Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er forskjellen mellom kraft og tyngde?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tyngde er et litt spesiellt begrep, men det er i praksis den kraften tyngdekraften påvirker en masse med. Så vidt jeg husker mente min fysikklærer at tyngde er et alt for folkelig begrep, og ikke burde brukes i fysikk.

Men sånn i bunn og grunn så er tyngde en spesiell kraftpåvirkning. (den som tyngdekraften påvirker med.)

edit:

Resultantkraft = masse * akselerasjon (Resultantkraft er summen av alle kreftene på en gjenstand, takk for rettelsen.)

Akselerasjon kan skapes av jordens masse. (gravitasjon)

da er kraft = masse * tyngdekraft, oftere skrevet som F = mg

Hvordan definerer du tyngde willbender?

edit2: rettet feil

Endret av ZLatzman
Lenke til kommentar
Tyngde er et litt spesiellt begrep, men det er i praksis den kraften tyngdekraften påvirker en masse med. Så vidt jeg husker mente min fysikklærer at tyngde er et alt for folkelig begrep, og ikke burde brukes i fysikk.

Men sånn i bunn og grunn så er tyngde en spesiell kraftpåvirkning. (den som tyngdekraften påvirker med.)

edit:

Kraft = masse * akselerasjon

Jeg ville ha sagt at tyngde er den krafta som trekker noe mot bakken.

Lenke til kommentar

edit:

Kraft = masse * akselerasjon

Enig i det meste av det som står her. En gjenstand er gjerne påvirket av flere krefter, og en av disse kreftene er som oftest tyngdekraften (G)

G=masse*9,81 m/s^2

Men så må man også huske på at det ikke er hvilken som helst kraft som kan regnes ut ved å gange massen og aksellerasjonen. Det er RESULTANTKRAFTEN på en gjenstand man får ved å gange disse to. Resultantkraften det er summen av alle kreftene som virker på en gjenstand.

Bare for å få ting på det rene...

Lenke til kommentar
Enig i det meste av det som står her. En gjenstand er gjerne påvirket av flere krefter, og en av disse kreftene er som oftest tyngdekraften (G)

G=masse*9,81 m/s^2

Men så må man også huske på at det ikke er hvilken som helst kraft som kan regnes ut ved å gange massen og aksellerasjonen. Det er RESULTANTKRAFTEN på en gjenstand man får ved å gange disse to. Resultantkraften det er summen av alle kreftene som virker på en gjenstand.

Bare for å få ting på det rene...

Stemmer det. Takk for rettelsen. Redigerer det opprinnelige innlegget mitt for å ikke forvirre andre.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner fortsatt ikke forskjellen. Er dette riktig?: En kraft er noe som trekker eller dytter i en gjenstand, men tyngde er akkurat det samme, bare at tyngde bare trekker ting nedover.

Kraft er et generelt begrep på noe som forandrer noe annet (du bruker kraft på å sparke en ball bortover, hive en ball i bakken, og løfte en ball fra bakken).

Tyngde er en spesifisert form for kraft, og er den kraften jorden trekker på ting (tyngdekraften).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...