CodeMaan Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Hei! Har fått i oppgave å lage en søkefunksjon i php. Tingen er at en adminstrator skal kunne logge inn, og legge til kundetype,navn, adresse osv, som skal skrives til en tekstfil. Deretter skal det være mulig å søke, og finne informasjonen som admin har lagt inn, for eks. søker jeg etter Per Nilsen, skal all informasjon om Per nilsen komme opp. Har så smått fått i gang registrering av data til tekstfil, men får ikke til søkefunksjonen, noen som har tips? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 jeg vet ikke om det er helt umulig, men såvidtjeg vet er det vannskelig å søke etter data i en tekstfil slik du ønsker.... Lenke til kommentar
dabear Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 serialize/unserialize . lagre som et serialized array i formatet $unserialized[] = array('type' => 'typen her', 'adresse' => 'duck street', 'navn' => 'klara ku')) Kan du å opperere med arrays, er det piece of cake Lenke til kommentar
CodeMaan Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Slik ser registreringsskjemaet mitt ut nå: <?php include ("kunde.inc"); $filnavn="kundereg.txt"; $filoperasjon="a"; $linje=trim( $fornavn) . " " .trim( $etternavn) . " " .trim( $gateadresse) . " " .trim( $postnummer) . " " .trim( $poststed) . " " .trim( $telefonnr) . "\n"; $fil = fopen($filnavn,$filoperasjon); fwrite ($fil,$linje); fclose ($fil); print ("Kundetype $kundetype med navn $fornavn $etternavn er nå registrert på fil"); ?> Dette fungerer, slik at den informasjonen blir lagt til i kundereg.txt. Det store spørsmålet er da hvordan jeg kan ved hjelp av en søkefunksjon, slik som gule sider for eks. kan hente ut infoen jeg søker etter. Altså en tekststreng i et skjema med søkeknapp, hvor jeg skriver inn Per for eks, og den henter ut all informasjon som ligger i fila, om Per. Kundetype, adresse osv.. Er fersk i Php, så har ikke veldig peil på arrays, kunne du gitt meg et "dypere" eksempel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå