Playmofetish Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 (endret) Jeg har en Acer TravelMate 4102WLMi, som suser litt for høyt under load. Temperatur på CPU ligger ikke for høyt, men uansett setter vifta fort opp hastigheten under load på CPU og skjermkort, og gir seg ikke før 2-5 min etter at load har gitt seg. Jeg har forsøkt: Centrino Hardware Control; notebook fan control går det ikke an å krysse av. Speedfan; Finner ingen vifte-sensorer å regulere, bare CPU-temp og harddisk-temp via S.M.A.R.T. Motherboard Monitor; Samme som Speedfan, men finner generelt ingen sensorer at all. Lagt inn nyeste BIOS (kombinert til hovedkort og skjermkort); hjalp ingenting. SÅ, er det noen som har noen tips? Det høres nok vanskelig ut, men alle gode ideer belønnes med ros! På forhånd takk! Edit: Specs: PM 740 1,73GHz X700 64MB Har selvfølgelig speedstep aktivert, og CPU kjører for det meste på 800MHz. Endret 27. september 2005 av Playmofetish Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 Ingen som har en liten idé? Hadde satt stor pris på det i så fall.. Lenke til kommentar
ols Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Disse innebyggede viftene er gjerne enkle greier som går på jevnspenning. Jeg har tidligere i samme situasjon som den du beskriver, åpnet maskinen, ført ledningene til viften i en sløyfe på utsiden, og på sløyfen har jeg montert en kompakt variabel motstand (trådviklet). Husker jeg riktig skjøt jeg inn en ca 50 til 100 ohm i kretsen, men det bør jo tilpasses spesifikt til maskinen. Jeg satte jaffal ned viftehastigheten med 75-80% og det var stadig kjøling nok i alle situasjoner. Bare nevner det. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 (endret) Jeg har luftet tanken på noe slikt ja. Har grei oversikt på Ohms lov i huet, men er litt tilbakeholden med å modifisere viftestyring i bærbar. Hvis jeg ikke holder ut med viftestøyen, ser jeg vel nærmere på en sånn løsning. Takk for input! Endret 27. september 2005 av Playmofetish Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå