Gå til innhold

Amd athlon x2 eller amd athlon

StIFfmasT

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge meg ny pc, den skal brukes til gaming og filmreddigering.

Lurer på vilken amd cpu jeg skal kjøpe, disse har jeg funnet frem:

AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte

eller

AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte

Vilken er kraftigst osv? Vilken ville du valgt`?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal bygge meg ny pc, den skal brukes til gaming og filmreddigering.

Lurer på vilken amd cpu jeg skal kjøpe, disse har jeg funnet frem:

AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte

eller

AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte

Vilken er kraftigst osv? Vilken ville du valgt`?

Du burde nok gå for dual-core'en (dobbel-kjernen, x2) fordi den fungerer mye bedre en singel-core'en (enkelt-kjernen) til multi-tasking. Det vil si å kunne gjøre flere ting på en gang.

Egentlig hvis du skal gå for en dual-core (dobbel-kjerne), så burde du ha minst 2MB Cache (det vil si 1MB cache per kjerne). Sånn som denne: AMD Athlon 64 x2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB Cache

Hvis du skal gå for en singel-core (enkel-kjerne) så burde du ha minst 1MB cache (Det vil si 1MB cache på den ene kjernen). Sånn som denne: AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939 1MB Cache eller denne: AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz Socket 939 1MB Cache

Desto mer cache minne, jo bedre. Da kan prosessoren kjøre flere oppgaver på en og samme tid uten å knekke.

Her er et lite tips:

AMD Prosessorer:

AMD Athlon XP - Minst 256KB Cache

AMD Sempron - Minst 256KB Cache

AMD Athlon 64 - Minst 1MB Cache

AMD Athlon 64 x2 - Minst 2MB Cache

AMD Opteron - Minst 1MB Cache

AMD Opteron x2 - Minst 2MB Cache

Intel Prosessorer:

Intel Pentium M - Minst 2MB Cache

Intel Pentium 4 - Minst 2MB Cache

Intel Pentium D - Minst 2MB Cache

Intel Pentium 4 Xeon - Minst 2MB Cache

Intel Celeron - Minst 256KB Cache

Intel Celeron D - Minst 256KB Cache

----------------------------------------------------------------------------------------

Jeg håper dette kan hjelpe deg litt på vei...

Men AMD er ikke så bra til filmreddigering, da burde du defintivt ha en Intel Pentium.

Men Intel er ikke brukbar til spilling, så du burde egentlig gå for en av disse:

Intel Pentium Extreme Edition 840 3.2GHz Socket LGA775 2MB Cache, dette er vell den eneste Intel prosessoren som einer seg til spilling. Den er veldig kraftig!

AMD Athlon FX-55 2.6GHz Socket 939 1MB Cache, dette er en utrolig bra spill prosessor, fungerer også bra til alt annet (som filmreddigering). Dette er kraftige saker.

AMD Athlon FX-57 2.8GHz Socket 939 1MB Cache, dette er nok den kraftigste og desidert beste prosessoren på markedet akkurat nå til hjemmebruk. Perfekt ytelse i alt mulig, spesielt spilling. Extremt bra!

----------------------------------------------------------

Intel Pentium Extreme Edition 840 3.2GHz Socket LGA775 2MB Cache Er filmreddigererens beste venn,

Mens AMD Athlon FX-57 2.8GHz Socket 939 1MB Cache er gameren's desidert beste venn, med den fungerer ikke mye dårligere en

Intel Pentium Extreme Edition 840 3.2GHz Socket LGA775 2MB Cache når det gjelder filmreddigering.

Alle de tre prosessorne ovenfor er veldig gode til både spill og filmreddigering. Men de koster også deretter. Men har du rå, så burde du nok sattse på en av de :thumbup:

Eller gjør som meg å vent til Våren 2006 og kjøp en AMD Athlon FX-59 3.0GHz Socket 939 1MB Cache, det er alle gamers store drøm å ha :love:

Håper dette kan hjelpe litt

PS: Filmreddigering er Mac sin hjemmebane, men det er definitivt ikke gaming.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

OT:

Han spørr om hvem som er best av to CPUer til 3000 ca så fåreslår du cpu til det dobbelte forde de andre "ikke holder mål".

StIFfmasT: Hvis du er stø på overklokking burde du gå for X2 3800+, hvis ikke burde du gå for denne. Regner med at du skal oppgradere cpu osv om 2 år ca hvis du spiller nye spill.

Lenke til kommentar
Egentlig hvis du skal gå for en dual-core (dobbel-kjerne), så burde du ha minst 2MB Cache (det vil si 1MB cache per kjerne). Sånn som denne: AMD Athlon 64 x2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB Cache

Desto mer cache minne, jo bedre. Da kan prosessoren kjøre flere oppgaver på en og samme tid uten å knekke

Nei, mer er ikke bedre.

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry4879549

Lenke til kommentar

Desto mer cache minne, jo bedre. Da kan prosessoren kjøre flere oppgaver på en og samme tid uten å knekke

Nei, mer er ikke bedre.

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...33;entry4879549

Stemmer det Pels sier. Bare se her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...