Gå til innhold

Hva var det beste Amiga spillet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heh, sidan eg har vore og fortsatt er engasjert i Amiga-miljøet, er dette ein diskusjon eg har hatt ein del gonger. So langt har eg ikkje klart å komme opp med ein klar favoritt, der er rett og slett for mykje bra å ta av. Eg meiner spelindustrien hadde ein slags gullalder i perioden 85-95, masse nyskapning den gongen. Teknologien var komt langt nok til å åpne masse moglegheiter, der var mykje pengar i industrien, men ikkje nok til at kreativiten vart kvelt. Uansett, nokre kandidatar:

 

Pirates! (det gamle) er truleg det spelet eg har leita fram att oftast. Blir aldri heilt lei. :)

 

Cannon Fodder er alltid ein favoritt for mange i slike diskusjonar. Originalt gameplay, har aldri sett noko liknande sidan.

 

Quest for Glory har i det lengste regjert som mitt favoritt-rollespel, men har i seinare tid fått konkurranse frå Gothic 2. Men det tok lang tid før eg fann noko som var like gøy som QFG.

 

Utopia er stadig ein favoritt innan strategi. :)

 

Supercars 2 er ein annan juvel frå Gremlin Software. Bilspel sett ovanfrå, med våpen.

 

Worms DC er den beste utgåva av Worms. Siste utgåva i Andy Davidson sin regi, før han forlot Team 17 og selskapet gjekk 100% inn for å drepe alle positive assosiasjonar eg hadde til serien.

 

Wings er eit flyspel frå første verdskrig, laga av Cinemaware. Du gjorde oppdrag, i fullstendig lineær rekkjefølgje, og mellom oppdraga fekk en lese ei dagbok der "du" skreiv om opplevingane du hadde mellom oppdraga (typisk ting som hadde skjedd på basen eller refleksjonar omkring korleis krigen gjekk). Tre heilt forskjellige typar oppdrag, fantastisk musikk og stemning.

 

It came from the desert, B-filmaktig grøssarspel om kjempemaur som prøver å ta over verda. Må prøvast. ;)

 

Kay

Lenke til kommentar

It came from the Desert var skamkult.! Eg synes at grafikken til Cinemaware sine spill var det beste.. Rocket Ranger og var piff.. og Alien Breed.. veldig bra åpningssekvens.. det var så mange bra spill til Amiga husker ikkje alle.husker Psygnosis

lagte mye bra . Shadow of the Beast...

Sinbad og var bra og Unreal, og ZacMcCracken !! og Sierra spillene.

 

Tenkte å laste ned emulator å spille.. Hvordan fungerer egentlig det.. Høgger og glitscher grafikken?

 

Er lyden OK?

 

Er en PC prosessor kraftig nok til å drive spillene?

 

Eg har lyst å laste ned mange spill (lovleg) men har ikkje så stor harddisk, 120GB. får eg plass til mange spill på den eller?

 

Hvor stor plass tar Amigaspillene?

 

 

 

 

[/b]

Lenke til kommentar
It came from the Desert var skamkult.!    Eg synes at grafikken til Cinemaware sine spill var det beste.. Rocket Ranger og var piff.. og Alien Breed.. veldig bra åpningssekvens.. det var så mange bra spill til Amiga husker ikkje alle.husker Psygnosis

lagte mye bra  . Shadow of the Beast...

Sinbad og var bra og Unreal, og ZacMcCracken !!  og Sierra spillene.

 

Tenkte å laste ned emulator å spille.. Hvordan fungerer egentlig det.. Høgger og glitscher grafikken?

 

Er lyden OK?

 

Er en PC prosessor kraftig nok til å drive spillene?

 

Eg har lyst å laste ned mange spill (lovleg) men har ikkje så stor harddisk, 120GB. får eg plass til mange spill på den eller?

 

Hvor stor plass tar Amigaspillene?

 

 

 

 

[/b]

 

Lyden, grafikk og spillbarhet er helt ok på en vanlig moderne PC. Ettersom de gode gamle amiga spillene bare gikk over noen få disketter, så skulle du få plass til rimelige mange spill på 120 Gb :-)

Lenke til kommentar
Cannon Fodder er alltid ein favoritt for mange i slike diskusjonar. Originalt gameplay, har aldri sett noko liknande sidan.

