Gå til innhold

Slår et slag for HD DVD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja.. Hvis PC-industrien, spillmarkedet, film- og musikkindustrien støtter blu-ray så blir vel intel, microsoft og alle andre pent nødt til å finne seg i det. Er jo ikke stort poeng med støtte for hd-dvd om det ikke finnes annet innhold enn xbox spill? ;)

Håper og regner med at blu-ray etterhvert klemmer livet av de siste hd-dvd krampene :p

Store deler av film og musikk-industrien støtter HD-DVD, det er primært de Sony og Philips-eide som ensidig støtter Blu-ray (Sony eier bl.a. MGM og Columbia). Hvis du er i artikkelen sies det at Paramount Home Entertainment, Warner Home Video, Universal Studios Home Entertainment, HBO og New Line Cinema støtter HD-DVD (MGM lente også mot HD-DVD før de ble kjøpt av Sony). Sannheten er vel at ganske mange av softwareprodusentene ser det hele litt an.

Har egentlig HD-DVD noen fordeler overfor BluRay?

Den største fordelen er nok at disker vil være billigere å produsere til å begynne med. En del av teknologien man bruker til vanlig DVD i dag kan gjenbrukes, mens med Blu-ray er det snakk om større nyinvesteringer.

Lenke til kommentar
Hvis du er i artikkelen sies det at Paramount Home Entertainment, Warner Home Video, Universal Studios Home Entertainment, HBO og New Line Cinema støtter HD-DVD (MGM lente også mot HD-DVD før de ble kjøpt av Sony).

Gode poenger; folk ser ut til å glemme at det faktisk ikke er hardware-produsenter som bestemmer hvilke formater filmer skal slippes i. Det er helt opp til filmselskapene, og i noen tilfeller (f.eks. Sony) så eier jo samme firma både filmselskaper og hardware-biten og vil selvfølgelig tyne sin egen filmkatalog for å fremme 'sitt' format og dermed tjene penger på hardware og. Eller for å si det sånn; inklusjonen av Blu-ray i PS3 har nok fint lite med spill å gjøre...

Her er noen kjappe eksempler relativt store filmer som neppe kommer på Blu-ray:

Warner:

Charlie and the chocolate factory

Harry Potter-filmene

Matrix

Paramount:

Tomb Raider

Titanic

Mission Impossible 2

New Line Cinema:

Lord of the rings-filmene

Austin Powers-filmene

Tror neppe det blir noe stort problem uansett; spillere som kan ta begge formatene blir garantert vanlige etterhvert, men vil sikkert komme først fra hardware-produsenter som ikke har eierinteresser av betydning i musikk- eller filmindustrien.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Håper uansett at man bestemmer seg for ett format, det kan ikke bli noe annet enn fordyrende for oss forbrukere med 2 formater.. Dvs selv om spillerne støtter begge formatene, så vil sannsynligvis disse bli dyrere enn dersom man bare hadde ett format. Selv ville jeg foretrukket formatet med høyest kapasitet, men de har sikkert andre kommersielle/politiske agendaer for å velge annet.

Lenke til kommentar

Jeg er kanskje gammeldags som ikke skjønte "FTW" men tok det som "harddisk folkens! (=bedre)". Så jeg sa ikke noe på det.

Harddisk har jo fortsatt en rekke fordeler fremfor de nye formatene som gjør at jeg neppe gidder å hive meg på det kjøret med en gang. Jeg venter nok til det blir veldig mye billigere per GB før jeg gidder, vel og merke hvis ikke kapasiteten er for liten i forhold til harddiskene mine da.

Lenke til kommentar

Interessante punkter fra Tomshardware ang HD-DVD vs Blu-ray og MS/Intel sine begrunnelser for hvilken plattform de stiller seg mest bak:

- Vanskeligere portabilitet i forbindelse med kopibeskyttelse på Blu-ray

- Svak eller ingen støtte for hybridformater med Blu-ray

- Produksjonskostnader høyere med Blu-ray

Men denne var vel den mest oppsiktsvekkende:

The surprise entry in Microsoft's and Intel's list of failures is disc storage capacity. On paper, Blu-ray appears to have the advantage. But the two companies looked beneath the paper: Capacity, said Ribas, "used to be the biggest advantage of Blu-ray, and we believed it. We thought, they'll get 50 GByte BD-ROM discs working, but it's not happening, and it's nowhere in sight. There are not even pilots. It's only in the lab that they are building these discs." With regard to demonstrated capacity, he told us, HD DVD-ROM actually leads BD-ROM by a score of 30 GByte to 25 GByte.

