terjel Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 (endret) Jeg har idag følgende brikkesett: Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB Ettersom jeg har forstått er ikke dette den "hotteste", beste rammen som er å få tak i. Når jeg nå skal utvidde minnekapasiteten lurer jeg derfor på om det er mulig å kjøpe minne fra en annen leverandør å kombinere med dette Corsair settet? Jeg har 2 spor ledig i mitt hovedkort. Hovedkort er forøvrig MSI 925XE NEO Platinum54G. PCen skal brukes til CM, internett og diverse. Kan jeg øke til f.eks PC7200? eller et annet merke? forslag? Endret 27. september 2005 av terjel Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Hvis jeg forstår deg rett ønsker du og utvide minnekapasiteten, altså og bruke de du har sammen med noen nye brikker? I så fall har du ingenting igjen for å kjøpe noe bedre enn de du allerede har, hverken i hastighet eller CAS. Alle brikkene må kjøres likt, og dermed blir det aldri bedre enn det svakeste leddet. Det greieste og mest stabile er da gjerne å kjøpe helt like brikker (samme merke/type), men det er ikke et krav. Skal du ha noe med høyere hastighet eller strammere timing må du hive ut de du har. Generelt vil jeg si det koster mer enn det smaker ifht praktisk "forbedring" av ytelse. Men det er jo opp til enhver og avgjøre da. Den største forbedringen ser man i bencmarkprogrammer, samt at du kan skryte av at du har det "hotteste" Lenke til kommentar
no name needed Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 (endret) Jeg er teknisk tilbakestående, og lurer på en ting (det har sikker blitt besvart i flere poster uten at jeg har skjønt det.) : Jeg har 1GB Corsair Twinx PC 3700 RAM fra før. Jeg tenkte jeg skulle utvide med denne her TwinMOS DDR2 PC4300 2048MB Dual Pack KIT w/two matched Jeg skjønner at det vill vært bedre å utvide med samme RAM som stod i fra før, men vil det funke? Og er den nye RAM brikken bedre eller dårligere enn den som står i fra før (uten hensyn til størrelse)? Ville dere anbefalt noe annet (som RAM for dummies) ? Det må vel nevnes at jeg skal i tillegg kjøpe meg dette Hovedkortet Endret 27. september 2005 av no name needed Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 (endret) Du skriver ikke om du har ddr eller ddr2 ram fra før. DDR og ddr2 brukes på forskjellige hovedkort, og for AMD-systemer er det vel ikke kommet støtte for ddr2 enda. EDIT: Der kom linken, ja. Du kjøper DDR ram til dette, ikke DDR2. Endret 27. september 2005 av Muffinman Lenke til kommentar
no name needed Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Okay, takker for svar Har du forslag til hvilken ram brikke jeg bør kjøpe da? Funker Dual RAM konseptet når jeg har to forskjellige typer RAM- par? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 no name needed Skrevet 27/09/2005 : 20:08 Jeg har 1GB Corsair Twinx PC 3700 RAM fra før. Jeg tenkte jeg skulle utvide med denne her TwinMOS DDR2 PC4300 2048MB Dual Pack KIT w/two matched Funker Dual RAM konseptet når jeg har to forskjellige typer RAM- par? Jeg tror ikke du forsto mitt svar helt. Det blir altså ikke bedre enn de dårligste brikkene klarer. Bruker du feks PC3700 sammen med PC4300 vil alle brikkene kjøre som PC3700! Men ja dual virker også med forskjellige brikker, men det er altså penger ut av viduet om man skal bruke de sammen med de gamle. Men som Muffiman sier, hele spørsmålet utgår fordi du skal ha "vanlig" DDR og ikke DDR2 til det hk. AMD støtter foreløpig ikke DDR2. Så de brikken du har kan du ikke bruke i det hele tatt på det nye HK. Lenke til kommentar
no name needed Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Ahh, nå skjønner jeg. Så med DDR2 minne moduler, trenger jeg ikke hovedkort? Neida, skjønner nå.. Takker og bukker for inn-med-te-skje-svar, akkurat det jeg trengte.. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 no name needed Skrevet 28/09/2005 : 00:05 Ahh, nå skjønner jeg. Så med DDR2 minne moduler, trenger jeg ikke hovedkort? Helt korrekt! Med DDR2 brikker har man intergrert skjermkort og hovedkort i minnebrikkene, så du trenger bare koble til en prosessor og en skjerm. Det er også derfor det heter DDR2... Neida, skjønner nå.. Takker og bukker for inn-med-te-skje-svar, akkurat det jeg trengte.. Bare hyggelig, alle har vært nye en gang, og dette med minnebrikker kan nok være en litt forvirrende sience. Bottom line her blir i alle fall at du trenger helt nye minnebrikker (av gammel type, ikke DDR2) og ny prosessor (AMD S939) for å bruke ditt nye HK. Det eneste du kan bruke fra Intel'en er eventuelt skjermkortet. AMD's neste sokkel skal forøvrig såvidt jeg vet ha støtte for (krav om) DDR2 minne. Intel har hatt dette godt over et år nå. Lenke til kommentar