 

Utopia er stadig ein favoritt innan strategi. :)

 

Supercars 2 er ein annan juvel frå Gremlin Software. Bilspel sett ovanfrå, med våpen.

 

Wings er eit flyspel frå første verdskrig, laga av Cinemaware. Du gjorde oppdrag, i fullstendig lineær rekkjefølgje, og mellom oppdraga fekk en lese ei dagbok der "du" skreiv om opplevingane du hadde mellom oppdraga (typisk ting som hadde skjedd på basen eller refleksjonar omkring korleis krigen gjekk). Tre heilt forskjellige typar oppdrag, fantastisk musikk og stemning.

 

It came from the desert, B-filmaktig grøssarspel om kjempemaur som prøver å ta over verda. Må prøvast. ;)

 

Kay

Legger til Lotus 2 og 3 samt Speedball 2 og MOONSTONE

Sistnevnte må være det festeste noensinne ;)

 

Sensible World of Soccer Kan også nevnes siden det må være det beste og kuleste foppalll spillet noensinne :thumbup:

 

 

McMadhouse75: Se den andre tråden din for lett innføring i emulator. Send meg PM dersom du får problemer så kan jeg prøve å hjelpe deg! Grafikk/lyd og ytelse er nadas problemas og spillene tar ca 500-750 kb... Så får noen spill på 120 GiG jah ;)

Endret av Cord
Lenke til kommentar

WinUAE er en opensource-emulator som funker helt fint. Du bør ha peiling på Amiga før du setter den opp, men vil du først ha en Amiga-emulator er du vel blant oss :)

Den emulerer alle modellene med de forskjellige grafikk-chipene, og du kan sette den til å bruke så mye minne du vil (mere enn 10MB er egentlig ikke noen vits for man hadde aldri så mye mem på amiga likevel). Kan også sette windows sin native oppløsning, noe som var ganske rart for meg, som kjørte på en kjempelav oppløsning når jeg hadde amigaen.

Alt er i et fint GUI uansett, du bare bestemmer hva du skal ha i systemet ditt, bygger så og si en Amiga opp fra bunnen, og lagrer oppsettet. Det følger med flere ferdigoppsett med forskjellige chipset-konfigger.

 

Den kjører alle spill, men sliter litt med tunge 3D-demoer, da merkes det at det bare er software som emulerer chip'ene. Du setter opp egne harddisk-filer du legger alle programmene inn på, og mounter så denne filen når du starter WinUAE. Ellers kan du jo bruke partisjoner fra PC-harddisken også.

Det skal være lett å få tak i harddisk med ferdiginstallert Workbench, men det artigste er jo å installere selv fra disketter. Alle Amiga-disketter har formatet .ADF, som mountes i emulatoren akkurat som man mounter ISO-filer i Daemontools. Man finner 99% av spill og software som Abandonware også. PC-diskstasjoner nekter å lese Amigadisketter, så man har egentlig ikke noe valg. Dette fordi Ami-disketter bare var 720Kb store. Går visst å modde driven på et vis, men...lettere å laste ned.

Lenke til kommentar
PC-diskstasjoner nekter å lese Amigadisketter, så man har egentlig ikke noe valg. Dette fordi Ami-disketter bare var 720Kb store.

Det stemmer vel ikke helt. Var vel for Amigaen hadde ett helt annet filsystem enn PC. Diskettene funker fint både på PC og Amiga bare de er formatert for rett maskin.

