willbend Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Pappa sier det er det samme, men naturfaglæreren min sier det er en forskjell. Lenke til kommentar
morra Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Læreren vår sier også at det er det samme. (Håper jeg ikke misforsto, prøve imorra ) Tyngde på Wikipedia Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Du bruker kraft og ikke tyngde for å dytte en ting Lenke til kommentar
morra Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Tyngde=hvor mange Newton jorda trekker på noe. Måles i Newton (N)... Kraft=masse X tyngdekraft Måles i Newton (N) Lenke til kommentar
willbend Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Begge måles i Newton jo! Da må jo kraft og tyngde være det samme. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 (endret) Tyngde er et litt spesiellt begrep, men det er i praksis den kraften tyngdekraften påvirker en masse med. Så vidt jeg husker mente min fysikklærer at tyngde er et alt for folkelig begrep, og ikke burde brukes i fysikk. Men sånn i bunn og grunn så er tyngde en spesiell kraftpåvirkning. (den som tyngdekraften påvirker med.) edit: Resultantkraft = masse * akselerasjon (Resultantkraft er summen av alle kreftene på en gjenstand, takk for rettelsen.) Akselerasjon kan skapes av jordens masse. (gravitasjon) da er kraft = masse * tyngdekraft, oftere skrevet som F = mg Hvordan definerer du tyngde willbender? edit2: rettet feil Endret 26. september 2005 av ZLatzman Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 (endret) Tyngde = kraften jorda trekker med Man kan ikke definere kraft på noen annen måte enn at den fører til forandring. Kraft måles i newton (N), og tyngde må da også gjøre det samme. Edit: Litt treg på tastaturet i kveld Endret 26. september 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
willbend Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Tyngde er et litt spesiellt begrep, men det er i praksis den kraften tyngdekraften påvirker en masse med. Så vidt jeg husker mente min fysikklærer at tyngde er et alt for folkelig begrep, og ikke burde brukes i fysikk. Men sånn i bunn og grunn så er tyngde en spesiell kraftpåvirkning. (den som tyngdekraften påvirker med.) edit: Kraft = masse * akselerasjon Akselerasjon kan skapes av jordens masse. (gravitasjon) da er kraft = masse * tyngdekraft, oftere skrevet som F = mg Hvordan definerer du tyngde willbender? Jeg ville ha sagt at tyngde er den krafta som trekker noe mot bakken. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Tyngde er et litt spesiellt begrep, men det er i praksis den kraften tyngdekraften påvirker en masse med. Så vidt jeg husker mente min fysikklærer at tyngde er et alt for folkelig begrep, og ikke burde brukes i fysikk. Men sånn i bunn og grunn så er tyngde en spesiell kraftpåvirkning. (den som tyngdekraften påvirker med.) edit: Kraft = masse * akselerasjon Akselerasjon kan skapes av jordens masse. (gravitasjon) da er kraft = masse * tyngdekraft, oftere skrevet som F = mg Hvordan definerer du tyngde willbender? Enig i det meste av det som står her. En gjenstand er gjerne påvirket av flere krefter, og en av disse kreftene er som oftest tyngdekraften (G) G=masse*9,81 m/s^2 Men så må man også huske på at det ikke er hvilken som helst kraft som kan regnes ut ved å gange massen og aksellerasjonen. Det er RESULTANTKRAFTEN på en gjenstand man får ved å gange disse to. Resultantkraften det er summen av alle kreftene som virker på en gjenstand. Bare for å få ting på det rene... Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Enig i det meste av det som står her. En gjenstand er gjerne påvirket av flere krefter, og en av disse kreftene er som oftest tyngdekraften (G) G=masse*9,81 m/s^2 Men så må man også huske på at det ikke er hvilken som helst kraft som kan regnes ut ved å gange massen og aksellerasjonen. Det er RESULTANTKRAFTEN på en gjenstand man får ved å gange disse to. Resultantkraften det er summen av alle kreftene som virker på en gjenstand. Bare for å få ting på det rene... Stemmer det. Takk for rettelsen. Redigerer det opprinnelige innlegget mitt for å ikke forvirre andre. Lenke til kommentar
willbend Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 (endret) Jeg skjønner fortsatt ikke forskjellen. Er dette riktig?: En kraft er noe som trekker eller dytter i en gjenstand, men tyngde er akkurat det samme, bare at tyngde bare trekker ting nedover. Endret 26. september 2005 av willbend Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Jeg skjønner fortsatt ikke forskjellen. Er dette riktig?: En kraft er noe som trekker eller dytter i en gjenstand, men tyngde er akkurat det samme, bare at tyngde bare trekker ting nedover. Kraft er et generelt begrep på noe som forandrer noe annet (du bruker kraft på å sparke en ball bortover, hive en ball i bakken, og løfte en ball fra bakken). Tyngde er en spesifisert form for kraft, og er den kraften jorden trekker på ting (tyngdekraften). Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Tyngde er en spesifisert form for kraft, Denne setningen synes jeg forklarer det veldig greit. Tyngde er bare et annet navn på den kraften vi aldri kommer unna når vi beveger oss på jordas overflate, nemlig den kraften jorda trekker på oss med. Lenke til kommentar
willbend Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 Okey, takk for all hjelpen, skjønner det nå. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Tyngde er kraft rettet mot sentrum av jorda. Mens "andre" krefter har den retningen påvirkningen er liksom - feks du dytter en boks mot høyre, da har den kraften retning mot høyre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå