Gå til innhold

Hvilken DVD avspiller til HDTV?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tja. hvis du har en skjerm til den prisen kan du bare glemme å få no bedre bilde enn med vanlige s-vhs grunnet at du vil ikke få det no bedre. TV er av dårligere kvalitet med andre ord.

Billige dvdspillere med DVI/HDMI finnes vel ikke

Først anbefaler du ham en dvd spiller til 6000,- og så sier du at tven ikke kan gi bedre bilde enn med en s-vhs spiller??

Lenke til kommentar
tja. hvis du har en skjerm til den prisen kan du bare glemme å få no bedre bilde enn med vanlige s-vhs grunnet at du vil ikke få det no bedre. TV er av dårligere kvalitet med andre ord.

Først anbefaler du ham en dvd spiller til 6000,- og så sier du at tven ikke kan gi bedre bilde enn med en s-vhs spiller??

jeg snakker her om s-vhs kabel. ikke s-vhs spiller. er faktisk ikke så vanskelig å forstå..

Billige HDTVr ( HD-ready osv ) har ikke mulighet til å kjøre de høyeste HD oppløsningene. De har heller ikke ikke det beste kontrastforholdet eller den beste innsynsvinkelen. Bildene pleier å se veldig kornete ut. OG så kommer man til det faktumet: HDTV lønner seg når skjermen er større enn 42". Jeg har sett på mange LCD og plasmaskjermer som er HD-ready og prisen sier mye om kvaliteten du kjøper.

Pluss at pr dags dato finnes det et veldig lite antall med HD innspilte dvdfilmer og en HD film får mest sannsynlig ikke plass på en dvdplate..

tilbake til topic.

Den spillern fungerer sikkert det. Men du må ikke ha for store forhåpninger om at du vil få et bedre bilde. Selv om den scalerer opp til HD oppløsning så vil det egentlig ikke bli noe bedre siden kildedataen ikke er i HD

Endret av Breiker
Lenke til kommentar

jeg snakker her om s-vhs kabel. ikke s-vhs spiller. er faktisk ikke så vanskelig å forstå..

Billige HDTVr ( HD-ready osv ) har ikke mulighet til å kjøre de høyeste HD oppløsningene. De har heller ikke ikke det beste kontrastforholdet eller den beste innsynsvinkelen. Bildene pleier å se veldig kornete ut. OG så kommer man til det faktumet: HDTV lønner seg når skjermen er større enn 42". Jeg har sett på mange LCD og plasmaskjermer som er HD-ready og prisen sier mye om kvaliteten du kjøper.

Pluss at pr dags dato finnes det et veldig lite antall med HD innspilte dvdfilmer og en HD film får mest sannsynlig ikke plass på en dvdplate..

tilbake til topic.

Den spillern fungerer sikkert det. Men du må ikke ha for store forhåpninger om at du vil få et bedre bilde. Selv om den scalerer opp til HD oppløsning så vil det egentlig ikke bli noe bedre siden kildedataen ikke er i HD

Utsagnet ditt om at billige DVI/HDMI spillere ikke finnes er vel nå tilbakevist.

Ellers så finnes det ikke s-vhs kabler. S-vhs er navnet på et video-tape format. Kabelen du mener heter S-video (mange gjør denne feilen).

At billige tv-er er dårligere enn dyre er vel ikke akkurat noe revolusjonerende... Men det er ikke noen skarp grense ved akkurat 42". Dette vil være gradvis overgang, og dessuten avhengig av sitteavstand. På min dell 20" har jeg stor fordel av HD fordi jeg sitter under en meter unna.

Det finnes lite innspilt HD materiale i dag ja. Men noe av poenget med HD-ready skjerm er jo å være klar for fremtiden. Ved å søke på nett kan du faktisk finne ganske mye. Dessuten får du kjøpt et par filmer i wmv-hd som nettopp får plass til en HD film på en dvd plate.

SD kan aldri bli HD uansett skalering. Men hvis du kjøper en billig tv med dårlig oppskalering kan det være et poeng med DVD/HTPC som tar seg av oppskaleringen og sender ut et digitalt bilde slik at tv-en får en enklest mulig jobb.

mvh

Knut Inge

Lenke til kommentar

Hva er vitsen egentlig? Er bare å vente til HD-DVD-spilere kommer og HD-filmer. Da kan du først begynne å utnytte det fulle potensiale den TV`en har å gi. Gidd å bruk masse penger på morgendagens DVD-spillere.

Var jeg deg ville jeg kjøpt en DVD i en prisklasse mellom 1-2k, koblet den via component kabel, og fyrt opp progressiv scann. Berde enn dette blir det ikke uansett.

Endret av Wooho
Lenke til kommentar

Jeg tror at den tv-en ikke er så fryktelig kul når hd-dvd endelig kommer. For det første snakker vi om 2006/2007 offisielt. Pluss eventuelle forsinkelser. Dessuten tar det en stund til spillerene er under 10.000 og platene er tilgjengelig.

Til da er vanlige elkjøp tv-er betydelig bedre på kontrast, sortnivå, etterslep, tilkoblinger... ja det meste =)

mvh

Knut

Lenke til kommentar

Ja men så har de fleste koblet PC`en til TV`en der de kan laste ned HD-klipp og utnytte TV`en. Samt at X-Box 360 kommer snart, altså noen av grunnen for å kjøpe TV`en. Hvis du kjøper en toppmodell innen LCD/Plastma TV i dag og sammenligner det slik du har gjort så blir de også dårlige i forhold til de som kommer i 06/07. Åssen du vender og snur på det så taper man. Like så greit å ha en TV til 10k enn en til 30-40k for så deretter å finne ut at "Oh damn" var vist ikke så lurt dette, da du vil finne bedre LCD/Plastma TV`er på markedet innen 06/07 enn de som er nå uansett.

Lenke til kommentar

ok.. første utsagnet om billige dvi/hdmi var ment som et spørsmål..

for det andre har jeg brukt S-VHS ( når jeg snakker om kabel ) grunnet at for x antall år siden kjøpte jeg en kabel og der stod det "S-VHS" på forsiden. ond vane er vond å vende.

Krever ikke HDfilmre fra PC at skjermkortet støtter hd? er flere skjermkort på markedet nå som er "HD-ready"

Lenke til kommentar
ok.. første utsagnet om billige dvi/hdmi var ment som et spørsmål..

for det andre har jeg brukt S-VHS ( når jeg snakker om kabel ) grunnet at for x antall år siden kjøpte jeg en kabel og der stod det "S-VHS" på forsiden. ond vane er vond å vende.

Krever ikke HDfilmre fra PC at skjermkortet støtter hd? er flere skjermkort på markedet nå som er "HD-ready"

Hvis det står S-VHS på kabelen, henviste det nok kun til hvor du skal putte den inn.

Vedrørende HDMI, finnes det stadig flere rimligere spillere som støtter dette. Tydlig endel her som gjetter seg frem til hva de tror er fornuftig på en rimligere TV, uten å faktisk ha prøvd det i praksis. Hvor mange av dere syntes f.eks VGA-kabel er greit på deres 19" LCD skjerm, fremfor DVI? Når det ikke er snakk om noe nevneverdig prisforskjell, ville jeg personlig kjørt det signalet som gir minst støy/tap, altså HDMI.

Når det gjelder HD på skjermkort, er ikke dette det samme som HD-Ready.. Et vanlig skjermkort i dag støtter oppløsninger opp til HD-matriale, og det er CPU som tar seg av jobben. Har sjekket ut dette nye HD-greiene ATI og NVIDIA har begynt med.. Har ingenting med HD-Ready å gjøre. Noen ganger står det for High Dimension, andre ganger for andre ting. De nyeste og beste, skal iflg. produsenten gi jevnere film-avspilling, men bortsett fra kanskje dette er det ingenting som er et must. Noen har også egen HD-utgang.... Så lenge man kan bruke HDMI eller DVI er det ingen brukt for dette. Senere vil vi vel se at skjermkortet koder HD-matriale internt, men dette er ikke tilfelle på vanlige skjermkort i dag.

Å bruke 10 eller 30-40 000 på TV, er det en totalt bortkastet diskusjon. "ingen vits i å kjøpe TV til 30-40k når det kommer noe bedre neste" år blir det sagt, mens folk handler skjermkort til dobbel pris av hva de trenger hver 6. måned, kun for å få bedre score på Sandra el. lign. Hvis du ser på en Pioneer/Panasonic skjerm til 30k kontra en til nesten no-name-plasma til snart under 10k, er vel diskusjonen avsluttet, for det er som å gå fra en godt brukt østkant lada til en ny Ferrari. Noen bytter Ferrari med jevne mellomrom, andre bytter Lada.

Til trådstarter: Finnes flere gode spiller rundt 2000,- som burde løse problemet ditt. Finnes en Samsung modell som har fått mye skryt (husker ikke modellnavn, se hjemmeside), og sikkert en rekke andre. Søk litt på nettet for pris/anbefalinger.

Endret av JohnnyKnoxwille
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...