ArchW Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Hei Har flyttet inn i en leilighet med kaldloft og tenkte at om jeg plasserte serveren min der oppe vil den få fin temperatur så vell som at jeg unngår støy. Hvordan vil dette bli på vinteren? Å plassere PC'n der er ikke farlig for systemet? Med tanke på frost etc på vinteren? Bruker vifter og ikke vannkjøling så minus grader burde ikke være problem, eller tar jeg feil? Takker for svar. Lenke til kommentar
sigen Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Ville vært forsiktig med den løsningen om vinteren, det kan jo oppstå kondens o.l. som du ikke vil ha i pc`en din. Men om sommeren skulle det funke fint. Problemet blir jo å flytte den to ganger i året Du må nesten teste det ut, jeg vet ikke hvor kaldt det blir der oppe jeg. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 (endret) Om du med kaldloft meiner uisolert loft så går det flott det, vinteren er beste tida. Sommaren blir sikkert den verste, eit uisolert loft har tendenser til å bli frykteleg varmt. Har sjølv hatt min PC på loft eit år, tok den ut på det varmaste om sommaren sidan temperaturen var over 40 grader der inne. Ingen problemer med kondens om vinteren, med resten av huset under som varmer vart det ein fin temperatur. Endret 26. september 2005 av zeph Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Kondens får du når varm luft treffer kald PC, ikke motsatt. Har selv tenkt på å sette en PC på loftet her, men vet at om sommeren blir det VELDIG varmt! Garantert langt over 40. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Generelt sett tåler nok maskinen noen minusgrader. Kondens kan i verste fall bli et problem om været skifter, så vær litt oppmerksom på det. Har du noen dager med 10-12minusgrader og "kakelinna" plutselig setter inn, så kan den overgangen gi opphav til kondens. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 (endret) Kaldloftet egner seg dårlig om vinteren, og ennå dårligere om sommeren. Så lenge gulvet på loftet er isolert (noe det skal være) vil du få veldig lite spillvarme fra undersiden om vinteren. I tillegg skal loftet være ventillert. Så har man -10 ute, kan det godt være -8 inne. Om sommeren blir det ekstremvarmt. Spesiellt om taket har en mørk farge. Vi snakker om 40-50 grader på solfyllte dager. Alt i alt et dårlig klima for en PC. Viser det seg at du har et bedre klima på ditt loft, så kan du sikkert ha maskinen der. Men da er det viktig at maskinen går mest mulig konstant når det er kaldt, slik at harddisken holdes i drift. Den liker ikke å bli startet i minusgrader. Endret 27. september 2005 av Arctic Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Jeg kjører med pc i bilen min og det fungerer som bare det. Mange oppstarter; iskaldt, sommervarme (uventilert bagasjerom, under plate), rebooting av maskin uten å avslutte windows og sist men ikke minst, mye risting. Fikk bad clusters på harddisken men det var nok subwooferen i bilen som stod for. Magneten veier 20kg alene og stod 30 cm over harddisken. CRT skjermen her ble påvirket av sub`en på 2 meters avstand, det sier litt om magnetfeltet. Tåler min maskin dette, så tåler nok din maskin å gå året rundt på et loft. Er selvfølgelig en fordel at den står på konstant, da "varme"* gjenstander ikke får kondens. *relativt Den bærbare dvdspilleren min (nextbase) tok knekken da jeg var i middelhavet. Da var det 35 grader i båten og en luftfuktighet på 100%. Er en transformator som lager høyspent til et lysrør inne spilleren. Noe som klikket der. Sa selvsagt ikke til stedet hvor jeg kjøpte den (og fikk ny på garanti) at den hadde vært flere hundre meter under havoverflaten i sprengvarme, ekstrem luftfuktighet og hurtige lufttrykkendringer på +-300milibar. ( Jeg jobber på ubåt). Poenget her er at høyspent krever høyere isolasjonsklasse, så skjermer kan få et problem under ekstreme forhold. Må påpeke at 8" lcd skjermen i bilen fungerer feilfritt, selv om jeg kjører i Bergen med store nedbørsmengder og doggete cupe' Lenke til kommentar
ArchW Skrevet 30. september 2005 Forfatter Del Skrevet 30. september 2005 Hørt litt rundt om dette i tillegg til forumet. Tror ikke minusgrader på vinteren vil bli noe problem med tanke på luftfuktighet og kondens. Grunnen til at jeg vil legge den på loftet om vinteren er at det er en filserver med en god del disker, noe som gjør klimaet inne i PC temmelig varmt, enda med god ventilasjon i form for konstruksjon og vifteløsninger. I og med at det er endel utstyr og kritiske data som står på spill vil jeg nok legge litt isolasjon rundt, med litt avstand til selve kabinettet. Når iskald luft (-20c) kommer inn på loftet vil det varmes litt opp når det kommer inn til den halvisolerte løsningen min og dermed ikke ha så altfor store temperaturforskjeller fra hva det er inne i selve kabinettet. Dette gjøres for å dempe hurtige forandringer i været om det raskt skulle skifte fra feks -20 til 0 grader også. Filserveren vil stå på 24/7 så kald oppstart vil neppe bli noe større problem. Mulig jeg hekter på en UPS etterhvert i tilfelle strømbrudd. De eneste kontaktene som vil være tilkoblet er strøm og nettverkskabel. Tastatur kommer nok i tillegg. Selve vedlikeholdet og administrering av serveren vil foregå over Remote Desktop eller noe lignende. Er rimelig sikker på at dette kommer til å gå bra, men hvis noen her har erfaring med at dette er skummelt ønsker jeg å vite om det og hvordan jeg kan unngå det! Er tross alt lagt endel penger i innkjøp av diskene og annet ustyr for å holde systemet stabilt! Takker for alle innlegg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå