Gå til innhold

Søkefunksjon i php

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått i oppgave å lage en søkefunksjon i php.

Tingen er at en adminstrator skal kunne logge inn, og legge til kundetype,navn, adresse osv, som skal skrives til en tekstfil.

Deretter skal det være mulig å søke, og finne informasjonen som admin har lagt inn, for eks. søker jeg etter Per Nilsen, skal all informasjon om Per nilsen komme opp.

Har så smått fått i gang registrering av data til tekstfil, men får ikke til søkefunksjonen, noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik ser registreringsskjemaet mitt ut nå:

<?php

include ("kunde.inc");

$filnavn="kundereg.txt";

$filoperasjon="a";

$linje=trim( $fornavn) . " " .trim( $etternavn) . " " .trim( $gateadresse) . " " .trim( $postnummer) . " " .trim( $poststed) . " " .trim( $telefonnr) . "\n";

$fil = fopen($filnavn,$filoperasjon);

fwrite ($fil,$linje);

fclose ($fil);

print ("Kundetype $kundetype med navn $fornavn $etternavn er nå registrert på fil");

?>

Dette fungerer, slik at den informasjonen blir lagt til i kundereg.txt.

Det store spørsmålet er da hvordan jeg kan ved hjelp av en søkefunksjon, slik som gule sider for eks. kan hente ut infoen jeg søker etter.

Altså en tekststreng i et skjema med søkeknapp, hvor jeg skriver inn Per for eks, og den henter ut all informasjon som ligger i fila, om Per. Kundetype, adresse osv..

Er fersk i Php, så har ikke veldig peil på arrays, kunne du gitt meg et "dypere" eksempel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...