Gå til innhold

Rettigheter ved reperasjon


ZerBox

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for to måneder siden en tv-tuner(dreambox) for 3000kr av en som bor ikke så alt for langt unna, altså en privatperson. Tuneren var et halvt år gammel, og så ut til å fungere helt fint;

 

Jeg fikk den, fikk koblet opp alt og fikk sett tv en kveld. Tuneren stoppet opp gjetatte ganger, men reagerte ikke noe spesielt på det. Når jeg der i mot skulle skru på tuneren dagen etterpå ville den ikke lenger virke. Tuneren ville så absolutt ikke på. Jeg gikk på nettet og fikk mange tips til hva jeg kunne prøve, men uten hell. Tok dermed kontakt med selgeren som sa at de fremdeles var godt med garanti igjen, og at han kunne sende den til butikken i Danmark.

 

Han fikk sendt den og fikk etter kort tid bekreftelse på at butikken hadde mottatt tuneren. Det viste seg at de måtte sende den videre til produsenten i Tyskland for å få den fikset, noe som egentlig var ok.

 

Nå har det gått godt over to måneder og jeg vet ikke om det er blitt gjort noe med tunere, for jeg får ikke kontakt med den tyske produsenten og butikken i Danmark vil ikke hjelpe meg med å få fortgang i prosessen. De svarer med standardsvar på mail, samt at dem nekter å ta telefonen(ringer opp til 20 ganger daglig). De har nå gått så langt at de mener jeg bare bør kjøpe et nytt produkt i steden for å vente på en eventuell reperasjon, noe jeg selvfølgelig ikke vil ettersom jeg bare fikk ha produktet i underkant av 24 timer. Selgeren(den private personen) gjør ingenting for å hjelpe meg i saken, og jeg ønsker nå å få gjort noe med alt i sammen.

 

Vet noen av dere hvilke rettigheter jeg har i forhold til selger, butikken og produsenten? Begynner å bli rimelig lei av å vente på en reperasjon som det ser ut til at aldri vil finne sted.

 

Lurer på følgende:

- Hva sier loven om saken?

- Hva ville du gjort i denne saken?

 

Har funnet følgende punkter i loven som kanskje kan dekke:

(http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html)

§ 37. Prisavslag eller heving etter manglende avhjelp.

 

(1) Dersom retting eller omlevering ikke kommer på tale eller ikke blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøperen har klaget over mangelen, kan kjøperen kreve prisavslag eller heve kjøpet etter §§ 38 eller 39. Dette gjelder ikke dersom kjøperen avslår avhjelp som han plikter å motta.

Endret av ZerBox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den tuneren er jo ikke lov å selge i Norge etter hva jeg har hørt.

Jaha?

 

Sist jeg sjekket inneholdt den ingen ulovelige komponenter. Det er en satelitt tuner på lik linje med de crappy mottakerene fra CanalDigital og Viasat.

 

Det er ikke noe forbud i lov, forskrifter eller generelt som gjør dreambox ulovlig i Norge.

 

Det som derimot er problemet i Norge er at den kun er lisensiert for DreamMultimedia sin egen kryptering nemlig Dreamcrypt\ Firecrypt.. Me nmed uoffisiele program så kan dette endres kjapt.

 

Murdoc og NDS ( de Viasat lisensierer sitt krypteringssystem fra) derimot liker ikke dreamboxen fordi den er en trussel mot det tilnærmede monopolet man har i Storbritannia med BskyB og en hardere versjon av NDS som vi har hos Viasat.

 

Siden Dreambox er en av ytterst få bokser (ulisensiert selvfølglig) som kan også knaske disse kortene ved hjelp av rette softcam, er dette en trussel mot deres tilnærmede monopol. Derfor har de angrepet DreamMultimedias leverandør av prosessorer (via et annet organ der NDS er representert\ eier størstedelen) for å stoppe IBM å levere ppc prosessorer til DreamMultimedia.

 

Men dette har ikke så mye å si på lang sikt da dreammultimedia skal gå over til Ati Xilleon prosessorer på de kommende utgaver :dribble:http://www.ati.com/products/dtv/revolutionary.html

 

Du har sikkert hørt fra den kampanjen fra stop-norge at det var forbudt med Dreambox siden den ikke støttet Conax og Viaccess (det var før Viasat skiftet krypteringssystem) og hadde ikke annet formål ennpiratvirksomhet)..

 

Dette er heller ikke sant, da den er en mottaker som også støtter Free To Air kanaler (FTA kanaler dvs. ukrypterte gratis kanaler) slik at de samtidig hadde kriminalisert alle mottakere i Norge som ikke har innebygd Conax eller Viaccess støtte (Som faktisk er mange, det finnes mange såkalte kun FTA recivere. og som man ikke kan bruke kort på).

 

Når det gjelder trådstarter så var det han du kjøpte mottakeren av som du skulle ha reklamert til, det er han du opprettet avtalen med. Da er det opp til han å utbedre din mangel event. heve kjøpet ditt. Men jeg kunne sikkert hjulpet deg hvis du hadde hatt boksen, noe du ikke har.nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har oppdatert førsteinnlegget med ny og nyttig informasjon.

 

Tenker nå på å kreve å gå til den private selgeren å kreve å få hevet kjøpet, men er litt usikker på om jeg kan kreve det. Feilen kan ha vært der allerede da jeg kjøpte den (siden den stoppet opp et par ganger i timen), og jeg varslet selgeren innen rimelig tid (24timer).

 

Jeg har gjentatte ganger krevd at selgeren skal gjøre noe for å få tuneren fikset, men han har til nå ikke gjort noe for meg. Har tidligere også sagt at jeg ville kreve pengene tilbake om han ikke fikk orden på saken innen en uke(har gått to nå), uten at det ble gjort noe.

 

Gjentar spørsmålene:

- Hva sier loven om saken?

- Hva ville du gjort i denne saken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...