Filsystemet er ikkje heile problemet her, der er eit maskinvare-problem òg. Ei Amiga-maskin kan faktisk lese PC-formaterte diskettar, forutsatt at ein formaterar dei til Double Density (720kB) i staden for High Density (1,44MB). Det motsatte er imidlertid ikkje mogleg, pga. ein skilnad i floppy-kontrolleren i på Amiga-maskiner og PCar. Eg er ikkje nokon ekspert på området, men slik eg har forstått det, må PC-kontrollerar dele inn spora i sektorar, medan Amiga-kontrolleren kan skrive og lese kontinuerlege spor utan opningar. I si tid var floppy-kontrolleren på Amiga ganske rå. ;-)

 

Det går an å få eit PCI-kort som løyser problemet. Den heiter "Catweasel", og gir deg følgjande:

  • Floppy-kontroller som kan lese og skrive det meste av diskett-format (Amiga, Atari, Commodore, Apple 2, Nintendo backup-station, etc.).
  • Kontroller for Amiga-tastatur
  • Kontroller for Amiga-joysticks :)
  • Valgfri: SID-lydbrikke for perfekt gjengiving av Commodore 64-lyd

Ganske heftig PCI-kort :D. Fyren som laga det var forøvrig VIP-gjest på forrige AmiTron (Amiga-samlinga/-messa i Trondheim eg er med og organiserar) ;). Hadde med seg masse retro-relaterte gadgets. Dersom det er nokon som er interesserte i den slags anbefalar eg å ta ein tur innom ami.ga.

 

Informasjon om forrige utgåve av Catweasel kan ein finne her, medan forbetringane i siste utgåve er skildra her.

 

Kay

Lenke til kommentar
JA, må bli MOONSTONE for meg og,, råkult å være opptil 4 stk, å kjempe mot hverandre, og mot de galne monstrene...

Ja, kan være enig i at Moonstone var fett, men det var jo til de grader vanskelig! Latterlig.. Bladde det frem igjen på Amiga emulatoren på xbox, og jeg kom jo INGEN vei!! Vanskelig spill ass...

 

Vil også henge meg på Sensible world of soccer!! Utrolig bra fotaball spill, men playing manager muligheter!! Fantastisk!

 

I tillegg er jo Goal en favoritt! Festlig fotballspill her også.

 

Mens vi snakker om sportsspill er jo Speedball 2 et av de fetere "sportsspilla"! Herlig brutalt!

 

Rick Dangerous I og II er jo også fete!

 

Mye snacks til Amiga as...

Lenke til kommentar

Moonstone var dritbra, ja, merkeleg at eg gløymte det. Det var ikkje vidare lett, men vanskegrada var mykje avhengig av i kva hjørne du starta. Dersom du starta nede til høgre kunne du vente deg store problem, men oppe til venstre var monstera ganske enkle når du først hadde lært deg teknikken.

 

Kay

Lenke til kommentar

JA, jeg husker jeg likte de små røe som hang i trærne nede til venstre :p alltid sikker gullkiste d... hvis de ikke hang deg da.... Forresten utrolig mange morsomme måter å dø på.....

Skulle ønske de blandet humor og vold/blod/gørr på en slik sofistikert måte :p nå til dags....

 

Uansett , det jeg skulle si (kinda: SPOILER!!)

 

juks til moonstone:

 

hvis en ville ha mye liv (noe en definitivt trengte) så gikk det ann å ofre knivene (daggers) ved stonehenge,,, noe som førte til en så og si utømmelig mengde um,,,, liv......

 

Så utrolig godt språk på meg her :(

 

 

Edit: kom på noen spill til :

 

Alien breed :) disse var råbra husker jeg

 

ROBIN HOOD ,,, kanskje litt kjedlig hvis du følger storylinen, men du kan drepe alle i det spillet,, til og med maid mariann (eller hva hun nå heter), hahaha, det er så morsomt,, skulle ønske kevin costner var artigere .... :|

 

mortal kombat II :dribble:

 

Syndicate,, blind vold, også her :) :) :) husker det kom til pc også, men ble ikke d samme :|

 

Monkey island 1 og 2 !§!§!?? :D kom vel også til pc..... ?

 

Lemmings,,,, hmm,,, ser ut som vold og blod går igjen her :|

 

 

ok, nå ble jeg veldig nostalgisk..... må nok laste ned en emulator jepp

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar

Ohh!! Helt glemt:

 

Mega Lo Mania DET var det beste strategi spillet noensinne.. Bedre enn Utopia! Gikk igjennom det spillet SÅÅÅ mange ganger! Konge fett :-)

 

Forrøverig råkka Populus 2 (Staves sånn ca sånn?!?!) også relativt hard. Men det kom vell til PC også mener jeg..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...