Gå til innhold

Gainward GeForce 7800GT. Et bra kort?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, det begynner å bli ganske frustrerende. Nå har jeg prøvd alt av Rivatuner, nwtweak, coolbit, expert-tool og winfox. Men vifta nekter å sakke ned.

Sett den ned på 25% på alle tre valgene og trykk Apply eller bruk alt etter som spåk og da skal det funke svar hvis det funker:D

Har prøvd å dra alt ned på 25% og trykke apply, men ingenting skjer med viftehastigheten. Så svaret blir at det ikke funker :/

bureaucrator: har du lagt merke til om vifta på Gainward-kortet ditt kan justeres?

nei hvet du hva da tror jeg du har en liten hissig veps på hoved kortet og ikke på skjermkortet

Lenke til kommentar

Har nå fått installert mitt Gainward 7800GT kort og det fungerer helt topp. Jeg er bare litt i tvil: når det gjelder kontakten til strømforsyning så går den fra kortet til to plugger (hann og hunn plugg) - skal begge plugges inn i strømkontakt? Jeg har bare fått en til å passe så jeg plugget ikke den andre inn, men kortet funker helt fint for det. Noen som har et svar?

Lenke til kommentar

Så på den overgangspluggen så er det 3 forskjellige kontakter ? På min var det kun to cdrom/harddisk-kontakter (molex) som gikk til en pci-express-plugg (skjermkortet). Korter gir antakeligvis besked hvis det får for lite strøm.

Har du lagt merke til å vita justerer seg ned når du kommer inn i windows ?

Lenke til kommentar

Ja, jeg har lagt merke til at vifta justerer seg, men jeg forsto ikke helt svaret ditt. Det som du kaller Molex kontakter (hvite med ca.4 plugger i) har jeg to av i en ende og i andre enden har jeg kontakten som går i skjermkortet. Men jeg fant ut at kun en av Molex kontaktene passer i strømkontakten, den andre passer ikke så jeg har latt den henge løs, men skjermkortet har funket som bare det. Kjører Far Cry og BFII problemfritt så som du sier så burde jeg fått vite noe forlengst om jeg skulle koplet begge kontaktene?

Lenke til kommentar
Ja, jeg har lagt merke til at vifta justerer seg, men jeg forsto ikke helt svaret ditt. Det som du kaller Molex kontakter (hvite med ca.4 plugger i) har jeg to av i en ende og i andre enden har jeg kontakten som går i skjermkortet. Men jeg fant ut at kun en av Molex kontaktene passer i strømkontakten, den andre passer ikke så jeg har latt den henge løs, men skjermkortet har funket som bare det. Kjører Far Cry og BFII problemfritt så som du sier så burde jeg fått vite noe forlengst om jeg skulle koplet begge kontaktene?

Du skal bare bruke den ene av de to, så det er helt greit at den ene enden henger løs. Grunnen til at du har hunn/hann er at du skal kunne bruke det som passer, altså hvis du hadde hatt en hunn istedenfor en hann ledig på strømforsyningen.

Lenke til kommentar

Lydnivået på kjølingen på dette kortet er.. øredøvende. Jeg venter nesten klager fra naboene. Viften hyler på et nivå som er fantastisk irriterende, og selv om systemet har gått bare noen timer, har jeg allerede sett på mange alternative kjøleløsninger i webshoppene, for dette er helt umulig å leve med.

Har ikke fått sjekket hva kortet er bra for, da jeg også kjøpte nytt HK (Asus ettellerannet Deluxe med passiv chipset kjøling, HD lyd og masse dill-dall), ny CPU og DDR2 minne, så jeg måtte jo innstallere Win2k på nytt.

Win2k, ja. Jeg falt for fristelsen og kjøpte BF2 torsdag mens jeg var på ferie, etter å ha lest at det går an å spille det med Win2k. Men jeg har lyst på XP Home uansett.

Så var det en annen ting dah.. Jeg har bare en Enermax 350W PSU. Trodde minstekravet for kortet var akkurat det, men så viste det seg at det står 400W på esken :hrm: Vel, får se hvordan det går. Har nettopp innstallert Far Cry.

Det fulgte med en dugelig mengde software med kortet, anyways.

EDIT:

Jeg ser denne kjøleren fra Zalman er blitt nevnt, så den passer bra på dette kortet?

Har nettopp prøvd Far Cry litt i 1600x1200 med very high settings, ohh.. :dribble:

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar

Hva som ikke varer lenge?

Svar til Vultur Gryphus: Utsikten i BF2 før du blir meiet ned...hehe

Når det gjelder støy fra denne skjermkortviften så må jeg si jeg ikke legger merke til forskjellen i forhold til mitt gamle kort Club3D 6600GT, men nå må det jo sies at da jeg kjøpte PCen så syntes jeg alt støyet noe voldsomt i forhold til min gamle (som hadde skjermkort integr. i HK!).

Men din idé om kjøling tror jeg er verdt å vurdere. Jeg er litt inne på tanken selv - men det får bli senere. Jeg har en NB chipset vifte som durer som en flymotor (HK:ASUS A8N-SLI).

Har aldri montert kjøling til vifter, har noen erfaringer å dele? Vennligst forklar i detalj hvordan man må gå frem for å montere det hele så hadde det vært :thumbup:

Lenke til kommentar

Høres bra ut. Jeg trenger virkelig en mer stillegående kjøling til kortet, for dette er rett og slett forferdelig høyt :) Så må det sies at jeg fra før hadde et Ti4200 på et Abis IS-7 hovedkort.. og dette oppsettet er en smule grommere. HKet har jo passiv kjøling (bl.a. en sånn diger cooling stack greie på baksiden som visstnok skal senke temperaturen opptil 10 grader). PSUet har 2 ganske stillegående vifter, og boxed CPU kjøleviften bråker svært lite i forhold til den på 7800GT kortet.

Hadde jeg hatt mikrofon, ville jeg tatt opp lyden, så ville det vært enklere å beskrive den.

På tross av lyden ble jeg sittende oppe med BF2 hele natten.. hodetelefoner er et fint dyr, he-he :mrgreen: Spillet er så morsomt at det er verdt å slite litt for det. Enn så lenge.

En par andre ting jeg lurer på:

- Expert Tool, som fulgte med kortet og som kan downloades fra Gainwards hjemmeside, fungerer ikke i det hele tatt. Det nekter å starte, og påstår jeg ikke har rett skjermkort..

- Om jeg forsøker å innstallere kortet med hjelp av medfølgende driverCD, vil jeg få beskjed om at en passende driver ikke finnes på CDen..

Jeg har kikket gjennom CDen, og funnet ut at jeg kan innstallere Expert Tools i "Safe mode", hva nå det er.. men jeg kan fremdeles ikke bruke det uansett. Jeg har ikke flashet GPU BIOSen.

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...