Gå til innhold

Kobberpasta istedenfor kjølepasta?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah... tror ikke dette er tiltenkt bruk i PC'er.

Dette er varmebestandig FETT, som f.eks kan brukes under bremseklosser som piper felt, eller andre ting som utsettes for stor varme, og trenger fett.

Godt mulig at det funker helt fint, men som sagt, dette er nesten garantert ikke lager for kjøling i PC'en din.

Lenke til kommentar
Ah... tror ikke dette er tiltenkt bruk i PC'er.

Dette er varmebestandig FETT, som f.eks kan brukes under bremseklosser som piper felt, eller andre ting som utsettes for stor varme, og trenger fett.

Godt mulig at det funker helt fint, men som sagt, dette er nesten garantert ikke lager for kjøling i PC'en din.

Vet at det ikke er tiltenkt pc'er. Det kan godt hende det suger, men jeg skal prøve det.

Edit: hvis det kan etse er det jo litt skummelt, da... Tror jeg bruker det i sammenheng med peltier hvis det leder varme greit.

Endret av Økonom
Lenke til kommentar

Du har vel også større sjangs for at det leder strøm, så hvis du er ekstra uheldig så går du kortsluttet ett eller annet.

EDIT: Jeg bruker også noe slik fett på jobben, når store kabler skal koplet til, men jeg ville aldri brukt de i en PC.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Du har vel også større sjangs for at det leder strøm, så hvis du er ekstra uheldig så går du kortsluttet ett eller annet.

EDIT: Jeg bruker også noe slik fett på jobben, når store kabler skal koplet til, men jeg ville aldri brukt de i en PC.

Kontakt fett mener du :thumbup:

Bruker selv det da jeg holder på meg større anlegg...

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hva som faktisk er i kjølepastaen, men sølv har jo bedre termisk kondutivitet enn kobber. Burde ikke derfor artic silver lede varme bedre enn kobberpasta, forutsett at det faktisk er henholdsvis sølv og kobber i dem..?

Edit: Jeg vet nå hva som er i kjølepastaen, artic silver 5 inneholder sølv, mens det er mange som reklamerer med sølvinnhold, som faktisk ikke inneholder sølv, f eks ocz

kjølepasta koster lite i forhold til ytelse, og jeg har vanskelig for å tro at det lønner seg på noen måte å kjøpe kobberpasta. Om det bare er en grads forskjell, så er det fremdeles vanskelig å forsvare at de ekte varene bare koster litt mer

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

kobberpasta er IKKE for å lede varme, den er for å smøre opp gjenger så de ikke ruster..! ;) Så rent varmeteknisk så vil den være dårligere enn kjølepasta.! Anbefales IKKE å bruke den som kjølepasta..! :laugh:

Jeg kan godt ta imot jeg da, bruker det mer enn gjerne til å smøre inn gjenger på skruer som skal feste bremseskiver o.l. når jeg skifter..! :p

Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg hva som faktisk er i kjølepastaen, men sølv har jo bedre termisk kondutivitet enn kobber. Burde ikke derfor artic silver lede varme bedre enn kobberpasta, forutsett at det faktisk er henholdsvis sølv og kobber i dem..?

Joda, Artic Silver er jo det beste, men da koster det over 50 kroner for 3,5g. Kobberpasta fra biltema koster 20,- for 120g... Men, det egner seg altså ikke særlig godt som kjølepasta. Poenget med å bruke kobberpasta i steden for AS5 ville vært prisen.

Lenke til kommentar

Varmeleder egenskapene til kobber i seg selv er jo ikke så aller værst da, men utover det tror jeg ikke egenskapene er hva vi ser etter ved cpu kjølepasta. Jeg frykter bla at partikkelstørrelsen i kobberpasta er alt for stor. I tillegg er jo litt av poenget med cpu pasta at den skal "smelte ut" og dannne en tynnest mulig hinne, (ideelt sett bare fylle groper/riper i HS eller kjøler). Kobberpasta har jo som egenskap og ikke forsvinne verken ved oppvarming eller mekansik belastning, men forbli en tykkest mulig hinne.

Så jeg har ikke prøvd det til den typen bruk, men det skulle overaske meg stort om det var velegnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...