helt fantastisk...

Vanskelig å forklare med ord, men det ligger noen QT på Apples hjemmesider.

Eksempler: Når du flytter pekeren over et programmikon på docken forstørres ikonet, ikonene ved siden av forstørres noe mindre etc. Må sees for å forstås tror jeg.

Når du legger vinduer i docken glir de elegant på plass, som en flaskeånd (den beste beskrivelsen jeg klarer å få til).

Alle menyer er delvis gjennomsiktige og fader (sikkert mulig i XP-også).

Quote:

Får du forresten flere themes til OSX?

Jepp! Men har ikke sett noen bedre enn orginalen så langt. :grin:

Er personlig heller ikke så glad i skins...

[ Denne Melding var redigert av: NickFalk på 2002-08-19 13:27 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Og helt til slutt: Får du ClearType i OSX? (Tror nok ikke det, nei .)

Tror nok ikke at Mac har cleartype-teknologi, nei. Hva er egentlig det? :???:

En liten ting, hvorfor finnes det en slik «OS X emulator» til XP. Om det er penere kan diskuteres. Jeg synes at OS X er myyye penere enn XP.

Legger på denne fra mhh:

Mhh

2002-03-05

Meldinger: 2 Postet: 2002-03-05 11:38   ID: 48

------------------------------------------------------------------------

«Quote:

On 2002-03-02 22:02, the_ruthless skrev:

Akk. Nok en gang.

Har brukt endel Mac, og endel PC.

Mac-brukere står på sitt, og sier at Mac knuser alt.

PC-brukere sier at Mac suger rumpe.

Vel, såklart.

Ifølge meg;

Mac: Greit nok, til sitt bruk. Tung grafikk og tung videoredigering. Og trykkeri-shit. Det er en maskin for folk som skal gjøre en proff jobb på den, uten å måtte kunne så mye teknologi-shit...

Mac er kanskje brukervennlig og har bra filsystem og shit, men jeg hater det. Jeg tåler det ikke! Alt er bare kaos! Verre enn når Win95 kom med "Skrivebord" og ødela min oppfatning av en harddisk og dens filsystem! Ikke kan man spille heller på en Mac, og jeg greier ikke se for meg en Mac som server. (Uansett type server.)

Mac er sikkert fin som hjemmemaskin for noen som vil ha en liten design-klump med pene små design-klumper tilkoblet, og som bare skal skrive, surfe, sjekke mail og sånt uansett...

Og de skal jo liksom være så stabile og shit... Vel, når de kræsjer, kræsjer de stygt. VELDIG stygt. Og du kan ikke gjøre noe med det. Og hardware. Har du lyst på ny hardware, må du nesten kjøpe deg ny Mac. Eller tilleggs-USB-shit... (Drivere til ekstern CD-brenner? Ohmygawd! Hva er det slags vas? Mac meg i bakdelen!)

PC, derimot, er generelt bedre på alt. Ikke nødvendigvis best, men generelt flere positive ting med den, enn med Mac. Jeg liker PC'en min bedre enn de seks-syv Mac-typene jeg har hatt med å gjøre opp igjennom åra. Faren min har hatt to av de forhatte boksene, og vi har også endel G4-bokser på skolen min (som jeg MÅ redigere film på). Gruer meg endel til høsten, da jeg får utdelt en G4-boks som workstation. Akk. (VK1 Medier&Kommunikasjon.)

Gi meg en PC. Der jeg kan oppgradere hardware på fornuftig vis. Der jeg kan spille. Der jeg kan overklokke. Der jeg kan holde på med grafikk. Der jeg kan holde på med programmering, koding osv... PC! Ikke stygge design-klumper!

Gi meg alt annet enn en drittunge som ikke har peil.

Gi meg en som ikke elsker counter-strike og pc spill.

Gi meg en som faktisk KAN programmering og ikke rølper om at han ruler C++.

Gi meg en som skjønner og vet at du kan bytte ut de fleste hw-komponenter i en apple bygd maskin.

GI meg en som forstår at det eneste som er foskjellen inni i selve kabinetettet, er CPU, MB og ofte GFX kort.

Gi meg en som vet litt om microsoft sin historie og hvordan de laga windows.

Gi meg en som vet at det meste av interfacen i windows er bygd på gamle ideer som APPLE hadde programert.

GI meg en som vet at du kan bytte ut så meget mye mer en akkurat bare USB add-ons.

Gi meg en som vet at faktisk Mac OS X er bygd på UNIX kjerne (darwin), og jeg skal gi deg terminal vinduer og kaste unix-kommandoer opp i rævva på deg.

Gi meg Apple som faktisk skjønner at OPen Source er et riktig steg, i forhold til hva **** MS driver med.

Gi meg designvare og designhardware slik som Apple gjør.

