lasso Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Hei Alle forumbrukere. Jeg sitter med en prøve på en bærbar maskin, Denne har SATA raid kontroller i fra VIA (mulighet for 2 disker i maskinen). Under innstallasjon kreves driver for VIA kontrolleren. Denne maskinen leveres uten floppydrive. Jeg har forsøkt med USB floppy, men når maskinen kommer til det punktet at den er ferdig med å finne disk og man har valgt partisjon for innstallasjon så formateres disken. Så skal innstallasjonen starte og det blir bedt om sett inn diskett merket VIA RAID combo. Denne har jeg satt inn i USB FDD. Men intet skjer når jeg trykker enter. Det virker som ikke maskinen finner USB driven. Jeg har snakket med produsent, alle jeg vet som er gode på windows etc, men ingen har løsning for meg. Da slo det meg. Hardware forumet. Der er det MANGE flinke folk. Håper noen kan hjelpe meg med en løsning? (maskinen er som følger: 17" 1440 x 900 skjerm med kontrastbelegg, Geforce 6800 256MB, DVD rw, Radimulighet med 2 disker, 4 USB, kortleser etc. vekt 3,8KG Storebroren til Netshop 259IEN) Lenke til kommentar
Haaheim Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 (endret) Det er en tøff sak...installasjon av en SATA disk krever egentlig at en intern diskettstasjon finnes med stasjonsbokstav A: (mener jeg...). Enkelte maskiner med RAID kan settes i IDE modus i bios....da vil du fjerne RAID funksjonene, men hvis du bare har en harddisk kan dette hjelpe. Da *skal* windows finne disken som en IDE disk, og du kan installere windows på den.... Se i bios om du kan sette SATA modus (eller noe lignende...husker ikke akkurat nå), til IDE isteden for RAID. Keep me posted! PS: Jeg lurer på en del ting om Netshop 259IEN (jeg skal snart ha ny maskin), går det an å spørre deg? Og ja, hvis du prøver å bruke USB-floppy, så må du sette i BIOS at Drive A er en USB enhet....da kan det hende den funker. Endret 27. september 2005 av -Codeman Lenke til kommentar
THEengine Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 dette tok lang tid hos meg mohaha eneste måten eg fikk det til å funke var å raspe ut mor sin floppy, laste ned drivere å så la xp instalasjonen bruke driverne Lenke til kommentar
Haaheim Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Ja, det er og en måte å gjøre det på ...bortsett fra at dette er en laptop....det er som oftest ikke noen ide-slot`er til overs, eller var det laptop du gjorde det på ? Hadde det samme problemet med en shuttle....å for et helsike! Heldigvis blir dette endret med windows Vista, som tar i mot alt Lenke til kommentar
TEE Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Har du sjekket at legacy USB er enabled i BIOS? Dette trengs for å kunne bruke en USB floppy før Windows er startet. Lenke til kommentar
lasso Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 Alt er i grunnen testet. Har forsøkt med USB floppy. Den finner floppydriven ved trykk på F6 og legg til enhetsdriver. Så kommer man til de man skal velge partisjon, så når det blir gjort får man ett par valg. Der velger jeg da la format være som det er og jeg har forsøkt standard og hurtig format. Uansett hvilket av disse valgene jeg går for så får jeg beskjed om Sett inn disketten merket med VIA RAID driver etc. Trykk enter for fortsett eller F3 for avslutt. Enter så skjerm ingenting, F3 så avsluttes innstallasjonen. Så alt er i grunn bare trist og leit Lenke til kommentar
lasso Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 (endret) PS: Jeg lurer på en del ting om Netshop 259IEN (jeg skal snart ha ny maskin), går det an å spørre deg? Ang, 259.... Jeg kan det som er å kunne om den :-) Jeg som har kjøpt den inn og testet den hos oss. Spør i vei. Det er ingen valg om å endre på SATA konfig. Det er en RAID bios, men får kun beskjed om at jeg har for få disker til å lage RAID når jeg går inn der. Har forsøkt med 2 disker også uten at det hjalp. Send meg gjerne mail. [email protected] :Lagt til mailadressen Endret 27. september 2005 av lasso Lenke til kommentar
Haaheim Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 (endret) Når man lager en laptop med SATA harddisk, bør jo dette være påtenkt ...ingenting står på produsentens hjemmesider? Hvis produsenten er Uniwill (som 259 er) så står det ikke så mye om dette temaet der.... Så kommer man til de man skal velge partisjon, så når det blir gjort får man ett par valg. Der velger jeg da la format være som det er og jeg har forsøkt standard og hurtig format. Uansett hvilket av disse valgene jeg går for så får jeg beskjed om Sett inn disketten merket med VIA RAID driver etc. Hvis jeg forstår deg rett nå, så finner du driverene etter du har trykket på F6 (altså den finner harddisken), og når du skal til å formatere begynner den og lete etter drivere. Stemmer dette? Send meg gjerne mail. [email protected] Takker! Endret 27. september 2005 av -Codeman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå