christdi Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 (endret) Hei. Jeg har problemer med å få crontab til å kjøre et shell script slik det skal. Shell skriptet kjører helt fint når jeg manuelt gjennom ssh kjører scriptet slik ./sjekk_klient.sh Slik ser shell skriptet mitt ut : #!/bin/bash if ! ping -c1 ip.adressen.til.klienten ; then echo "Mistet kontakt :" `date` >> /home/brukernavn/ressurser/admin/solcelle/feil.txt <<EOF EOF fi Når jeg imidlertid prøver å få crontab til å kjøre scriptet mitt så produserer det feilmeldingsfilen uansett om klientmaskinen svarer eller ikke. Slik ser crontab filen min ut : * * * * * /home/brukernavn/ressurser/admin/solcelle/sjekk_klient.sh Hva kan være galt ? Endret 29. september 2005 av christdi Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Du har jo ikkje satt opp tidspunkt? Lenke til kommentar
christdi Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 Hva mener du at jeg ikke har satt opp tidspunkt ? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Du har ikkje satt opp når/kor ofte scriptet skal køyre, i crontab-en... Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Skriv "man crontab", så skjønner du hvordan du skal sette tidspunkt. Slik det er nå, så kjører vel scriptet hele tiden, uten stans. Eller ikke i det hele tatt, som du opplever. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Fryktar at det køyrar konstant ja. Du kan evt søke på "crontab generator" på Google. Lenke til kommentar
vpaulsen Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Slik ser crontab filen min ut : * * * * * /home/brukernavn/ressurser/admin/solcelle/sjekk_klient.sh field allowed values ----- -------------- minute 0-59 hour 0-23 day of month 1-31 month 1-12 day of week 0-7 (0 or 7 is Sun, or use names) minute hour dom month dow sh /home/brukernavn/ressurser/admin/solcelle/sjekk_klient.sh Du kan ha flere valg når kjøreing skal skje ved bruk av komma 0,30 * * * * sh noe.sh vil kjøre scriptet noe.sh hver hele og halve time Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Kvart femte minutt: */5 * * * * /home/brukernavn/ressurser/admin/solcelle/sjekk_klient.sh Lenke til kommentar
christdi Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Jeg fant ut av det. Det var ikke crontab filen min som var problemet. Problemet var at jeg i shell scriptet mitt måtte definere spesifikk bane til ping og date. Dette er visst viktig for crontab å få definert ellers finner den ikke programmene som skal brukes i shell skriptet. Ellers takk for hjelpen:) Endret 29. september 2005 av christdi Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Stemmer det, men du må sette tidspunkt/intervaller, ellers vil den gå konstant. Det går også an å definere PATH i crontab-fila, slik at ein slepper å angi full bane. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå