Ole O Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Jeg har et creative webcam som har 30 bilder i sekundet. Men det virker ikke som overføringen gjennom USB klarer det. For hastigheten på opptakene blir veldig dårlig når det er bevegelse. Er det kameraet eller USB som er synderen? Lenke til kommentar
Lynx Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Det er vel kombinasjonen av billedstørrelse og overføringshastigheten til USB som er problemet. Regner med at det er USB 1.1 kameraet benytter, og jeg mener jeg så en test en gang (her på hardware) der dom regnet på det og fant ut 30 bilder i sekundet kunne man bare glømme med USB 1.1 (hvis man ikke satte ned oppløsningen x-tremt.... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 De webkameraene der sender bildet ukomprimert over kablelen. Da er det lett å regne ut hvor raskt det skal oppdatere bildet. USB 1.1 gir 12Mbit/s (altså 1,5Mbyte/s) Kameraet kan sende 8 eller 16-bit farger fra kameraet. Oppløsningen er normalt VGA (640x480) Bilder per sekund kan du da regne ut slik: FPS = 12Mbit/s / (640*480 pixler * 16 bit per pixel) = 12.000.000/(640*480*16) = 2,44 FPS. Hvis du resuserer oppløsningen til 1/4 (altså 320x240) og fargedybden til halvparten skal hastigheten øke med 8x, altså til 19,5 FPS. Lenke til kommentar
Ole O Skrevet 16. august 2002 Forfatter Del Skrevet 16. august 2002 Er det mulig å sette et USB kort i maskinen som har høyere overføring. (USB Ver.2.0) f.eks dette fra multicom. http://www.multicom.no/varedetaljinfo.asp?...agerantall=10pl Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Det fullt mulig å sette inn et USB 2.0-kort men du vil IKKE få høyere hastighet hvis det er et USB 1.1-kamera. (Har ikke hørt om noen 2.0-kameraer fra Creative ennå) Lenke til kommentar
Ole O Skrevet 16. august 2002 Forfatter Del Skrevet 16. august 2002 Hva er hensikten med å selge USB 1.1 kamera hvis den ikke støtter hastigheten som trengs mellom kamera og pc. Lenke til kommentar
mackforever Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Har selv et Creative Webcam 5 som takler oppløsning opp til 640 * 480. Utrolig nok går video helt glatt i denne oppløsningen. Har selv stusset over hvordan dette er mulig med en hastighet på bare 12 Mbit, noe det alstå gjør (!) Kan jo nevne at en 10 sekunders videosnutt i denne oppløsning tar hele 135Mb som ukomprimert DV-video. Om det er slik at dette er den samme ukomprimerte datastrømmen som kom fra webcameraet, er jo hastigheten langt over de opgitte 12Mbit som er hastigheten til USB1.1 ??? ...forvirret...! Lenke til kommentar
Ole O Skrevet 16. august 2002 Forfatter Del Skrevet 16. august 2002 Lurer på om signalet blir komprimert i selve kamerat eller om det blir sendt ukomprimert. Man kan jo velge hvilket format det skal lagres på HD'en. Jeg har valgt DIVX 5.0.2 Codec Jeg var inne på forumet til creative og leste litt. Der virket det som at det fungerte bra hos noen og mindre bra hos andre. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Det kan jo være noe inkompatibilitet eller gamle drivere som er årsaken. Last ned nyeste drivere og se om det hjelper. Hvis det går glatt i 640x480 så er det sikkert en form for komprimert overføring. Mulig kameraet bruker en egenutviklet komprimering kun for overføringen og må dekomprimere det før det kan spilles av eller lagres. Dårlige greier de der Webcam'ene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå