Gå til innhold

hvor mye DB er det som kommer ut av ditt kabinett?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det holder ikke med dB-måler. For å få sammenlignbare resultater må dere også måle på samme avstand fra kabinettet, i samme retning fra kabinettet (f.eks 1 m rett forran det), også må dere egentlig også ha lik romakustikk og likt kalibrerte dB-målere.

Hvis dere ikke gjør dette så kan jeg like gjerne si at min PC produserer 10, 20, 30, 40 og 50 dB samtidig uten å lyve en eneste gang.

Lenke til kommentar

Jeg er spent på hvilke svar du får ettersom en støymåler koster "en firmue" samtidig som at det krever mye av rommet det skal måles støy i. Dessuten oppfatter vi "støy" noe forskjellig avhengig av frekvensområde.

Nedenfor er det en liten indikasjon på "støy" målt i dB.

40 dB - Lav tale, ventilasjonsanlegg

30 dB - Hvisking, kjøleskap

20 dB - Vindsus

10 dB - Rasling av løv, klokketikking

Lenke til kommentar

Da støyer i så fall min PC omentrentlig:

40dB - Når jeg har kabinettet åpent og hodet inni.

30dB - Når jeg har lukket kabinett og er 1m ved siden av det.

20dB - Når jeg har hodet over skrivebordet. (PC'en står selvfølgelig under)

10dB - Når jeg er på kjøkkenet 5 meter unna PC'en

Lenke til kommentar

Tar jeg utgangspunkt i Hotlink's liste, så vil jeg anta at med alle viftene på fullt, vil støynivået ligge rundt 45db, med alle vifter på laveste hastighet vil det ligge nærmere 30db. Sitter 1m ifra PC'en.

db skalaen er vel også en eksponentiell skala, er det ikke?

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Hvis du feks går inn på Microplex sin hjemmeside og ser på vifter, kan du høre opptak av viftestøy fra forskjellige vifter, hvor DB er oppgitt. Hvor mange DB det da faktisk blir kommer jo selvsagt an på hvor høyt du har volumet, men om du prøver med samme volum på alle de forskjellige får du et greit inntrykk av kurven som bla chase nevner i innlegget over. Forskjellen fra 30 til 45 er enorm. Veldig ca kan man si at 15DB er nesten ikke hørbart, mens 120DB omtrent tilsvarer et Boeing 737 ved take of 100M, så kurven er temmelig bratt ja.

Det og si hvor mye støy som kommer ut av pc'n, kan vel forsjåvidt godt måles, men er vel ikke så mange her som sitter på utstyr for det, og som har akustikktilpassede rom osv. En annen sak er jo dette med frekvensomådet, som gjør at et DB tall ikke nødvendigvis sier alt om hvordan støyen oppfattes.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
ehhm

dB er en ikke-lineær funksjon og dvs at hvis du ser på forskjell mellom f eks 25 og 35 dB så vil 35 nesten virke dobblet så høyt som 25...derfor er det vanskelig å måle det bare ved å tenke sånn som den listen.

mvh peaTy

Det er riktig at dB er basert på en logaritmisk skala, men hvordan vi mennesker oppfatter støyen er fortsatt ihht indikasjonene jeg oppga i listen.

Hva er f.eks. "dobbelt så mye som vind sus" ? Er det 30 dB ?

Spørsmålet var "hvor mange dB som kommer ut av kabinettet". Det er jo nesten håpløst å svare på dette uten de riktige måleinstrumentene og og egnet rom til å måle det i ettersom det altid vil være en del bakgrunnstøy hjemme (om det skal måles der).

Om en tar utgangspunkt i en vifte som avgir 20dB vil det være langt mindre som "kommer ut av kabinettet". Dessuten er støyen fra viftene basert på hvordan luften passerer gjennom luftehull i chassis, da jeg antar at viftestøyen måles uten obstruksjoner for lufta når de står i laboriatorium. Men det vil komme en del annen støy fra chassis som f.eks. fra harddisker.

Jeg vil pga av dette påstå at lista likevel blir en brukbar indikasjon på hvor mange dB som kommer ut av chassis, om en ikke har gjort eksakte målinger. Sansynligvis er det ingen her inne som har hatt muligheten til å gjøre korrekte målinger på dette.

Lenke til kommentar

Rett under 120 DB :p

vil tippe ca en 30-45 eller noe da... :roll:

Jeg for min del skjønner jo ikke hva som er så stress med dette, jeg sitter jo med enten musikk eller tv på heile tia så jeg høere det ikke uanz...

Edit:

Hvis jeg skrur av dataen lager det ikke lyd :p

Endret av Best0
Lenke til kommentar
ehhm

dB er en ikke-lineær funksjon og dvs at hvis du ser på forskjell mellom f eks 25 og 35 dB så vil 35 nesten virke dobblet så høyt som 25...derfor er det vanskelig å måle det bare ved å tenke sånn som den listen.

mvh peaTy

hahahaha! hør på han som prøver å være pr0 da! lol.

dB dobles for hver tredje. 23 er dobbelt så mye som 20.

la oss si at P2 er dobbelt så kraftig som P1, da blir det

10 log (P2/P1) = 10 log 2 = 3 dB.

desibell skalaen er rar....ti ganger mer kraft?

10 log (P2/P1)= 10 log 10 = 10 dB.

hva med en million da?

10 log (P2/P1) = 10 log 1000000 = 60 dB.

ohhh..jeg liker fysikk :idea: 8)

Lenke til kommentar
ehhm

mvh peaTy

hahahaha! hør på han som prøver å være pr0 da! lol.

dB dobles for hver tredje. 23 er dobbelt så mye som 20.

la oss si at P2 er dobbelt så kraftig som P1, da blir det

10 log (P2/P1) = 10 log 2 = 3 dB.

desibell skalaen er rar....ti ganger mer kraft?

10 log (P2/P1)= 10 log 10 = 10 dB.

hva med en million da?

10 log (P2/P1) = 10 log 1000000 = 60 dB.

ohhh..jeg liker fysikk :idea: 8)

Fint at du fulgte med i matte og fysikktimen da... Du er jo ultra-haxxor-über-1337 du som har hatt 2FY på skolen...

Poenget var, alle kan ta feil... Men skal jo også sies at han var litt rund i formuleringen sin da... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...