Hele artikkelen her: http://www.tomshardware.com/hardnews/20050927_190208.html

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at Microsoft sine uttalelser i denne forbindelse for det meste bare er svada.

Grunnen til at Microsoft ikke har gode ord om Bluray er...

1- Erkefienden Sony med sin PS3 er vil ha store fordeler ved å bruke Bluray ettersom Sony er medeier av formatet. Dersom Microsoft henger seg på Bluray vil de tape betydelige beløp. Sier seg selv.

2- Vel, de har valgt HD DVD, så de kan ikke begynne å skryte av at Bluray er bedre. Hvem med god foretningsskikk ville gjort det?

3- Det siste poenget om at 50GB ikke kommer vet jeg ikke helt om jeg tror på, i og med at TDK har reklamert med at de har laget 100 GB Bluray. Merk: Dette vil faktisk si 200 GB dersom man brenner på begge sider av platen.

- Vanskeligere portabilitet i forbindelse med kopibeskyttelse på Blu-ray

Mulig, jeg mener jeg leste det motsatte et sted men....

- Svak eller ingen støtte for hybridformater med Blu-ray

Har personlig ingen interesse for hybridformat. Dessuten blir en slik løsning dyrere.

- Produksjonskostnader høyere med Blu-ray

Dette er nok riktig, men Sony er tvunget til å presse ned prisene på Bluray plater betraktelig for å kunne konkurrere med HD DVD. Noe jeg absolutt tror de vil gjøre.

Men, VHS vant jo over Beta, så hvem vet... :)

Endret av Ferber
Lenke til kommentar
3- Det siste poenget om at 50GB ikke kommer vet jeg ikke helt om jeg tror på, i og med at TDK har reklamert med at de har laget 100 GB Bluray. Merk: Dette vil faktisk si 200 GB dersom man brenner på begge sider av platen.

Å lage i laboratoriet sitt og å lage noe som fungerer uten feil i 99,9% av tilfellene hos forbruker er to helt forskjellige ting.

Og greia var vel at brennbare disker lot seg lage - man selger jo f.eks. brennbare dual layer 50GB Blu-ray-discer nå (til mange hundre kroner stykket riktignok...) men å 'trykke' disker for masseproduksjon er en helt annen sak.

Men det er jo klart at MS (som Sony) har en agenda bak dette her - men husk at Sony faktisk er de som har mest å tape; MS tjener/taper jo ikke i utgangspunktet noen penger på at HD-DVD blir standarden fremfor Blu-ray rent bortsett fra eventuelle lavere lisensieringskostnader for formatet. For Sony derimot er det enorme summer på spill; de omsetter jo filmer/musikk for milliarder.

Når det gjelder hybridformater så må det jo være en enorm fordel for butikker/nettbutikker - og kunder som skal oppgradere senere - å ha f.eks. DVD/HD-DVD eller eventuelt DVD/Blu-ray på den samme fysiske disken - snakker da her om filmer. DVD er et format som vil leve i mange år enda, og å måtte ha dobbelt- eller tilogmed tredobbelt så mange varer inne for å dekke alle standardene frister vel neppe.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Ja, ser hva du mener. Det jeg mener derimot er at det er vanskelig å si hvem som vinner denne krigen. Det Microsoft gjør er å fortelle hvor "dårlig"Bluray er og at det er derfor de ikke vil satse på Bluray, noe som er tøv.

Begge sider har derimot + og -

Det med hybridplater er jeg litt usikker på. Blir det ikke stor prisforskjell er det klart at dette kunne vært en kjempefordel. Ett minus som alltid har irritert meg med hybriddisker er at, vel, det er jo nesten umulig å se hvilken film det er i og med at platen ikke har noe bilde. Men, nå pirker jeg kanskje, det er vel jeg som burde ha bedre system i rotet og ikke la filmer ligge på gulvet...

Vanskelig å si. Er det liten forskjell på bildekvaliteten kommer jeg kanskje til å velge HD DVD. Får ikke Sony ut finger'n og produserer 100 GB plater velger jeg kanskje HD DVD. Er PS3 dyr eller ikke kommer med Bluray opptak som fungerer velger jeg kanskje HD DVD. Er Bluray spillere mye dyrere velger jeg kanskje HD DVD.

Vi får sjå. :)

Endret av Ferber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...