Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problem med smoothwall

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber på en skole der vaktmesteren er på samme nettet som elevene, dette er pågrunn av han skal ha internett tilkobling. Har sett opp en smoothwall som skal skjerme han for elevene. Smoothwallen har kontakt me internett, men vaktmesteren får ikke kontakt me smoothwallen. Har testa begge nettverkskorta og vet at det fungerer. På grønn har eg 192.168.1.1 og på rød har eg satt opp at den skal motta ip. På vaktmesteren sin maskin har eg såtte opp på fast ip adresse 192.168.1.2 og på valg av gateway 192.168.1.1

Er det noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

får du pinga begge interfaca på smoothwall? tenker da spesielt på om feilen ligger mellom klienten og server'n eller i konfigurasjon på server'n.

Er f.eks. rød og grønt interface koblet til riktige nettverk ol.

Kan nok lønne seg å kjøre med DHCP aktivert.

Pass på at alle subnetta og adressene er riktige. Jeg har gjort den feilen at jeg skulle ha 10.20.30.0 som nettverk, men fikk skrevet feil og fått 1.020.30.0, og det er veldig feil :razz:

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg jobber på en skole der vaktmesteren er på samme nettet som elevene, dette er pågrunn av at han skal ha internett tilkobling. Har sett opp en smoothwall som skal skjerme han for elevene. Smoothwallen har kontakt me internett, men vaktmesteren får ikke kontakt me smoothwallen. Har testa begge nettverkskorta og vet at det fungerer. På grønn har eg 192.168.100.1 som skal vere på vaktmesteren sitt "nett" og på rød har eg satt opp at den skal motta ip frå elevserveren 192.168.230.x. På vaktmesteren sin maskin har eg såtte opp på fast ip på den grønne porten adresse 192.168.100.2 og på valg av gateway 192.168.100.1. DHCP konfigurasjonen i setupen er det for den grønne porten?

Takker for den hjelpen eg får!

Lenke til kommentar

I den første posten din bruker du IP-addressene 192.168.1.x, mens i den andre bruker du 192.168.100.x. Antar det er en trykkleif, men er du sikker på at du ikke har brukt feil IP noe sted?

Har du prøvd å pinge vaktmestermaskinen fra smoothwall og omvendt?

Kommer begge nettverkskorta (eth0 og eth1) opp i lista når du kjører "cat/proc/interrupts" og "ifconfig" på smoothwallen? Og viser ifconfig rette ip-adresser?

Lenke til kommentar

Kjør winipcfg i DOS, deretter skjekker du at du har rett IP ved hjelp av ipconfig:)

Pinge gjør du ved å skrive ping etterfulgt av IP-adressen. Eks. ping 192.168.0.1

-Lasse

"" Jeg våger påstå at hvis alle mennesker hadde rede på hva de sier om hverandre, ville det ikke finnes fire venner her i verden ""

[ Denne Melding var redigert av: LasseAndreK på 2002-08-22 19:05 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...