Gi meg stabilitet og smooth-gui slik som APple gir meg i Apple OS X, unix + x.gui.

Gi meg alt annet enn en slik hjernevasket stakkars gutt som deg.

Gi meg en idiot som skjønner at cpu`er fra Motorola/IBM (PPC build) faktisk eier mange av de intel og amd som produseres nå.

Gi meg en som skjønner at mhz ikke er ytelse.

Gi meg en som ikke er så naiv å henge seg på "leselampe" saken.

Gi meg en som kan nevne 5 VIKTIGE ting du ikke kan bruke en mac til, og ikke kom med: mirc, cs, osv.

Gi meg en som skjønner at har du en mac, g3/g4 så kan du faktisk emulere det ***** latterlige Windows systemet inni i selve mac os X. Og du kan få kjørt CS og mirc og word og alt annet.

Gi meg en som skjønner at det finnes faktisk, halflife, quake3, unreal, office og alt annet shit dere vil ha og maser etter.

Gi meg en som har jobbet på begge deler i mange år og faktisk har peiling.

Gi meg en som sette pris på nytenking og utvikling, og ikke pengepressing og utnytting av eldgammel teknologi, (les: win xp).

Gi meg en som skjønner at viss du vil kjøre linux eller xfree86 (for den som vet hva det er) skjønner at med MAC OS X og unix kjerne kan du legge inn KDE og GNOME på mac`en...

GI meg en som får de kiddsa som ikke har peil til å holde kjeft, og heller lese litt rundt på nett, teste ting selv... sjekke ut, før de uttaler seg.

Jeg har en tbird, pese, som jeg kjører win2k servpack2 og alt av andre updates.

Gidder ikke winxp, eneste jeg liker er cleartype teknologo (for de som vet hva det er)

har en linux box kjørende på redhat 7.2, standard kernel..

og et par mac`er, har en G4 dual som eier min stakkars tbird 1200..

Å får dere noen gang prøvd denne er dere fortapt,

http://www.apple.com/powerbook

Ahtlon Tbird 1200 / Apple Titanuium PowerBook»

Beste melding jeg har sett på dette forumet ever! :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-19 13:12, THX 1138 skrev:

Og helt til slutt: Får du ClearType i OSX? (Tror nok ikke det, nei
:lol:
.)

Skal vi se: "The ClearType technology that Microsoft heralded at Comdex as a revolutionary way to sharpen screen text may actually be more than 20 years old and an Apple invention."

Hele artiklen her: http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,8947,00.asp

:grin:

Apple har nok en MINST like bra tilsvarende teknologi i OSX er jeg redd. :smile:

Lenke til kommentar

Hehe, håper ikke jeg må diskutere med han siste der. :grin:

Denne "krangelen" mellom NickFalk og meg er vel ikke akkurat bygd på så tunge faglige argumenter, men er derimot en sunn diskusjon, mellom mennesker som liker å diskutere. (Én som aldri har sett OSX og en som aldri har sett XP, akkurat slik det skal være. :razz:)

Quote:

Den 2002-08-19 13:25, NickFalk skrev:

Alle menyer er delvis gjennomsiktige og fader (sikkert mulig i XP-også).

Jadda, dette er selvsagt mulig. Ikke uten et custum theme riktignok, men det får da være grenser for kravstorhet! :smile:

Quote:

Den 2002-08-19 13:29, C. Alshus skrev:

Tror nok ikke at Mac har cleartype-teknologi, nei. Hva er egentlig det? :???:

Forbered deg på å bli overøst med min uendelige visdom! (M.a.o., jeg skal prøv å gjenta noe av det jeg leste i en eller annen artikkel på IT-Avisen engang. :smile:)

ClearType er en form for anti-aliasing på skrift, som benytter seg av LCD-skjermens oppbygning (altså ikke særlig brukbart på CRT-skjerm). Egenskapen som utnyttes, er at hver pixel på LCD-skjermen er bygd opp av tre separate punkter, ett rødt, ett grønt og ett blått, som er plassert ved siden av hverandre. ClearType utnytter dette ved å kontrollere hvert enkelt av disse sub-pixlene separat, slik at man får høyere oppløsning horisontalt. Dette er her forsøkt demonstrert, ved hjelp av en utrolig flott ASCII-tegning :smile::

(Jeg tror det ser bedre ut med code-brackets (eller hva det nå heter).)

Code:

Uten ClearType

123
123123
123123
123 123
123 123
123 123
123123123123
123 123
123 123
123 123

Med ClearType

3123123
23123123
123 123
312 123
231 123
123 123
3123123123123
231 123
123 123
123 123

Håper dette var til hjelp. Nå må jeg rekke en buss! :eek:

Edit: Hmm, la ikke merke til at NickFalk allerede hadde svart på ClearType-spørsmålet. Må huske å refreshe en gang i blant.

[ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-08-19 17:10 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...