mikaelt Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Lurer på hva den 4-pin strøm-kontakten på hovedkortet er til... Er det nødvendig å ha en strømforsyning med en sånn kontakt? Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Tror den gir strøm til CPU og ikke hele hovedkortet... Ciao Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 Må man benytte seg av den? Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 (endret) Tror (kan ta feil da) at du ikke får startet pcèn om ikke den er koblet i. Forutsatt at hovedkortet krever dette da!! Korriger meg om jeg tar feil!! Ciao Endret 27. september 2005 av Master Chiun Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 Jeg fikk startet opp da jeg bare koblet i strømforsyningen på hovedkortet (uten 4-pin)... Dette for å teste om strømforsyningen virket. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Da jeg bygde min første PC ... eller rettere sagt, etter at jeg har bygget utallige PCer så kom plutselig denne 4-pin strømkontaken, glemte jeg, eller visste ikke jeg at den skulle i. PCen ville ikke starte, og jeg skjønte ikke hvorfor Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 (endret) Rart at det da virket hos meg... Endret 27. september 2005 av mikaelt Lenke til kommentar
regeli Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 (endret) Har du en ledig 4 pins kontakt fra PSUen så kobler du den til HKet. Kontakten brukes for å stabilisere prosessoren og gi den stabil spenning. Er kanskje viktig når man skal overklokke? Endret 27. september 2005 av regeli Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 OK.. så med andre ord så skal det gå uten å koble til? Siden min PSU ikke har den kontakten... Lenke til kommentar
regeli Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Går fint an å ikke bruke den og ja. Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 Kjempe greier! Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
regeli Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 (endret) Men på mitt ASUS A8N SLI Premium må den kobles til står det i user manualen og det har jeg gjort ellers vil HKet ikke boote. Bare prøv uten først og se hva som skjer. Dette varierer fra produsentene. Ved dobbel kjerne prosessor må den helst koblest til ellers blir systemet ustabilt og ved SLI oppsett. Hva heter HKet ditt forresten? Endret 27. september 2005 av regeli Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 Dette er hos en kunde, så jeg vet ikke hva HK'et heter. Men maskinen var ikke av den nyeste sorten, så jeg stussa på at det i det hele tatt var en sånn kontakt på HK'et. Det som hadde skjedd var at PSU'en hadde tatt kvelden. Grunnet hastesak, så rekker jeg ikke å bestille ny PSU, og jeg har ikke et som passer i det gamle kabinettet. Derfor så flytter jeg bare alt over i et annet kabinett, med en strømforsyning uten den 4-pin kontakten. Så håper det går bra uten den kontakten. Lenke til kommentar
regeli Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Ja, kjekt om du ga tilbakemelding etterpå Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 Det skal jeg gjøre Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 (endret) Virker som at det er "noen" HK som krever 4 pins og noen som ikke gjør det! Mitt hovedkort :MSI K8N NEO2-FX,nForce3 250Gb,Socket-939 Raid Sier dette: 4-pin ATX12V-kontakt, 20-pin hovedstrømforsyningskontakt http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307785&view=detailed Ciao Se link: http://www.pcguide.com/byop/byop_PowerConnectors.htm Endret 27. september 2005 av Master Chiun Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 P4 kontakten gir 12V. Det er også 12V i ATX kontakten. Grunnen til at man trenger P4 kontakten i tillegg er at strømtrekket blir for stort for den ene pinnen i ATX kontakten. Det var sikkert mange HK som koblet sammen 12V inne på kortet, dermed kan det virke uten at P4 kontakten er plugget inn. Men da er det fare for å overbelaste og brenne opp ATX kontakten. Nye HK vil helt sikkert separere 12V inne på kortet, siden ATX 2.0 tilsier at P4 kontakten har sin egen rail. Et slikt HK vil ikke ha støm til CPU uten at P4 kontakten er plugget inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå