Gå til innhold

Lage ekstern sylinderkjøling med radialvifte?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hatt liggende en kjøkkenvifte av typen radial (sjekk vifteguiden) i lengre tid. Målene er ca. 6x 15cm (HøydexDiameter).

Her om dagen fikk jeg følgende idé:

eksterntroer.jpg

Poenget er å lage en halvhøy sylinder, med buet lokk. Radialvifta trekker luft fra bånn og ut gjennom vifta.

Selve radiatordelen er kobberplater som er satt sammen med litt klaring inni, der det går vann.

Hadde vært genialt hvis hele røret var i kobber...

Pumpe, tank og brytere/ledninger er i topp.

Dette er foreløpig bare en liten tanke, men hadde jo vært stilig - og antakelig gitt brukbar kjøling. Hvor dyr/bra/stilig virker denne idéen?

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom dette prosjektet skal gjennomføres, må jeg vite et par ting før jeg begynner:

1 Blir dette dyrt?

2 Hvor kan en få tak i en kobbersylinder med diameter 15cm?

3 Hvordan skal jeg lage "ribbene"? Kanskje jeg kan bruke lange, tynne "kobberlister"?

4 Trenger jeg "ganger" i ribbene, eller er det unødvendig?

5 Hvor vanskelig blir dette å lodde? Massen som skal varmes opp vil jo bare bli større og større... Forslag til fremgangsmåte?

6 Hvor høy bør/må denne kjøleløsningen bli? (Delen med kjøleribber).

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg du vil slite med å lage en radiator i røret som er særlig effektiv.. I og med at dimmensjonen er litt på røret vil nok luftstrømmen være forholdsvis forsiktig.

Jeg tror du ender opp med en svær dings som kjøler kurrant og bråker som et helvete. :thumbup:

Hadde du klart å fylle røret med kobberrør med kjølefinner så tett at man ikke kunne se gjennom røret en gang ville du nok oppnådd ganske god kjøling, men siden det ser ut til at du har tenkt å lage radiator-"elementet" selv er jeg redd det kan bli for dårlig.

Lenke til kommentar
Personlig tror jeg du vil slite med å lage en radiator i røret som er særlig effektiv.. (1) I og med at dimmensjonen er litt på røret vil nok luftstrømmen være forholdsvis forsiktig.

Jeg tror du ender opp med en svær dings som kjøler kurrant og bråker som et helvete.  :thumbup:

Hadde du klart å fylle røret med kobberrør med kjølefinner så tett at man ikke kunne se gjennom røret en gang ville du nok oppnådd ganske god kjøling, men siden det ser ut til at du har tenkt å lage radiator-"elementet" selv er jeg redd det kan bli for dårlig.

Hva mener du med (1) ? (Mener jeg det jeg tror du mener, er det jo ikke noe problem å lage et rør med større diameter, og evt. lage en "duct" til vifta i enden.)

Jeg har en "bakvei", som er å sette "radiatorbyggejobben" bort til faren til onkel. Han er radiatorbygger. Det jeg lurer på er hvor dyrt dette antakelig vil bli (skal jo spørre, men er det snakk om 400, 1000, 5000, 10 000 ??).

Da bør jeg antakelig dele opp radiatoren i to deler som lett kan monteres sammen: - radiator og - topplokk (pumpe,reservoir, brytere)

Skal jeg gjøre det, oppnår jeg antakelig det du snakker om. Men hvordan tror du kjøling / støy vil være her? Hvor høy bør radiatordelen da bli?

Pels: les om radialvifter her. Jeg kan lage tegningen bedre, men jeg tror det er vifta du ikke skjønner (si ifra hvis dette er feil). Ikke "vanlig" vifte, men radialvifte. Med denne kommer lufta ut hele veien rundt (tenk deg et hjul. Lufta kommer inn i midten, og slenges ut til alle sider).

Det er altså radiatordelen og viftedelen. Det andre er utenfor interesse foreløpig. Som sagt, så vet jeg altså ikke helt hvordan jeg bør lage radiatordelen, så tegningen der er egentlig ikke så interessant - og da er det vel ikke så mye å tegne lenger?

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Jeg forstod det som at du hadde tenkt å bygge kjøleelementet i røret selv av kobberrør, og det tror jeg kan bli vanskelig..

En vanlig radiatorkjerne er jo basert på at vannet fraktes på tvers av luft-strømmen. Dvs at du i røret må bygge radiator slik at den står på tvers i røret slik at luften går gjennom radiator, ikke langsmed. Siden radiator-kjerner er kvadratisk i strukturen kan jo det bli en utfordring i et rundt rør.

Det beste hadde vært om du kunne hatt en kjerne bestående av et kobberrør som går i tette spiraler nedover i røret, med tette kjøleribber som følger røret paralellt. Da vil du få en radiatorkjerne som er rundt og følger røret.

oilcooler1.gif

Der ser du en kjerne som vil fungere i et rør med luften gående på langs.. Noe slikt ville sansynligvis fungert bra.. Imponerende hadde det vært og med en 5-kilos radiator til pc'en :thumbup:

Men en kjøkkenvifte bråker fremdeles en del mer enn en 12cm Papst da..

Endret av henningml
Lenke til kommentar

Svar til henningml:

Mulig jeg forklarte dårlig. Selve beholderen er en sylinder, men "radiatorfinnene" er tynne kobberplater med et lite mellomrom som vannet går igjennom - tenk sandwich. |kobberplate|vann|kobberplate|luft|kobberplate|vann|kobberplate| osv.

Torien min var da at jeg ville få en temmelig bra overflate, samtidig som vannstrømmen ville være veldig tynn - og dermed gi fra seg mer varme.

PS. er den greia du har bilde av passiv? Kan ihvertfall ikke tenke meg noe annet (flypropell til vifte? :p)

Ang. selve radialvifta, så antar jeg at du bare har hørt på kjøkkenvifta montert - ikke bare for seg selv?

Vær klar over at all lufta som radialviften "slynger" ut til alle kanter i en kjøkkenvifte, blir "tvunget" ut gjennom en trang kanal - dermed blir det litt uenighet luftmolekylene imellom :p

Når jeg kjører vifta i friluft er den nesten helt stille. Jeg hadde håpet å lage en radiator som ikke ga så mye motstand - og dermed at radialvifta forble stille (kan vel montere regulator på denne også?). Radialviftene var også, etter det jeg forsto, veldig gode i mottrykk. Men hvor mye bråk den lager i heftig mottrykk skal jeg ikke uttale meg så skråsikkert om.

BTW: Veldig fint at du hjelper meg litt her. Det er som sagt bare concept of art foreløpig, men hadde vært kult om vi greide å komme fram til en løsning.

Lenke til kommentar

Greia jeg viste bilde av er en oljekjøler.. sansynligvis ment å stå i et oljeførende rør og ha vann strømmende gjennom for kjøling.

Sandwich-løsningen din er muligens ikke så dum den heller.. mye lettere å lage ihvertfall. Eneste jeg lurer på er hvordan du skal få vann og luft i annenhvert mellomrom og hvordan du skal få vannet over i en slange igjen.. en form for manifoil kanskje.. Men du har det sikkert klart for deg :)

Lenke til kommentar
Så det du vil lage er en bong (søk her på forumet om du ikke vet hva det er.) med kobberrør/plater istedetfor vannstråler?

Hvis dette er riktig:

bong er en slags radiator. der det varme vannet fordamer

Så er det ikke det jeg planlegger å lage.

Hmm.. jeg prøver meg på en kort forklaring, og lager en tegning som jeg scanner inn i morgen, for enten er det jeg som ordlegger meg dårlig, eller så... :p

Altså. Jeg hadde tenkt å lodde platene fast i hverandre med en "list"/lang, tynn plate langs kanten som lager mellomrommet. Før jeg gjør dette borrer jeg hull i bånn av den ene plata, og i toppen av den andre. Borrer flere hull på rekke. Til disse hullene lodder jeg fast kobberrør (litt mindre dimensjon enn de jeg bruker ellers i vannkjølingssystemet mitt, så vannet spres utover hele "sandwichen".

Den ser då omtrent sånn ut: Legg en sandwich vertikalt. en gaffel stikker inn på toppen til venstre og en annen gaffel stikker inn i bånn til høyre.

Lenke til kommentar

Så kobberrøret går tvers gjennom alle sandwitch-platene? og så har du hull i røret for annenhvert mellomrom?

Eventuelt ett kobberrør pr plate. nr 1 går helt gjennom, nr2 går gjennom til kammer 2, nr3 går til kammer 3, osv.. jaja..

Vanskelig uten tegning :wink:

Uansett hvordan du gjør det så trenger du ihvertfall en effektiv måte å pumpe vann inn mellom annenhver plate og samle det sammen igjen på andre siden :) Klarer du det skulle en tro at overflate-arealet alene i en slik løsning burde gi ganske god kjøling.

Lenke til kommentar
Så kobberrøret går tvers gjennom alle sandwitch-platene? og så har du hull i røret for annenhvert mellomrom?

[..]

Uansett hvordan du gjør det så trenger du ihvertfall en effektiv måte å pumpe vann inn mellom annenhver plate og samle det sammen igjen på andre siden :) Klarer du det skulle en tro at overflate-arealet alene i en slik løsning burde gi ganske god kjøling.

Det var ikke tanken, egentlig, men en bedre løsning. Den gir jo mindre motstand, og lengden blir kortere. Isteden for at alt vannet går gjennom hele, er det vel antakelig bedre å fordele det over hele som du foreslo.

Jeg tror det nettopp er den effektive måten. Det som gjelder er vel å regne på det, så det blir så lite motstand til sammen som mulig (dvs at vannet strømmer like lett gjennom radiatoren som utenfor). Det er vel bare snakk om enkel regning?

BTW: vil det ikke være fare for at vannet bare går gjennom den nærmeste "sandwichen"/finna ?

Hvilke dimensjoner tror du er nødvendig/dm3 kjøleareal nødvendig? Jeg må altså ha finnene i kobber, men kan jeg ha sylinderen i et annet materiale? Kanskje messing? Tror den er bedre enn aluminium med tanke på galvanisk korrosjon, men hvor dyrt er det?

Mener du at jeg ikke trenger radialvifta mi? Det var egentlig den som ga meg idéen... trengte noe å bruke den på :p

Får vel kanskje forhøre meg om priser, da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...