Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan passordbeskytte en delt mappe?

Anbefalte innlegg

Jeg er administrator for et nettverk med rundt 100 pcer og 550 brukere og trenger å passordbeskytte noen nettverkssteder. Jeg har en pc som står som server med en ekstern harddisk koblet til med mapper for hver enkelt. Hver av disse mappene må kunne ha passord tilgang. Jeg mente å huske at 2000 hadde denne funksjonen og også xp før sp2, så jeg installerte windows 2000 hvor jeg hadde en lisens og cd liggende. Jeg kommer inn å deler mappen, men jeg får ikke passordbeskyttet den! Jeg får begrenset den til kun noen brukere, men dette er ikke godt nok, og jeg kan bare begrense til brukere på lokal maskin! Dette burde jo være såre enkelt, og jeg skjønner ikke hvordan jeg kan være den eneste som har hatt dette problemet. Jeg har prøvd folderguard og andre programmer, men dette funker ikke. Å lage en kryptert rar fil eller lignende er for avansert for brukerne, så her må noe annet til. Noen som har noen ideer eller tips? Alt mottas med stor takk.

Buffaloboy

Endret av Buffaloboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det avhenger vel litt om du har ntfs på disken ville jeg tro

Der har du kontroll ned til filnivå.

Da burde det være en enkel sak å legge inn grupper for brukere og de forskjellige rettighetene til den enkelte gruppe\bruker på mappen

Endret av Deviator
Lenke til kommentar

Som Deviator sier, hvis du bruker NTFS, høyreklikker på del, og velger Permissions (avhengig av språk...mulig det heter adgangskontroll eller noe) under Deling og sikkerhet.

Det krever at du har brukerne delt i grupper osv (krever ikke, men gjør det mye enklere). Vet faktisk ikke hvordan fildelingen oppfører seg hvis du ikke slår ifra simple filesharing under XP f.eks, men det finnes det helt sikkert _noen_ gode tutorials på via Google?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...