Gå til innhold

That's Write o.l merker, holdbarhet dårlig ?

Anbefalte innlegg

Hei,

leser bl.a i den store guiden her at billigmerker

som That's Write o.l er dårlige DVD plater.

Men f.eks på Komplett sine sider så får de

veldig bra kritikk, spesielt med tanke på lite

feilbrenninger :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305976&cks=PLS

Men er det holdbarheten som da gjør de dårlige ?

Jeg trenger plater til å backe opp en del data,

klart det er mye å spare på å kjøpe denne type plater

men holder de ikke over tid så er det jo liten vits.

Skjønt med Komplett sine priser på disse så kan man jo brenne

samme data på 3 forskjellige DVD'er og da er vel

sjangsen liten for at alle 3 går til ¤#¤..

.. eller har folk erfaring med at holdbarheten

gjør at mange av disse cd'ene uansett ryker etter en stund ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har stort sett god erfaring med disse That's Write diskene selv. Har slitt med det mange andre har gjort og. Kun fått til å brenne på 4x selv med 8x brenner. Noen av DVD-ene jeg har brennt hakker på dvd-spillere. Noen data-disker er kun leselige i den brenneren de er brennt med.

Har kjøpt ny brenner nå, og har ikke testa ut noen enda.

NB. De jeg har fått "feilbrenning" på (dvs. hakking på dvd, problemer med data-disk og 4x) har vært på en gammel 8x brenner. Tok firmwareupdate like etter jeg fikk den, men ikke etter det.

Lenke til kommentar

Vær klar over at komplett sletter de fleste negative karakterer på sine produkter...

Men hvis du brenner 3 plater hjelper det jo lite hvis platene blir uleselige etter 1-2 år? Da har du 3 uleselige plater i stedet for 1 uleselig...

Har erfaring med tidligere optodisc DVD-R og de holdt ikke et år før de var uleselige.

Lenke til kommentar

Vær klar over at komplett sletter de fleste negative karakterer på sine produkter...

Men hvis du brenner 3 plater hjelper det jo lite hvis platene blir uleselige etter 1-2 år? Da har du 3 uleselige plater i stedet for 1 uleselig...

Har erfaring med tidligere optodisc DVD-R og de holdt ikke et år før de var uleselige.

Hvor har du det fra at komplett sletter negative kommentarer om "deres" produkter? Det hørtes veldig absurd ut! Nå skal det jo sies at 95% av de "anmeldelsene" som står der er ufattelig useriøse og dårlige....

Lenke til kommentar
Har lest ett eller anet sted at svarte cd holder bedre på data.

Ja ikke sant...

At platene er svarte på baksiden har ingen betydning utenom at det ser tøft ut. Det finnes til og med folk som påstår disse er bedre til musikk eller til PS2. :roll: Tydelig at folk tror på propagandaen som produsentene slenger ut...

Hvis holdbarhet er viktig ville jeg valgt Taiyo Yuden. Verbatim er også bra. Maxell (made in Japan versjonen!) bør holde lenge. De fleste av disse har forventet levetid på 100år+ ved rett lagring og behandling. (Mørkt, tørt, temperert - i for eksempel et DVD-Cover).

Utenom dette er det svært varierende levetid. De fleste produsenter oppgir ikke forventet levetid. Prodisc oppgir minst 30 år. Ritek oppgir bare "lang levetid" osv...

Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at komplett sletter negative kommentarer om "deres" produkter? Det hørtes veldig absurd ut! Nå skal det jo sies at 95% av de "anmeldelsene" som står der er ufattelig useriøse og dårlige....

Snakker av egen erfaring og av observasjoner. En dag ligger det gjerne flere negative karakterer på et produkt, et par dager etter er disse plutselig borte..

Lenke til kommentar

hei, og takker for all tilbakemelding !

Grunnen til at jeg spurte om holdbarheten på

disse billig-platene var nettopp for å få vite om

det var noen vits i å satse på å brenne 3 duplikater av alle,

som en ok backupløsning :)

Jeg gikk nå heller for Verbatim plater fra MPX så da

burde jeg ha plater som holder noen år, takk igjen !

Flott guide OC-Freak, jeg gikk forresten for BenQ DW1640 PRO brenner.

Lenke til kommentar
Har ikke fått en eneste vellykket brenning med de platene med samsung brenneren min      :thumbdown:

Holder meg derfor til Samsung pleomax plater som er ganske billige og bra, aldri feilbrenninger med dem..

Samsung og that's write er jo stort sett samme platene da... :whistle:

Optodisc...

Vel, samsung pleomax virker, thats write gjør ikke det..

Lenke til kommentar

på min nec brenner har jeg brent flere spindler med that's write dvd-r plater, har ikke hatt en eneste feibrenning å alle platene er brent på 8x (som oppgis som max hastighet på spindelen)

har også brent dvd+ plater fra thats write uten problemer.

syns that's write plater funker helt fint brukt de i flere dvd spiller uten problemer å..

men klart er vel ikke alle brennere som er like greie på alle typer plater.

angående det med negative kommentarer som blir borte fra rankingen på komplett så er jeg helt enig , negative kommentarer blir sletta, men det du sier oc-freak at det er useriøse anmeldelser er jo helt rett men hvis de burde vært slettet så burde jo også de posetive anmeldelsene vært slettet for om en kompis til en fjortis har kjøpt det feete kabinettet med masse vifter å neon lys å gir det 6 vil det ikke si at kabinettet er bra...

tru 90% av de som skriver på komplett skriv bare for å skryte av sin nye hardware å de resterende 10% er folk som faktisk skriv noe fornuftig å kritisk fakta...

vemund

Lenke til kommentar

hei, poenget med denne posten var holdbarheten på

That's Write og lignende cd'er.. som også de fleste

på Komplett sier så er det veldig lite feilbrenninger, men det

har liksom ganske lite å si om man skal bruke

DVD-plater til å ta backup, da er det

holdbarheten over tid som teller..

For noen år siden så bestilte jeg og flere på jobben

inn en masse Mr. Platinum cd'er (CD-R riktignok) og

flere av disse er uleselige i dag :/

Så inntrykket mitt herfra er at dersom man kun

skal brenne ut filmer o.l så er That's Write godt nok

men til backup som skal holde noen år så bør man

gå for de litt mer anerkjente merkene, Verbatim burde

være godt nok og koster ikke så altfor mye heller :)

Lenke til kommentar

Levetid på over 100 år? Jeg mener jeg har hørt et sted (altså ta dette med en klype salt) at refleksjons-belegget på dvd'er ruster. Så man kan ikke regne med å ha en kjøpe-dvd stort lengre enn 30-40 år. Selvbrennte ca halve levetiden... Men som sagt - klype salt.

Når det gjelder komplett's fjerning av kommentarer har jeg også sett at kjøper-kommentarer har blitt fjernet. Men det er fordi de var gamle. Kan jo ikke ha alle produktanmeldelsene etter hverandre. Blir jo uendelig med tekst på populære produkter. Ligger jo både sakelige og usakelige, negative anmeldelser på mange av pruduktene... (kan hende de med negativ tilbakemelding fjernes før. Hva vet jeg. Er jo bare 23...)

Lenke til kommentar

Har erfart både gode og dårlige resultater med thats write.. Har samlet film i 9 år nå.. Har fått meg en god samling med tiden og har derfor startet å lage backup av filmene.. Begynte med thats write plater (+r) Var ikke optodisc da mener jeg... lenge siden jeg kjøpte de første 400 platene.. Ikke en eneste feilbrenning. Dernest kjøpte jeg 200 nye (-r optodisc) Antar d va 3/4 feilbrenning på de... Klagde til komplett

Ble dernest henvist til produsent i Nederland. Sendte mail å maste litt... Fikk tilsendt 200 nye dvd plater. På forhånd fikk jeg beskjed om å bare kaste/ gi bort de gamle 200 som ikke funket. De ville altså ikke ha dem igjen.. Så dumpet det ned en regning i postkassa mi et par uker etter at jeg mottok de nye platene (ikke optodisc ).. 390 kr.. 195 i toll og 195 i avgift til TNT fordi de hadde vært så snille å betale inn tollavgiften for meg :p Sprøtt... Klagde å slapp dermed gebyret på 195 kr, men måtte betale toll på 195 ettersom jeg ikke sendte de gamle platene ut av landet.. De nye platene funket heller ikke.... :( Så ble jeg anbefalt å kjøpe samsung disker... De får man aldri feilbrenning på ble jeg fortalt.... GRRRR Er jo flaten meg optodisk det oxo....!! Men få "bare" feilbrenning på sånn ca 1/5 av platene der nå... Myyye bedre ja.. Kjøpte forresten 200 av disse diskene oxo.. Så nå sitter jeg med 600 "ubrukelige" disker..

Når jeg sier feilbrenning, har jeg altså aldri fått noe feilmelding under brenning, men filmene hakker i dvd spilleren.. Thompson dth 4200 (eller var det 2400..?)

Nå holder jeg meg til Verbatim... Koster litt mer, men er absolutt verd d!!

Forresten noen som aner hvordan jeg kan se hva slags disk det er? Husker ikke hvilke plater som er optodisk og hvem som ikke er.......

Lenke til kommentar

Har brennt i overkant av 900 plater av That's Write (Optodisc). Har ikke hatt en eneste feilbrenning enda. Har dog brennt på lavere hastighet enn hva platene anbefaler. Leste den guiden her på HW om at disse platene var av dårlig kvalitet.

Vet om andre som har brukt samme plater og som senere har problemer med å lese ut data som ligger på platene (CRC feil). Har selv testet mange av platene som jeg har brennt og alle fungerer meget tilfredsstillende.

Er dog veldig redd for at innholdet blir vanskelig å få lest ut om et par-tre års tid.

Kan i tillegg nevne at That's Write (Princo) er noe av det mest ubrukelig jeg har vært borti. Har nesten ikke klart å lese en av de dvd'ene uten feil i ettertid.

Min anbefaling er at du brenner på lavere hastighet enn det som står at platene skal tåle.

-z00l-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...