Gå til innhold

Centrino Hardware Control Suger!

Frankium

Anbefalte innlegg

Centrino Hardware Control er ganske oppskrytt syntes nå jeg. Fint å kunne estimere tiden som er igjen på batteriet, men når den er så jævli dårlig er det liksom ikke vits. Blir for dumt når CHC konsekvent mener at batteriet mitt skal holde i 23 minutter, hele veien fra 10% til 5%, da jeg bare må sette i strømmen for at PC'en ikke skal gå i dvalemodus.

Mulig at CHC kanskje funker fint som en slags pekepinn på den deriverte av en strøm pr tid funksjon; den viser hvor mye du kan regne med å ha igjen i akkorat dette punktet, men dette funker i så fall bare på "midten av batteriet", for i starten og på slutten er den på bærtur.

CHC mente f.eks. at jeg skulle kunne se simpsons i 4 timer og 43minutter... Rimelig imponerende med tanke på at batteriet mitt aldri har vart over 3 timer og 30 min med bare surfing. Da jeg var ferdig med Simpsonsepisoden var forøvrig batteritiden nede på 2 timer. Mulig at tiden går fort når man har det gøy, men den episoden varte ikke i 2.5 timer...

På den andre siden er det fint å kunne styre litt med å optimalisere for ytelse og batteritid på en enkel måte, det skal dem ha, selv om den "dynamiske" innstillingen bare låser maskinen min på 599MHz uansett hva slags jobber jeg kaster på den.

Men, er det noen som kan argumentere for dette programmet? Er det skjult funksjonalitet her jeg har gått glipp av som kan rette opp dette skakke inntrykket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noen gang sett batterimålere som har gjort en god jobb?

Det har i alle fall ikke jeg.

CHC er vel heller ikke laget for primært å rapportere batterilevetid. Jeg bruker CHC til å styre strøm på min IBM X40 slik at den ikke blir så varm og for at batteriert skal vare lenger. :)

Til det formålet er CHC knall. Kjører CPU på 0.9V på laveste hastighet og 1.15 på høyeste.

-KJ

Lenke til kommentar

regner med den bygger på li-ion batteriets egen batterimåler, disse blir unøyaktige når de er lenge siden en utladning.. fakta.

Batteritiden blir upåvirket, men måleren blir unøyaktig. En utladning vil fikse det, men jeg anbefaler at du ikke gjør det da et li-ion batteri optimalt aldri må utlades for å holde på kapasiteten..

Lenke til kommentar
regner med den bygger på li-ion batteriets egen batterimåler, disse blir unøyaktige når de er lenge siden en utladning.. fakta.

Batteritiden blir upåvirket, men måleren blir unøyaktig. En utladning vil fikse det, men jeg anbefaler at du ikke gjør det da et li-ion batteri optimalt aldri må utlades for å holde på kapasiteten..

ok... der sa du akkurat det motsatte av det jeg har hørt om batterier... trodde at det var en fordel om man utladet batteriene en gang i blant jeg

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig bare valgt default valgene max battery og max performance/ dynamic setting.

Max performance:

Clock: 1733mhz

Multipiler: 13x

voltage: 1.356v

Max battery:

Clock: 800mhz

Multipiler: 6x

voltage: 0.988v

Dynamic switching:

min 6x max 13x

min load: 0% max load: 100%

Lenke til kommentar

ok... der sa du akkurat det motsatte av det jeg har hørt om batterier... trodde at det var en fordel om man utladet batteriene en gang i blant jeg

Mange som tror at de er slik fortsatt ja, det du har hørt om er den såkalte "memory-effekten" som gjaldt gamle batterier. Hvis man ikke ladet disse helt ut "husket" batteriet det punktet det ble ladet fra sist gang og ladet seg ut der (hørtes litt vagt ut jeg husker ikke helt hvordan det var). Derfor var det en fordel å lade det helt ut slik at batteriet ville "huske" det rette utladningspunktet.

Nye batteritypen (li-ion) liker ikke å bli utladet, det er faktisk slik at hvis ett li-ion batteri hadde blitt helt utladet ville det vært ødelagt.

Det ligger derfor en elektronisk sperre i disse batteriene som gjør at batteriet skrus se av før dette skjer. Optimalt bør an lade disse batteriene så ofte man kan.

Jeg kødder ikke..

Det eneste man gagner ved full utladning er å kalibrere strømmåleren..

ps: li-ion batterier er "ferskvare", dvs de blir uansett ødelagt over tid, dette skyldes en korrodering av minus katoden, så det å kjøpe ett ekstra batteri som man lar ligge til det andre er ødelagt/i tilfelle man skulle trenge litt ekstra juice kan være bortkastede penger.

pps: Sorry for off-topic

Lenke til kommentar

Så hvis jeg skrur ned volten på cpuen når den står på batteri så vil batteriet vare lengre (jeg tenker på vare lenger slik som i 4 timer, ikke 2 år)?

Jeg har en 1557 fra psdata men i chc har jeg ikke mulighet til å kontrollere viften (avsjekkingsboksen er grået ut), noen med lik pc som har tilgang til den?

Lenke til kommentar

Åh, jeg visste at det var rar setning.

Det jeg lurer på er om batteriet vil vare langre (f.eks. 4.5 timer isteden for 4). Grunnen til at jeg skrev det i parantes var at noen lengre opp i tråden skrev om levetiden til batterier før de ikke kan brukes lengre, altså "levetiden før den blir ødelagt", men det var ikke den levetiden jeg var på jakt etter, jeg ville vite om det påvirket "levetiden før batteriet er tomt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...