Gå til innhold

Gode nyheter for 3D-støtte i Solaris

stigfjel

Anbefalte innlegg

I dag har jeg endelig fått opp Solaris-boksen min, og der har jeg et GF6200-basert skjermkort. Jeg installerte driverne fra nVIDIA og fulgte guiden på NVIDIA Solaris Forum på nvnews.net. Etter å ha installert driverne, startet jeg maskinen på nytt ved hjelp av kommanoen reboot -- -r. nVIDIA-logoen dukket opp i oppstarten, og nvidia-settings viste at alt var i orden. Systemet hadde detektert mitt GF6200 helt riktig. Så muligheter for 3D-applikasjoner i Solaris er svært gode. Det at GF6200 fungerer i Solaris betyr også at high-end kortene fungerer. Kan ikke si meg noe annet enn storfornøyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som egentlig vurderer Solaris som en workstation for 3D?

Fungerer de meste vanlige applikasjoner i Solaris? (Maya, XSI osv)

PS: Ikke se på dette som kritik mot Solaris, bare lurer.

Den dagen full linux-binærkompabilitet kommer på plass, så vil alle 3D-programmer skrevet for GNU/Linux også fungere i Solaris.

Lenke til kommentar
Ok, men pr.idag så har ikke Solaris støtte for 3D-applikasjoner?

Det skal jeg hverken si ja eller nei til.

Edit: poenget med denne posten var å belyse at grafikkdriverne som egentlig er beregnet på Quadro-kort også fungerer på de fleste nyere GeForce-kort.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

3D Matrix works under Iris Silicon Graphics (...)

Off-T: hva mener'em mer Iris tru?

1. SGI solgte en arbeidsstasjon basert på 680x0 CPU, men den er EL-gammel.

2. IRIS framework er et C++ applikasjons rammeverk for å lette utviklinga til program til IRIS Indigo Magic user interface.

Håper dem bare har leifet, skulle nok stått IRIX.

On-T:

Om ikke annet virker det svært lovende for alle Solaris brukere.

Grattis!

Om nVidia nå bare kunne lage drivere til QNX også ^^

Lenke til kommentar
Ok, men pr.idag så har ikke Solaris støtte for 3D-applikasjoner?

Hvis man "emulerer" programmene så får man heller ikke support, da programene bare er støttet i Linux/Windows/MacOS.

Tja, er litt uenig der. Ta f.eks. 3D-spill, som også er 3D-programmer. Har selv spilt linux-spillet Unreal Tournament 2004 i FreeBSD, som også har linux-binærkompabilitet. Og det gikk strålende. Like bra resultat om om jeg skulle spilt spillet i GNU/Linux. Vil tippe at resultatet blir det samme i Solaris når linux-binærkompabilitet kommer på plass der.

Lenke til kommentar
Uenig i hva da?

Det jeg skrev var at man mister support osv hvis man kjører programmet på en plattform som ikke er godkjent.

Ser at du skrev om det med support, og det er jeg enig i, såfremt ikke de som lager programmene sier at programmene også vil fungere i Solaris med linux-binærkompabilitet, hvis det er linux-programmer det er snakk om.

Lenke til kommentar
er det bare tull, eller er det slik at ms og nvidia ikke er spess. gode venner?
Vel, kan jo si det slik: Hvilken GPU sitter i den kommende Xboxen? Aha! A clue Sherlock :)

Forøvrig sies det at nVidia internt har en *høy* linux-rate, og at det er en av grunnene til at de har såpass gode drivere - de trenger dem selv.

Den har jeg hørt før, og det skal visst være sant ja.

Linux blir mye brukt innad i nVidia og de har mangedobbelt så stor *NIX-driverutvikler stab som ATI.

Har jeg hørt...

Det gir jo en forklaring til hvorfor nVidia generellt har bedre *NIX drivere enn ATI ihvertfall. Det er sikkert ikke den eneste grunnen da...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Xbox/GPU - tenkte mer på det med signerte/godkjennte drivere etc. Pluss at AMD (vistnok :ermm: ) er mer glad i DirectX vs GL mens nVidia er omvendt.

Ikke så rart at nVIDIA er glade i OpenGL, fordi kortene deres er en del bedre på OpenGL enn det ATI er. Heldigvis for oss Linux/UNIX-brukere, for OpenGL er det eneste som gjelder utenfor Windows-verdenen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...