no name needed Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 You are wise my friend.. Men dine visdom bringer meg like mange spørsmål som svar (Veldig off topic dette, men det er vel like dumt å spørre her, som å starte ny topic..) Saken er at hovedkortet mitt har vandret heden, det er derfor jeg skal investere i nytt utstyr.. Men det hadde vært fint om jeg ikke trengte å kjøpe nytt skjermkort. Kan jeg bruke mitt gamle AGP kort på dette hovedkortet? Hvilket skjermkort anbefaler du hvis ikke? Så lenge det er bedre enn radeon 9800pro, og ikke alt for dyrt.. Eventuelt burde jeg kanskje se meg om etter et annet hovedkort som kunne kjøre AGP?? Argh, jeg blir bare mer og mer forvirra her.. Vondt i hodet... Må legge meg ned.... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 no name needed Skrevet 28/09/2005 : 17:04 You are wise my friend.. Men dine visdom bringer meg like mange spørsmål som svar Heh, jo takk det samme... Har du altså et løst AGP kort du vil bruke da eller? Det MSI 925XE NEO Platinum54G kortet du har nevnt bruker da pci-e og ikke agp... Men uansett, om du skal ha pci-e skjermkort i klassen "litt bedre enn 9800" er det vel forsatt Nvidia6600GT som er best i den klassen (ca 1500Kr). Skal du ha noe litt bedre er det jo pga 7800GTX's inntog nå det gamle toppkortet 6800GT, eller ATI X800 serien og få for en realtivt rimelig penge(fra ca 2500Kr). Ta evetuelt en titt i skjermkort forumdelen for nærmere info om akkurat hvilke tilbud som finnes i dag. Vet at det har kommet hovedkort i alle fall fra Asrock (billigversjon av Asus) som har både agp og pci-e sloter. Jeg tror ikke jeg i dag ville kjøpt et slik, litt sært bakoverkompatibelt hk, for og få lov å bruke et 9800Pro i dag. AGP kommer neppe tilbake, og er ikke noe for fremtiden. Men vet ikke om jeg har fått helt tak i nøyaktig hva det er du skal gjøre enda 925 Intel hk er altså ødelagt, og i steden for å bytte bare det, vil du gå over til AMD og kjøpe nytt hk, prosessor, minne og eventuelt skjermkort. Og da selge eller kvitte deg med den Intel prosessoren du sitter på idag? Er det rett forstått eller? Begynner vel å bli litt ot det hele ja, men det er jo din tråd så for meg spiller det ingen rolle. Men når det er sagt vil du sikkert kunne få mer og bedre hjelp i mer spesifikke kategorier når du skal finne komponenten til oppgradring/nybygget Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 PCI-E VGA Fra Epox sin produktside. Ser ikke ut til at du kan bruke agp-kort på dette, nei. Lenke til kommentar
no name needed Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Men vet ikke om jeg har fått helt tak i nøyaktig hva det er du skal gjøre enda 925 Intel hk er altså ødelagt, og i steden for å bytte bare det, vil du gå over til AMD og kjøpe nytt hk, prosessor, minne og eventuelt skjermkort. Og da selge eller kvitte deg med den Intel prosessoren du sitter på idag? Er det rett forstått eller? Not even close! Det hadde jo bare vært teit Det var ikke jeg som started tråden. Jeg kom bare inn og forvirret dere og sporet av tråden. Jeg har et gammelt Asus A7N8X-E som er ødelagt... Så det jeg MÅ kjøpe da er: Nytt hovedkort, ny prosessor og nytt skjermkort. Jeg HAR LYST å utvide minnet. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Not even close! Det hadde jo bare vært teit Det var ikke jeg som started tråden. Jeg kom bare inn og forvirret dere og sporet av tråden. Jeg har et gammelt Asus A7N8X-E som er ødelagt... Aha, bare jeg som ikke så på navnet. Men da håper jeg likevel du har fått noen svar, for dette ble ekstremt ot i en tråd som ikke er din... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå